تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,370 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,113 |
خوانش آیزیا برلین و دیوید وست در باب مبانی هستی شناختی آزادی مثبت در اندیشة اسپینوزا | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 10، دوره 10، شماره 20، اسفند 1400 اصل مقاله (456.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/orj.2021.1659 | ||
نویسندگان | ||
بیان کریمی* 1؛ سیدمصطفی شهرآیینی2؛ کیوان بلندهمتان3 | ||
1پژوهشگر پست دکتری فلسفه غرب، دانشگاه تبریز | ||
2دانشیار فلسفه دانشگاه تبریز و مأمور در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
3دانشیار فلسفة تربیت دانشگاه کردستان | ||
تاریخ دریافت: 24 آذر 1399، تاریخ بازنگری: 27 خرداد 1400، تاریخ پذیرش: 14 تیر 1400 | ||
چکیده | ||
آیزیا برلین و دیوید وست از جمله فیلسوفان سیاسی هستند که به تحلیل مفهوم آزادی مثبت در اندیشة اسپینوزا پرداختهاند. آنها در تلاش برای تبیین معنای آزادی مثبت در اندیشة اسپینوزا تفاسیر و بینشهای متفاوتی را اتخاذ کردهاند و به نتایج متفاوتی هم رسیدهاند. برلین در مقالة دو مفهوم از آزادی، رسالة الهیسیاسی اسپینوزا را منشأ دفاع از اصالت اقتدار و نادیده گرفتن آزادیهای فردی قلمداد میکند. در حالیکه وست با نگرشی جامعتر به دفاع از اندیشة سیاسی اسپینوزا برخاسته است، و با تحلیل وسیعتری از ابعاد مفهوم آزادی مثبت (هستیشناختی، اخلاقی و سیاسی) در اندیشة اسپینوزا معتقد است که لزوماً آزادی مثبت به اقتدارگرایی مستبدانهای منجر نمیشود که برلین عموماً آن را به نظریههای سیاسی عقلگرایانی چون افلاطون، فیشته و هگل نسبت میدهد. پرسشهای راهبر ما در این مقاله عبارتند از: خوانش اسپینوزا از آزادی چگونه منجر به دو رهیافت و نتیجة متفاوت از سوی برلین و وست شده است؟ تا چه حد نقدهای برلین به آزادی مثبت اسپینوزا مبنی بر وجوه مقتدرانة آن وارد است؟ وست چگونه بر اساس مبانی هستیشناختی و اخلاقی در اندیشة اسپینوزا، آزادی مثبت را نه در مقابل آزادی منفی، بلکه مکمل آن میداند؟ پیشنهاد نهایی این است که اگرچه خوانش برلین دربارة آزادی مثبت در اندیشة اسپینوزا از برخی وجوه صادق است، اما از رویکردی تقلیلگرایانه برخوردار است که در آن تنها بر برخی از مواضع اسپینوزا در رسالة الهی سیاسی تمرکز دارد. این در حالی است که خوانش وست به دلیل توجه به ابعاد مختلف اخلاقی، هستیشناختی و سیاسی واقعبینانهتر و جامعتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
آزادی مثبت؛ اسپینوزا؛ اقتدارگرایی؛ برلین؛ عقلگرایی؛ وست؛ هستی شناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Berlin and West Reading on the Ontological Foundations of Positive Freedom in Spinoza's Thought | ||
نویسندگان [English] | ||
Bayan Karimi1؛ Seyed Mostafa Shahraeini2؛ Keywan Bolandhematan3 | ||
1Post-Doctoral Researcher, Philosophy, Tabriz University, Tabriz, Iran | ||
2Associate professor, Philosophy, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran | ||
3Associate professor, Philosophy of education, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Berlin and West are the political philosophers who have analyzed the concept of positive freedom in Spinoza's thought. In trying to explain the meaning of positive freedom in Spinoza's thought, they have adopted different interpretations and insights and have reached different results. Berlin in his paper two concepts of freedom considers Spinoza's theological political treaties as root of the defense of the authoritarian and the disregard for individual liberties. While West has taken a more comprehensive approach to defending Spinoza's political thought, and with a broader analysis of the dimensions of the concept of positive freedom (ontological, ethical, and