تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,900 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,795 |
اثربخشی تدریس معکوس بر اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانشآموزان پایه پنجم شهرستان مرند | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 1، دوره 15، شماره 3 - شماره پیاپی 59، تیر 1400، صفحه 419-428 اصل مقاله (637.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2020.5908.2303 | ||
نویسندگان | ||
سودابه نیائی؛ علی ایمان زاده* ؛ شهرام واحدی | ||
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 09 شهریور 1399، تاریخ بازنگری: 07 آذر 1399، تاریخ پذیرش: 26 آذر 1399 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: یکی از روش های جدید در حوزه یاددهی و یادگیری، روش تدریس معکوس است. هدف از این مقاله بررسی تاثیر کلاس معکوس روی اضطراب ریاضی دانشآموزان و هم چنین عملکرد ریاضی آنان است. روشها: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه پنجم شهرستان مرند در سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه آماری به صورت هدفمند و از دو مدرسه همجوار (مدرسه آتیه و مدرسه راه بهشت) در یک منطقه از شهر مرند به روش نمونه در دسترس انتخاب شدند. مدرسه راه بهشت برای تدریس سنتی و مدرسه آتیه به برای تدریس معکوس انتخاب شدند. مدرسه راه بهشت با 27 نفر دانشآموز به عنوان گروه کنترل و مدرسه آتیه با 29 نفر دانشآموز به عنوان گروه آزمایش انتخاب شدند. برای سنجش اضطراب ریاضی آزمودنی ها از مقیاس ریاضی کودکان استفاده شد؛ و برای بررسی عملکرد درس ریاضی نیز بهصورت مسئلههای ریاضی در سطوح مختلف حیطه شناختی از یک آزمون محقق ساخته 20 سوالی پیشآزمون و پسآزمون که به تایید متخصصان این حوزه رسید، استفاده شد. تدریس معکوس هر هفته چهار جلسه واحد درسی ریاضی کلاس پنجم ابتدایی بود که درهفته دو جلسه تدریس معکوس در منزل (یاد گیری در منزل توسط CD های آموزشی تهیه شده توسط معلم) انجام گرفت و در دو جلسه حل تمرینات در کلاس صورت گرفت.. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون مانکوا و آزمون T نشان داد که چهار بعد اضطراب ریاضی اعم از (اضطراب یادگیری، اضطراب حل مسئله، اضطراب نسبت به معلم ریاضی و اضطراب ارزیابی ریاضی) در دانشآموزان کلاس معکوس نسبت به دانشآموزان کلاس سنتی کاهش چشمگیری داشته است. عملکرد ریاضی دانشآموزان کلاس معکوس نسبت به کلاس سنتی افزایش داشته است. نتیجهگیری: در تبیین نتایج میتوان گفت که کلاس معکوس باعث تسهیل یادگیری عمیق از طریق فعالیتهای یادگیری در کلاس درس میشود و باعث افزایش انگیزة معلمان و دانشآموزان شده و کلاس درس را برای آنها جذابتر و ارتباطیتر می نماید؛ در نتیجه اعتماد به نفس دانشآموزان در یادگیری ریاضی افزایش می یابد. در کلاس معکوس دانشآموزان مهارتهایی همچون پرسش های باز و بسته، گوش دادن فعال، پرسشهای مستقیم، پرداختن به ناهمخوانی ها، حمایت و تشویق از سوی معلم را تجربه می کنند، که این مهارتها باعث توانمندسازی دانشآموزان در تعیین هدف و حل مسئله میشود؛ در نتیجه میزان اضطراب کمتری نسبت به دانشآموزانی که به روش معمول ریاضیات را یاد می گیرند دارند. از سویی دیگر در این نوع از یادگیری میتوان زمان بیشتری را در کلاس برای مهارتهای تفکر صرف نمود؛ همچنین فراگیران به صورت فعال، در یادگیری و ایجاد دانش بیشتر درگیر هستند و همزمان دانش خود را آزمایش و ارزیابی میکنند. کلاس معکوس به فراگیران کمک میکند تا به درک وسیعی نسبت به سبکهای یادگیری و عملکردشان برسند. افزایش اطلاعات معلمان در زمینه تدریس معکوس و برگزاری دوره های ضمن خدمت برای معلمان، فراهم کردن اطلاعات تدریس معکوس از پیشنهادات کاربردی این مقاله است. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب ریاضی؛ عملکرد ریاضی؛ کلاس معکوس | ||
موضوعات | ||
آموزش الکترونیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of flipped teaching on math anxiety and math performance in 5th grade students | ||
نویسندگان [English] | ||
S. Niyaie؛ A. Imanzadeh؛ Sh. Vahedi | ||
Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences, Tabriz University, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
