تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,425 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,177 |
شناسایی مؤلفههای ارزشیابی نظام یادگیری الکترونیکی در دانشگاه تهران | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 9، دوره 15، شماره 2 - شماره پیاپی 58، فروردین 1400، صفحه 321-337 اصل مقاله (973.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2020.6130.2336 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه نارنجی ثانی* ؛ جواد پورکریمی؛ سمانه حجازی | ||
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 03 مرداد 1399، تاریخ بازنگری: 10 مهر 1399، تاریخ پذیرش: 22 مهر 1399 | ||
چکیده | ||
پیشینه اهداف: یادگیری الکترونیکی ضرورت جامعه اطلاعاتی و یکی از شرایط اصلی برای تحقق هدف برنامه چهارم توسعه کشور (توسعه مبتنی بر دانایی) است. در برنامه ی مذکور به دانشگاه ها اجازه داده شده است که به منظور پاسخگویی مناسب به افزایش تقاضا برای ورود به نظام آموزش عالی از یک سو و دسترسی به فرصت های برابر آموزشی و ارتقای پوشش جمعیت دانشجویی از سوی دیگر، توجه ویژهای به رویکرد یادگیری الکترونیکی در فرایند یاددهی-یادگیری مؤسسه های آموزش عالی و دانشگاه ها نمایند. همگام با توسعه یادگیری الکترونیکی در سطح دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، موضوع ارزشیابی نظام یادگیری الکترونیکی و توجیه اجرای برنامهها و لزوم تأمین الزامات و استانداردهای مورد نظر برای طراحی، توسعه و پیادهسازی یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی دارای اهمیت است. با توجه به اینکه ساختار یادگیری الکترونیکی پیچیده بوده و از مؤلفه های گوناگونی تشکیل شده، لازم است برای ارزیابی نظام یادگیری الکترونیکی تمام این مؤلفه ها بررسی شوند، بنابراین ضروری است با انجام مطالعه ای جامع، شاخص های اصلی و عملی ارزشیابی نظام یادگیری الکترونیکی شناسایی و معرفی گردند تا با استفاده از آنها به طراحی و تدوین چارچوب و ابزارهایی مناسب برای ارزشیابی این نظام پرداخته شود. ارزشیابی نظام یادگیری الکترونیکی به دست اندرکاران و مدیران مربوطه در مراکز آموزش عالی این فرصت را می دهد تا نقاط قوت و ضعف این نظام را شناخته و برای تقویت نقاط قوت و یا رفع کاستی ها و نقص های احتمالی اقدام نمایند. روشها: این پژوهش جستاری در تجربه زیسته اعضای هیات علمی دانشگاه تهران در سال 1398 از ارزشیابی نظام یادگیری الکترونیکی بوده است. در این مطالعه تلاش شد تا با بهرهگیری از روششناسی کیفی مؤلفههای ارزشیابی نظام یادگیری الکترونیکی در دانشگاه تهران شناسایی شوند. داده های این پژوهش از طریق رویکرد کیفی و با روشی پدیدارشناسانه توصیفی و با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استخراج شده است و داده ها از طریق روش کدگذاری و مقوله بندی تجزیه و تحلیل شده اند.نمونه گیری در این پژوهش از طریق هدفمند و از نوع معیاری بوده و در مجموع 17نفر از متخصصان در زمینه یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران شرکت نموده اند. روایی دادههای کیفی با استفاده از چهار معیار قضاوت لینکن و گوبا (1985) شامل؛ باورپذیری، قابلیت انتقال/انتقالپذیری، قابلیت تأیید یا بیطرفی و قابلیت اطمینان یا سازگاری و پایایی دادههای کیفی توسط کدگذاری مجدد توسط کدگذار دوم و خودِ کدگذار تأیید شده است. یافتهها: بر اساس یافته های پژوهش عوامل مرتبط با ارزشیابی نظام یادگیری الکترونیکی در سه بعد پداگوژی، سازمانی و فناوری دسته بندی شده که در مجموع دارای 17 مؤلفه و 95 مفهوم بوده است. این مؤلفهها در قالب استاد، دانشجو، دستیار آموزشی، فرایند یاددهی- یادگیری، محتوا، ارزشیابی، خدمات پشتیبانی، تعامل، نظام آموزش و توانمندسازی، نظام انگیزش، اهداف و استراتژیهای دانشگاه، نظام مدیریت دانش، فرهنگ، منابع کالبدی، نرمافزار، سختافزار و زیرساخت شناسایی شدهاند. نتیجهگیری: به طور کلی نتایج این پژوهش بیانگر نکات مهمی است که می تواند اطلاعات ارزشمندی را برای مدیران و مسوولان دانشگاه تهران در حوزه یادگیری الکترونیکی فراهم آورد تا با اتخاذ سیاست های اصولی در خصوص ارزشیابی این نظام در جهت بهبود و ارتقاء کیفیت و اثربخشی یادگیری الکترونیکی گام های اساسی بردارند. توصیه میشود دانشگاه به منظور ارزشیابی نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران، از الگوی ارائه شده در پژوهش حاضر استفاده نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری الکترونیکی؛ دانشگاه تهران؛ نظام یادگیری الکترونیکی | ||
موضوعات | ||
آموزش الکترونیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the components of e-learning system at University of Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
F. Narenjithani؛ J. pourkarimi؛ S. Hejazi | ||
Department of Educational Administration, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: E-learning is the necessity of the information society and the main condition for achieving the goal of the Fourth National Development Plan (Knowledge-Based Development) which has paid special attention to the university activities while benefitting from the electronic learning in higher education in order to provide equal education opportunities and increasing the coverage of the student population. Along with the development of e-learning at the level of universities and institutions of higher education, the issue of evaluating the e-learning system and justifying the implementation of programs and the need to meet the proper requirements and standards for designing, developing and implementing e-learning in higher education is