تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,826 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,707 |
بازتاب عرفان دیونوسیوس مجعول در اندیشه ماریون: گذار از هستی شناسی آنالوژیک آکویناس به پدیدارشناسی عشق | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 20، اسفند 1400 اصل مقاله (900.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/orj.2021.1656 | ||
نویسندگان | ||
علی سنایی* 1؛ سمیه خادمی2 | ||
1استادیار دانشگاه سمنان، گروه ادیان و عرفان | ||
2استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، گروه ادیان و عرفان | ||
تاریخ دریافت: 14 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 22 خرداد 1400، تاریخ پذیرش: 25 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
در این نوشتار رویکرد ماریون به هستیشناسی آکویناس بررسی میشود. ماریون با بررسی مبانی رویکرد تشابهی آکویناس در الهیاتِ عرفانی دیونوسیوس مجعول نشان میدهد که آکویناس انتوتئولوژیست نیست. ماریون علاوه بر این رویکرد سلبی، از پدیدارشناسی عشق به عنوان بدیل ایجابی برای ارتباط با خداوند استفاده میکند. به نظر او تجربۀ عاشقانه، آیکون یا تمثال ارتباط با خداوند است. او انکشاف الهی را محل تلاقی «پدیدۀ اشباعشده» و آیکون میداند. در تشابه (آنالوژی) به تفاوت مطلق وجود خداوند و مخلوقات و عدم اشتراک معنوی وجود پی میبریم ولی عشق در مورد خداوند و انسانها از اشتراک معنوی برخوردار است. ماریون علاوه بر تحلیل پدیدارشناسانۀ عشق به عنوان زمینهای برای فهم ارتباط خدا با جهان و انسان، از وجه نفسالامری و آفرینندگی عشق نیز غافل نیست. او معتقد است که برخلاف نگرش هایدگر، ندا یا دعوتِ «رویداد از آنِ خود کننده» ناظر به وجه سوبژکتیو آن است. درواقع ماریون به جای اینکه هستی را امری غیرشخصی بداند، حقیقت هستی را سوژهای متعالی میانگارد که آدمی را به سوی خود فرامیخواند. الهیات ماریون میتواند برای فلاسفه دین تحلیلی که به دنبال آرمان ضرورت، کلیت و عینیت هستند و از تجربۀ شهودی و اخلاقی دین غفلت میکنند، منشاء بینشی نوین باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ماریون؛ الهیات عرفانی؛ دیونوسیوس مجعول؛ آکویناس؛ پدیدارشناسی عشق | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Reflecion of Pseudo Dionysiusˈs Mysticism on Marionˈs Thougt: the Transition from Aquinasˈs Analogical Ontology to the Phenomenology of Love | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Sanaee1؛ Sommaye Khademi2 | ||
1Assistant professor of Department of Theology, Semnan university | ||
2Assistant Professor of Azerbaijan Shahid Madani University, Department of Religions and Mysticism | ||
چکیده [English] | ||
This paper examines Marion's approach to Aquinas ontology. Marion shows that Aquinas is not an onto-theologist by displaying the similarity of Aquinas' analogy with the mystical theology of Pseudo-Dionysius. In addition to this negative approach, Marion uses the phenomenology of love as a positive alternative for communicating with God. In his opinion, the erotic experience is an icon or image of a relationship with God. He considers divine revelation as the intersection of saturated and iconic phenomena. In analogy, we realize the absolute difference between the existence of God (esse) and creatures (being) and the non-univocity of being, but there is univocity between the "love to God" and "love to human beings”. In addition to the phenomenological analysis of love as a basis for understanding God's relationship with the world and man, Marion is not unaware of the creationary and realistic aspect of love. Marion argues that, contrary to Heidegger's view, the call or invitation to the “event of appropriation” (ereignis) is subjective. In fact, Marion, instead of considering Being as an impersonal affair, sees it as a transcendent subject that calls man to himself. Marion's theology can be the source of new insights for analytic philosophers of religion who pursue the ideals of necessity, totality, and objectivity, and who neglect the intuitive and moral experience of religion. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Marion, Mystical Theology, Pseudo - Dionysius, Aquinas, Phenomenology of Love | ||
مراجع | ||