political) in Spinoza's thought, he believes that positive freedom does not necessarily lead to authoritarianism that Berlin attributes it to the political theories of rationalists such as Plato, Fichte and Hegel. In the present article, while explaining the arguments of these two thinkers about the concept of positive freedom, we will explain how true Berlin's accusations against Spinoza's political thought are. The final proposition is that Berlin's views on positive freedom stem from a reductionist approach and an incomplete reading of the concept of positive freedom in Spinoza's thought, focusing only on some of Spinoza's positions in the theological political treatise. However, the West reading is more realistic and comprehensive due to its attention to various ethical, ontological, and political dimensions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Spinoza, Berlin, West, Positive Freedom | ||
مراجع | ||
Berlin I. “The Apotheosis of the Romantic Will,” in The Crooked Timber of Humanity, Chicago: University of Chicago Press; 1991, p. 220-229. Berlin I. “Two Concepts of Liberty”, in Four Essays on Liberty, Oxford University Press, Oxford; 1969. Belin I. “A Reply to David West” in Political Studies, Political Studies Association, n. 41, 1993, p. 297-298. Christman J. “Liberalism and Individual Positive Freedom,” in Ethics 101, no. 2, 1991, p. 359-412. Claude J. Isaiah Berlin’s Liberalism, Oxford: Clarendon, 1991, p. 85. Crowder G. Isaiah Berlin: Liberty and Pluralism Cambridge: Polity, 2004, p. 84–85. Gray J. Isaiah Berlin, London: HarperCollins, 1995 p.18. Gray J. Isaiah Berlin; and Charles Taylor, “What’s Wrong with Negative Liberty?” in Contemporary Political Philosophy, ed. Robert Gooding and Philip Pettit Oxford: Blackwell; 1997. 45-60. Lukes S. Isaiah Berlin: in Conversation with Steven Lukes, Skidmore College., 1998, p 52-134. Macfarlane L. “On Two Concepts of Liberty,” Political Studies 14, no. 1, 1966, p. 77–81. Macpherson C. “Berlin’s division of liberty,” in Democratic Theory: Essays in Retrieval, ed. C. B. Macpherson, Oxford: Oxford University Press, 1984, p. 110–13. McCloskey J. “A Critique of the Ideals of Liberty,” Mind 74, no. 296, 1965, p. 483–508. Meshkat M & Fazeli M, the concept of freedom of Isaiah Berlin in Occidental Studies journal, 2014, pp. 105-135 Petti Ph. The Instability of Freedom as Noninterference: the case of Isaiah Berlin, in Ethics, n. 4, 2011, pp. 693-716. Ryan A. “Freedom,” in Philosophy 40, no. 152, 1965, p.93–112 Spinoza B. Complete Works, translated by Samuel Shirly, edited, with introduction and notes, by Michael L. Morgan, Hackett Publishing Company, Indianapolis/ Cambridge; 2002. Simhony A. “On Forcing Individuals to be Free: T. H. Green’s Liberal Theory of Positive Freedom,” in Political Studies 39, no. 2, 1991, p. 305 Steinberg J. “Spinoza’s curious defense of toleration” in Spinoza’s Theological-Political Treatise A Critical Guide, Edited by Yitzhak Y. Melamed and Michael A. Rosenthal, Cambridge: Cambridge university Press. 2010, p. 210-230. West D. “Spinoza on Positive Freedom” in Political Studies, n. 41, 1993, p. 284- 296. Ward L. 2011, “Benedict Spinoza on the Naturalness of Democracy” in Canadian Political Science Review: University of Regina, 2011, p. 55-73. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 331 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 203 |