تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 208 |
تعداد مقالات | 2,083 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,819,413 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,036,827 |
رابطة هستی شناختی سوژة بدنمند با جهان در پدیدارشناسی مرلوپونتی | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 20، اسفند 1400 اصل مقاله (444.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/orj.2021.1672 | ||
نویسندگان | ||
ندا محجل* 1؛ محمود صوفیانی2؛ محمد اصغری3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه معاصر دانشگاه تبریز | ||
2استادیار گروه فلسفه دانشگاه تبریز | ||
3دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تبریز | ||
تاریخ دریافت: 12 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 22 خرداد 1400، تاریخ پذیرش: 25 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
در این مقاله سعی داریم نشان دهیم که در پدیدارشناسی مرلوپونتی بدن به مثابة سوژة بدنمند به واسطه نحوههای وجودی خاص خودش، از لحاظ هستی شناختی، رابطهای وجودی با جهان دارد. برای تبیین این موضوع لازم است ماهیت ادراک را بشناسیم که ذاتاً با بدن و در نتیجه با جهان ارتباط وجودی دارد و نیز برای فهم رابطه وجودی بدن با جهان لازم است ماهیت نظرگاه بدنی را که بیانگر در-جهان-بودن جسمانی سوژه است را نیز تحلیل نماییم. به طور کلی مرلوپونتی با انتقاد از ثنویت روح و جسم دکارتی در سنت فلسفی و تقلیل روح یا سوژه به ساحت اندیشه، میکوشد با نفی این ثنویت هم بدنمندی سوژه را به اثبات برساند و هم نشان دهد که سوژة بدنمند از سنخ یا گوشت جهان طبیعی است و از اینرو رابطه آن با جهان رابطهای طبیعی و وجودی است. این پرسش که بدن و جهان در فلسفه مرلوپونتی چه رابطهای دارند یقینا جواب این پرسش معرفتشناختی یا روانشناختی نخواهد بود بلکه اگزیستانسیالیستی خواهد بود و این پاسخ از یک منظر خلاء معرفتی است که این مقاله در مرلوپونتی پژوهشی به دنبال پر کردن آن است. بنابراین، مرلوپونتی با طرح مفاهیمی مثل سوژه بدنمند، گوشت، نظرگاه بدنی، در جهان بودن و غیره در صدد آن است که به نحو هستی شناختی نشان دهد که ما روابط پیچیدهای با جهان داریم و بدون فهم این روابط نمیتوان شناختی از خود و جهان داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
بدن؛ جهان؛ رابطۀ وجودی؛ نظرگاه بدنی و مرلوپونتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Ontological Relation of the Corporeal Subject to the World in the Phenomenology of Merleau-Ponty | ||
نویسندگان [English] | ||
Neda Mohajel1؛ Mahmoud Sufiani2؛ Muhammad Asgahri3 | ||
1Doctoral student in contemporary philosophy, university of Tabriz, Iran | ||
2assistant professor of philosophy, university of Tabriz, Iran | ||
3associate professor of philosophy, university of Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In this article, we try to show that in Merleau-Ponty's phenomenology, the body as a bodily subject has an ontological relationship with the world due to its own existential modes. To explain this, it is necessary to know the nature of perception, which is inherently existentially related to the body and consequently to the world. Show me. In general, Merleau-Ponty, by criticizing the duality of Descartes' soul and body in the philosophical tradition and reducing the soul or subject to the realm of thought, tries to prove the corporeality of the subject and to show that the corporeal subject is of the type or flesh of the natural world. And therefore its relation to the world is a natural and existential relation. Thus, by proposing concepts such as the bodily subject, the flesh, the bodily view, being in the world, etc., Merleau-Ponty seeks to show ontologically that we have complex relations with the world, and without understanding these relations one cannot know He had himself and the world. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Body, World, Existential Relationship, Body View, Flesh and Merleau-Pont | ||
مراجع | ||
Asghari. M, An introduction to the contemporary philosophy. Tehran: Publications of the Institute of Humanities and Cultural Studies. 2020. Persian Piravi Vanak. M. Phenomenology at Merleau-Ponty, Abadan: Question Publishing. 2014. Persian Sabzkar.A. Merleau-Ponty and the Analysis of Paintings. Tehran: Hermes Publications. 2017. Persian Matthews. E. An Introduction to Merleau-Ponty Thoughts, translated by Ramadan Barkhordar, Tehran: New Step. 2010. Persian Carmen, T. & Hansen, M.B. Merleau-Ponty, the Adorer of Philosophy, translated by Haniyeh Yaseri, Tehran: Phoenix. 2011. Persian -------------- Merleau-Ponty, translated by Massoud Olya, Tehran: Phoenix. 2011. Persian Asghari , Muhammad & Karimi, Bayan (2021)”The Rise of the "Other" and the Fall of the "Self":from Hegel to Derrida” The Quarterly Journal of Philosophical Investigation Volume 15, Issue 36 - Serial Number 36 .
Fathzade. H & Darabi. M (2018) " Proposing the Idea of Corpopolitics Based of Kristeva’s Thoughts " in the Journal of Philosophical Investigations, University of Tabriz, Volume 31 / Issue 72 / Summer 2019, pp. 272-255 https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8030.html?lang=en Karimi. B. Ethical Embodied Subject: Foucault and Levinas " in the Journal of Philosophical Investigations, University of Tabriz, Volume 14, Issue 33, Winter 2021,pp.354-369 https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_11483.html?lang=en Carman. T. & Hansen, M.k B. N. The Cambridge companion to Merleau-Ponty. Cambridge University Press. 2005 Dillon. M. C. Merleau-Ponty's ontology, Indiana University Press: blooming & Indianapolis. 1988 Hass. L. Merleau- Ponty’s philosophy. Indiana University Press.2008 Landes. D. The Merleau-Ponty Dictionary. Bloomsbury.2013 Leder. D. the Absent Body. University of Chicago Press. 1990 Matthews. E. Merleau-Ponty : a guide for the perplexed. Continuum International Publishing Group. 2006 Merleau-Ponty, M. The Primacy of Perception: And Other Essays on Phenomenological Psychology,the Philosophy of Art, History and Politics. Edited by James M. Edie, Northwestern University Press. 1964 ---------------------------Nature: Course Notes from the Collège de France. Northwestern University Press. 2003 ---------------------------The Visible and the Invisible. Alphonso Lingis (trans.) Evanston, IL: Northwestern University Press.1968 --------------------------- Phenomenology of Perception. Trans: Colin Smith .London: Routledge & Kegan Paul. 2002 Priest,S. Merleau-Ponty. London and New York: Routledge. 2003 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 444 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 294 |