Aquinas T. Summa Theologica. Fathers of the Dominican Province (Translators). Petersburg: Benziger Bros; 1947. Baker-Htch M. Analytic Theology and Analytic Philosophy of Religion: What’s The Difference?. Journal of Analytic Theology, 2016;4, May: 347-361. Dadjoo E. [Translation of A History of Philosophy; Medieval Philosophy]. Volume 2, Copleston F( Author). Second Edition, Tehran: Scientific and Cultural Publications Company and Soroush Press; 2013. Persian. Dionysius. On The Divine Names And The Mystical Theology. By introduction of Rolt, Clarence Edwin, Grand Rapids, MI: Christian Classics Ethereal Library;2021. Available: https://www.ccel.org/ccel/r/rolt/dionysius/cache/dionysius.pdf, (2021,4, 23.( Gasser G. Toward Analytic Theology: An Itinerary. Journal of Scientia Et Fides. 2015;2(2): 23-56. Gibson A.B. Theism and empiricism. London: S.C.M. Press; 1970. Gschwandtner M. Love’s as a Declaration of war? On the absolute chapter of love in Jean-Luc Marion’s phenomenology of Eros. In: Wirzba N and Bnson B. E)eds) Transforming philosophy and religion; Love’s wisdom. Blomington and Indianapolis: Indiana university press;2008. Hankey W. The Postmodern Retrieval of Neoplatonism in Jean-Luc Marion and John Milbank and the Origins of Western Subjectivity in Augustine and Eriugena. Journal of Hermathena, 1998;1659-70. Available: : https://cdn.dal.ca/content/dam/dalhousie/pdf/fass/Classics/Hankey/Postmodern%20Retrieval%201998.pdf (24, 4, 2021). Heidegger M .Identity & Difference. Joan Stambaugh(Translator), New York and London: Harper & Row publishers;1969. Heidegger M. Introduction to Metaphysics. Fried and Polt R(Translator). New Haven: Yale University Press;2000. Kant I. Critique of Pure Reason. Translation and Edited by Guyer P, Cambridge: Cambridge university press;1998. Kerr F. Aquinas after Marion. Journal of New Blackfriars. 1995;76 (895): 354-364. Khoramshahi B. [Translation of A History of Philosophy;Bentham To Russell]. Copleston, F( Author). Second Edition, Tehran: Scientific and Cultural Publications Company and Soroush Press; 1997. Persian. Lyons N.E. Being is double; Jean-Luc Marion and John Milbank on God, Being and Analogy. (The thesis of Master art) in School of philosophy. Melbourne: Australian Catholic university(ACU);2016. Available: https://acuresearchbank.acu.edu.au/download/1691005/LYONS2014.pdf (24, 4, 2021.( Marion J. The Idol and Distance. Carlson T (Translator). New York: Fordham university press;2001. ---------. Being given: Toward a phenomenology of Giveness. Kosky J(Translator). Stanford: Stanford university press;2002a.
---------. In Exess: Studies of Saturated Phenomena. Horner R and Berraud V(Translator). New York: Fordham university press; 2002b. ---------. Erotic phenomenon. Lewis S. E(Translator). Chicago: University of Chicago press;2007a. ---------. Unspoken: Apophasis and the discourse of love. Annual Papers conference of Proceeding of the American Catholic philosophical association. 2007b;76: 39-56. ---------. Prolegomena to charity. Lewis S.E(Translator). New York: Fordham university press;2002c. Martis J, 1996. Thomistic Esse- Idol or Icon? Jean-Luc Marion’s God without Being. Journal of Pacifica,1996;9: 55-68. Mason B. M. Saturated Phenomena, the Icon, and Revelation: A Critique of Marion’s Account of Revelation and the Redoubling of Saturation. Journal of Aporia, 2014;24(1): 25-38. Milbank J. Only Theology Overcome Metaphysics. Journal of New Blackfriars.1995;76(895): 325-343. Molla Sadra S, ]Al-Hikmat al-muta’aliya fi-al-asfar al aqliyyt al-arba’a[, )by Correction and Commentary of Aavani Gh and Monitoring of Ayatollah Khamenei M). Tehran: Sadra Islamic Philosophy Research Institue;2004. Persian. Oliya M, Discovering the Other with Levinas. Tehran: Ney Publication;2009. Persian. Rashidian A. [Translation of Being and Time]. Heidegger M(Author). Tehran: Ney Publication;2010.Persian. Sanaee A. [Translation of Philosophy and Religion: From Plato to Postmodernism]. Chalmers, M (Author). Semnan: Semnan university publication;2017.Persian. Sanaee A, Salavati A. [Pre-conceptual understanding of God: The comparison of Karl Rahner and Mulla Sadra’views]. Volume 8, Journal of Comparative Theology.2018;20:145-158.Persian. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 684 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 380 |