flipped teaching method. The goal of this study was determining the effect of flipped teaching on students' math anxiety and math performance. Methods: The statistical population of the study was comprised of all fifth grade female students in Marand City in the academic year of 1397-1398. The statistical sample was targeted I such a way that from two neighboring schools (Atieh School and Rah-e Behesht School) in the same area of Marand City that were selected as a convenience sample. Rah-e Behesht School was selected as the school using the traditional teaching method and Atieh School was selected as the one using the flipped instruction. Rah-e Behesht School with 27 students was selected as the control group and Atieh School with 29 students was selected as the experimental group. Mathematical Anxiety Scale was used to measure math anxiety of the subjects. Moreover, to evaluate the performance of the mathematics course in the form of mathematical problems at different levels of cognitive domain, a researcher-made test with 20 questions that was approved by the experts in this field was used as the pre-test and post-test. Flipped teaching was used as four sessions per week of the fifth grade elementary math course in which two sessions per week were performed at home (during which learning occurred at home by using educational CDs prepared by the teacher) and two sessions per week were performed in the class during which activities were done. Findings: The results of the MANCOVA and t-test showed that the four dimensions of mathematical anxiety (including learning anxiety, problem solving anxiety, math teacher anxiety and math evaluation anxiety) decreased significantly in the class using the flipped teaching method as compared to the traditional class. The math performance of the flipped teaching was also increased compared to that of the traditional class. Conclusions: To explain the results, it can be said that the flipped class facilitates deep learning through learning activities in the classroom and increases the motivation of teachers and students and makes the classroom more attractive and communicative for them; thus, the students' self-confidence increases in learning math. In the flipped classroom, students experience different skills, such as open and closed questions, active listening, direct questions, addressing inconsistencies, as well as support and encouragement from the teacher which make the students capable of setting goals and solving problems. As a result, such students would have less anxiety in comparison to those who learn math in the traditional way. On the other hand, in this type of learning, more time can be spent in the classroom for thinking skills. Also, learners are more actively involved in learning and creating knowledge, and, at the same time, they are testing and evaluating their knowledge. The flipped classroom helps learners to gain a broad understanding of their learning styles and practices. Increasing teachers' knowledge in the area of flipped teaching and holding in-service courses for teachers, as well as providing flipped teaching information are among the practical suggestions of this article. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Math anxiety, Math performance, Reverse class | ||
مراجع | ||
[4] Elmolhodayi SH. New strategies for math training. Tehran: Shiveh Publications. 2002. [6] Dark S. Anxiety and working memory capacity. Cognition and Emotion. 1988; 2 (2), 145-154. [13] Tucker, B. The flipped classroom. Education Next. 2012; 12 (1): 82-83. [18] Wells D. Anxiety insight of and Appreciation. Journal of Mathematics Teaching. 1994; 14 (7): 8. [39] Talley CP, Scherer S. The enhanced flipped classroom: Increasing academic performance with student-recorded lectures and practice testing in a" flipped" STEM course. The Journal of Negro Education. 2013; 82(3):339-347. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,183 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,374 |