تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 207 |
تعداد مقالات | 2,061 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,769,538 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,002,913 |
خوانش تصویر مرگ از دیدگاه رولان بارت (رویکردی نشانهشناسانه تصویری بر کتاب اتاق روشن) | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 13، دوره 10، شماره 19، شهریور 1400 اصل مقاله (466.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/orj.2021.1587 | ||
نویسندگان | ||
سعیده معصومی* 1؛ محمد شکری2؛ علی مرادخانی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفۀ هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال | ||
2استادیار گروه فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال | ||
3دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال | ||
تاریخ دریافت: 08 تیر 1399، تاریخ بازنگری: 10 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 15 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
رولان بارت از پیشگامان نشانهشناسی تصویری بود؛ نشانهشناسی تصویری به تبیین و تحلیل تصویر در چارچوب نظام های دلالتی و در جستجوی راهی برای ترجمه تصاویر به زبان گفتار است. وی آخرین کتابش، اتاق روشن، را به تأملات درباره عکاسی اختصاص داد، و باور داشت که عکس بیش از آنکه واقعیت را منعکس یا بازنمایی کند، بر آن دلالت دارد، نشانهها و چیزهایی که بر بیننده در مقام خوانندۀ عکس مهم تلقی میشود، مبنای تفسیر و واکاوی قرار میگیرد. بخش نخست کتاب، در پی توصیف و تفسیر عکسهای مختلف جهت دستیابی به ذات عکس و بخش بعدی پیرامون عکس باغِ زمستانی است و درباره دوران سوگواری در غیاب و مرگ مادر است. در پژوهش حاضر به این سوالات پاسخ داده میشود، نخست، منظور بارت از حقیقت عکس درباره مرگ چیست؟ دو اینکه، تفاوت عکس پرتره و پرتره نقاشی چیست؟ در نهایت، چگونه یک عکس، نشانههایی از هستی و مرگ را توأمان تفسیر میکند؟ روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است و جمعآوری اطلاعات، با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام شده است. ابتدا، ابزارهای رویکرد نشانهشناسی در تحلیل متون، بیان شده و سپس سازوکار، نقش و اهمیت این ابزارها در تحلیل و خوانش عکس، تشریح و تبیین شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
رولان بارت؛ نشانهشناسی تصویری؛ اتاق روشن؛ تصویر مرگ؛ عکس باغِ زمستانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Reading the Photograph of the Death from Roland Barthes’ Point of View (A Visual Semiotic Approach to the Book “Camera Lucida”) | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeideh Masoumi1؛ Mohammd Shokry2؛ Ali Moradkhani3 | ||
1Ph.D. Candidate of philosophy of Art, Tehran North Branch, Islamic Azad University | ||
2Assistant professor at Department Of philosophy, Tehran North Branch, Islamic Azad University ,Tehran, Iran | ||
3Associate Professor at Department Of philosophy, Tehran North Branch, Islamic Azad University ,Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Roland Barthes was one of the pioneers of visual semiotics; Visual semiotics is the explanation and analysis of images in the context of signification systems and the search for a way to translate images into spoken language. He devoted his latest book, The Camera Lucida, to reflections on photography and believed that the photograph signified, more than it reflected, or represented reality. Signs and things that are considered important to the viewer as a reader of the photo, are the basis for interpretation and analysis. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Roland Barthes, Visual Semiotics, Camera Lucida, Image of the Death, The Winter Garden Photograph | ||
مراجع | ||
Abasi, E. [Translation of Criticizing Photographs: An introduction to Understanding Images]. Barret T (Author). Tehran: Markaz Publications;2006. Persian. Ahmadi, B, From Pictorial Signs to the Text: Toward the Semiotics of Visual Communication. Tehran: Markaz Publications;2012. Persian. Ahmadi, B, The Text Structure and Textural Interpretation. Tehran: Markaz Publications;2001. Persian. Azarang, F. [Translation of Camera Lucida]. Barthes R (Author). Tehran: Herfeh Nevisandeh Publications;2016. Persian. Azarang, F. [Translation of Re-reading Camera Lucida]. Burgin V (Author). Tehran: Herfeh Honarmand Publications;2002. Persian. Barthes R. Camera Lucida. New York: Hill and Wang Press;1981. Barthes R. The Photographic Message. Albuquerque: New Mexico University Press, ;1988. Batchen G. Photography Degree Zero (Reflections on Roland Barthes's Camera Lucida). Publication Massachusetts Institute of Technology (MIT).2009; 6:187-192. Barrow Th., Armitage Sh., Tydeman W. Reading into Photography. Albuquerque: New Mexico University Press;1982. Burgin V. Thinking photography. London: Macmillan education Ltd;1982. Breidback O., Verellone, F., Kaiser W.Thinking European Words: Thinking and Imagination. Aurora: Davies Group Poblishers;2013. Ebrahimi, M., Ladoni M., [Translation of Crisis of the real: About Contemporary Photography]. Grundberg A (Author). Tehran: Farhangestan Honar Publication;1999. Persian. Eco U. A Theory of Semiotics. Bloomington: India University Press;1976. Geffroy Y. Family Photographs: A Visual Heritage. In Visual Anthropology Review. 1990;3(4):367-410. Haghigi, H. Phenomenology on Photographic Image. [master`s thesis] Tehran University of Art;2013. Hasanpur M, Noruzitalab A. [Photo readings, as private matters hermeneutic]. Journal Bagh-e Nazar, Architecture and Urbanism (NRC).2011;2(43):17-24. Persian. Kamran A. [Barthes Signs]. Journal of Bimonthly of Surah Andisheh . 2013; 68-69:233-237. Persian. Khataeelar S, Ghodsi V, Mohajer M. [Translation of Photography: A Critical Introduction]. Wells L (Author). Tehran: Minouye Kherad Publications;2011. Persian. Khoobdel H. [Translation of Basic Critical Theory for photography]. La Grange, A (Author). Tehran: Shourafarin Publications;2012. Persian. Moghimnejad M, Photography and Theory. Tehran: Soure Mehr Publications;2014. Persian. Moghimnejad M. [Photo and Linguistic Signs]. Journal of Herfeh Honarman.2009; (31):34-44. Persian. Motaref N. [Translation of Camera Lucida]. Barthes R (Author). Tehran: Chesheh Publications;2005. Persian. Sarami A. Fahimifar A. [Picture, Image and Visual Perception]. Journal University College of Fine Arts, University of Tehran 2018;23(2):5-12. Persian. Schroeder J. Visual Methodologies and Analysis. Visual Anthropology. 2003;16(1):8-18. Shairi HR, A Semio-Semantic Analysis of Ecstasy in Literary Discourse. Tehran: Samt Publications;2006. Persian. Zimaran M, An Introduction to the Semiotics of Art. Tehran: Gheseh Publications; 2003. Persian. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 666 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 380 |