تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,351 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,093 |
ارزیابی مدل یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری اطلاعات جهت پیشبینی میزان استفاده معلمان از فناوری رایانهای در کلاس درس | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 11، دوره 16، شماره 1 - شماره پیاپی 61، دی 1400، صفحه 147-156 اصل مقاله (560.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2021.6711.2438 | ||
نویسندگان | ||
محمد علیزاده جمال1؛ جواد کیهان* 2 | ||
1گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
تاریخ دریافت: 16 اردیبهشت 1400، تاریخ بازنگری: 07 مرداد 1400، تاریخ پذیرش: 30 شهریور 1400 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: آمادگی برای یادگیری، آموزش و کاربرد فناوری و آگاهی از نقش آن در تسهیل یادگیری دانشآموزان، از جمله مهارتهای اصلی معلمان مخصوصاً در دوران کرونا بهشمار میرود؛ دورانی که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برحسب ضرورت و بالاجبار جای خود را در نظام تعلیموتربیت مستحکم نموده است. لذا ضرروت دارد استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بهعنوان یک اصل بنیادین، در برنامهریزیهای آموزشی و درسی مدارس گنجانده شود. از طرف دیگر با توجه با توجه به ضعف مدلهای پذیرش فناوری اطلاعات در پیشبینی مناسب تغییرات پذیرش فناوری اطلاعات در سازمانهای آموزشی، پژوهشگران ضروری دیدند تا میزان پذیرش این فناوری را با استفاده از مدلهای نظری دیگر مورد آزمون قرار دهند؛ لذا هدف پژوهش حاضر ارزیابی مدل یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری اطلاعات جهت پیشبینی میزان استفاده معلمان از فناوری رایانهای در کلاس درس میباشد. روشها: روش تحقیق همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بوده و جامعه آماری نیز شامل کلیه معلمان دوره متوسطه ناحیه یک شهر ارومیه به تعداد 570 نفر است که از این تعداد با تأسی از فرمول کوکران 230 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و به پرسشنامه انتظار عملکرد، انتظار تلاش، نفوذ اجتماعی، شرایط تسهیلکننده و استفاده داوطلبانه از فناوری اطلاعات ونکاتش و همکاران (2003) پاسخ دادند. همچنین تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار پی ال اس و آزمون معادلات ساختاری انجام شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که متغیرهای انتظار عملکرد، انتظار تلاش و نفود اجتماعی اثر معنیداری بر تصمیم به استفاده از فناوری دارند. تصمیم به استفاده از فناوری و شرایط تسهیلکننده نیز اثر معنیداری بر میزان استفاده از فناوری داشتند. متغیرهای جنسیت، سن و استفاده از فناوری اختیاری، اثرات متغیرهای انتظار تلاش و نفوذ اجتماعی بر تصمیم به استفاده از فناوری را تعدیل میکنند. در کل متغیرهای مورد بررسی در مجموع 31 درصد از تصمیم به استفاده از فناوری و 16 درصد از میزان استفاده از فناوری را پیشبینی میکنند. در این پژوهش، متغیر تجربه رایانه نقش تعدیلکننده بر اثرات متغیر انتظار تلاش و نفوذ اجتماعی بر تصمیم به استفاده و شرایط تسهیل کننده بر میزان استفاده نداشت. نتیجهگیری: در مجموع یافتههای تحقیق از نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری حمایت نمود. معنیدار بودن اثر مستقیم متغیر انتظار عملکرد بر تصمیم به استفاده از فناوری به این معنی است که هرچه قدر فناوری اطلاعات بازده کاری فرد را افزایش داده و برای فرد مفید باشد؛ به همان نسبت تصمیم بیشتری برای استفاده از این فناوری اتخاذ خواهد نمود. معنیدار بودن اثر مستقیم انتظار تلاش بر تصمیم به استفاده از فناوری نیز به این معنی است که اگر فردی سیستم رایانه ای را وسیلهای آسان و به راحتی قابل استفاده قلمداد کند و خود را در کسب مهارتهای استفاده از آن توانا ببیند، گرایش بیشتری درباره تصمیمگیری در مورد استفاده از آن خواهد داشت. همچنین معنیدار بودن اثر مستقیم نفوذ اجتماعی بر تصمیم به استفاده نشانگر آن است که تأکید افراد مهم در زندگی فرد بر استفاده از فناوری اطلاعات موجب تصمیمگیری فرد از این فناوری میشود. علاوه برآن وقتی فرد به استفاده از فناوری اطلاعات گرفت، این تصمیم خود را به صورت استفاده واقعی آشکار میسازد که معنیدار بودن اثر تصمیم به استفاده از فناوری بر استفاده از فناوری آن را نشان میدهد. کم بودن مقدار میزان پیشبینی، نشانگر وجود متغیرهای دیگری است که بر میزان استفاده از فناوری | ||
کلیدواژهها | ||
پذیرش فناوری اطلاعات؛ فناوری رایانهای؛ نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری | ||
موضوعات | ||
فناوری آموزش- تربیت معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Testing unified theory of acceptance and use of technology for predicting teachers' computer technology use in classroom | ||