important. Given that the structure of e- learning is complex and consists of various components, it is necessary to examine all these components to evaluate the e-learning system. Therefore, it is necessary to conduct a comprehensive study to identify and introduce the main and practical indicators of evaluating the e-learning system so that they can be used for designing and developing appropriate frameworks and tools for evaluation of this system. Evaluation of the e-learning system provides the relevant staff and managers in higher education with the opportunity to identify the strengths and weaknesses of this system and enhance the strengths or eliminate possible deficiencies and shortcomings. Methods: This research was an inquiry into the lived experiences of the faculty members of the University of Tehran in 2019 of evaluating the e-learning system. In this study, an attempt was made to identify the components of e-learning system evaluation in the University of Tehran by using qualitative methodology. The data of this research have been extracted through a qualitative approach with a descriptive phenomenological method and with semi-structured interview tools and the data have been analyzed through coding and categorization methods. Sampling in this study has been purposeful and standard and a total of 17 experts in the field of e-learning from Tehran University have participated in thestudy. The validity of qualitative data using four judgment criteria of Lincoln and Goba)1985( including validity or reliability, transferability verifiability or neutrality, and reliability or compatibility and reliability of qualitative data through recoding by the second encoder and the encoder himself has been confirmed. Findings: Based on the research findings, the factors related to the evaluation of e-learning system are classified into three dimensions of pedagogy, organization and technology which, on the whole has 17 components and 95 concepts. These components have been identified in the form of teacher, student, teaching assistant, teaching-learning process, content, evaluation, support services, interaction, education and empowerment system, motivation system, university goals and strategies, knowledge management system, culture, physical resources, software, hardware and infrastructure. Conclusion: In general, the results of this study indicate important points that can provide valuable information for administrators and authorities the University of Tehran in the field of e-learning system to adopt principled policies regarding the evaluation of this system to improve and enhance the quality and effectiveness of e-learning. It is recommended that the university uses the model presented in the present study in order to evaluate the e-learning system of the University of Tehran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
e-learnind, e-learning system, university of tehran | ||
مراجع | ||
[3] Safaee Movahed S. and Mohabbat .[Translation of E-Learning]. Naidu S.(Author). Tehran: Iran Industrial Research & Training Center; 2011. Persian. [7] Garavand A (2019)Evaluating the effectiveness of e-Learning at Tehran university.[master’s thesis]. Tehran: University of Tehran; 2019. Persian. [11] Ataran M. Information Technology and Education, Tehran: Institute of development of Educational Information Technology of Smart Schools. 2004. Persian. [12] Dadashzade, M. R. Evaluation of E-learning program in medical engineering course in Amirkabir University of Technology. [doctoral dissertation]. Tehran: Allameh Tabataba'i University; 2011. [13] Alijani E. Evaluation of E-learning Courses at Farhangian University[master's thesis]. Tehran: Allameh Tabataba'i Universit; .2018. Persian. [14] Afandideh N. The need to evaluate e-learning courses. Tehran: Arena Publications. 2014. Persian. [16] Hodges AH. Corporate e-learning: How three healthcare companies implement and measure the effectiveness of e-learning [doctoral dissertation]. US: University of Alabama; 2009. [17] Ramezanpour N. Students' satisfaction with e-learning management system in e-learning centers of University of Tehran and Mehr Alborz institute of higher education. [master’s thesis]. Tehan: University of Tehran; 2014. Persian. [18] Afandideh N. Evaluation of Ppostgraduatee-learning course in medical education in University of Tehran of medical sciences. [master’s thesis]. Tehan: University of Tehran; 2010. Persian. [44] Boazar N. Explaining the teaching-learning process based on the philosophy of education of the Islamic Republic of Iran. [Master thesis].Ahva: Ahra Uniersity; 2017. [46] BabaiyM. Introduction to E-learning. Tehran: Chapar Publications. 2011. Persian. [52] Khan B H. Managing e-learning strategies-design, delivery, implementation and evaluation. London, UK: IGI Publishing. 2005. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,124 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,296 |