نویسندگان [English] | ||
M. Alizadehjamal1؛ J. Keyhan2 | ||
1Department of Mathematics Education, Farhangiyan University, Tehran, Iran | ||
2Department of Educational Sciences, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Readiness for learning, teaching and application of technology and awareness of its role in facilitating student learning, is one of the main skills of teachers, especially in the Corona period, the period that the use of information and communication technology has strengthened as needed and forced its place in the education system. Therefore, it is necessary to be include the use of information and communication technology as a fundamental principle in the educational and curriculum of schools. On the other hand, due to the weakness of IT acceptance models in properly predicting changes in IT acceptance in educational organizations, researchers found it necessary to test the acceptance of this technology using other theoretical models. Therefore, the aim of this research was to Testing unified theory of acceptance and use of technology for predicting teachers' computer technology use in classroom. Materials and Methods. The research method was correlational and structural modeling equation and the statistical population was including all secondary school teachers in district one of Urmia city, 570 people, of which 230 high school teachers of Urmia city was selected using stratified sampling method and answered to venkatesh's and et al (2003) questionnaires of performance expectancy, effort expectancy, social influence, facilitating conditions and voluntariness in use of information technology. Data analysis was performed using PLS software and structural equation testing. Findings: Findings showed that performance and effort expectancy and social influence had significant effects on intention to use, and intention to use and facilitating conditions had significant effects on use. Also finding showed that gender, age and voluntariness in use had moderator role in effects of effort expectancy and social influence on intention to use. In general, the studied variables predict 31% of the decision to use technology and 16% of the amount of technology use. In this study, the variable of computer experience did not have a moderating role on the effects of the variables of expected effort and social influence on the decision to use and facilitating conditions on the rate of use. Conclusion: In short, the findings confirmed the unified theory of acceptance and use of technology. The significance of the direct effect of the performance expectation variable on the decision to use technology means that the more information technology increases a person's work efficiency and is useful for the person, similarly, it will make more decisions to use this technology The significance of the direct effect of expecting effort on the decision to use technology also means that if one considers the computer system as an easy and easy-to-use tool and finds oneself capable of acquiring the skills to use it, one will be more inclined to make decisions about using it. Also, the significant effect of social influence on the decision to use indicates that the emphasis of important people in the life of the person on the use of information technology causes the person to decide on this technology. In addition, when a person uses information technology, this decision manifests itself in the form of actual use, which shows the significance of the effect of the decision to use technology on the use of technology. The low level of predictability indicates the existence of other variables that affect the use rate, and it is necessary for researchers to test other theoretical models to investigate these factors. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Information technology acceptance, Computer technology, Unified theory of acceptance and use of technology | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,048 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 654 |