تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,936 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,847 |
آسیبشناسی گسترش شاخههای فنیوحرفهای و کاردانش در شهرستان تبریز | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 13، دوره 15، شماره 1 - شماره پیاپی 57، دی 1399، صفحه 165-180 اصل مقاله (840.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/jte.2019.5071.2164 | ||
نویسندگان | ||
ملیحه اصغری1؛ تورج هاشمی* 2 | ||
1گروهآموزشعالی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2گروه روانشناسی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 فروردین 1398، تاریخ بازنگری: 09 مرداد 1399، تاریخ پذیرش: 23 شهریور 1399 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: آموزشهای فنیوحرفهای نقش مهمی درتشکیلسرمایهانسانی، ازطریقتربیت نیروهای ماهر مورد نیاز بازار کار در کشورهای مختلف جهان ایفامیکنند. این آموزشها در کشورهای در حال توسعه نهتنها عهدهدار تربیت نیروی کار مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصاد این کشورها میباشند، بلکه ازطریق بسترسازی خوداشتغالی، بهحل مشکل بیکاری نیز کمک مینمایند. اینآموزشها همچنین از مزیت بازدهی درکوتاهمدت و یا میانمدت برخوردار میباشند، بههمین دلیل کشورهای جهان توجه روزافزونی را به آموزشهای فنیوحرفهای مبذول داشتهاند. با توجه به نقش گسترش شاخههای فنیوحرفهای و کاردانش در رونق تولید، اشتغالزایی و کاهش بیکاری، بررسی عوامل موثر در این حوزه اهمیت فراوان دارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی آسیبهای گسترش شاخههای –فنیوحرفهای و کاردانش در آموزشوپرور شهر تبریز بوده است، تا با شناسایی آسیبهای موجود، در تصمیم سازیهای آینده در خصوص شاخههای فوق بهصورت علمی و کارشناسی شده اقدامگردد. روشها: تحقیق با روش تلفیقی انجام شد. هنرآموزان شاغل در آموزشوپرورش تبریز که تعداد آنها 1028 نفر بود، جامعه تحقیق کیفی و هنرجویان هنرستانهای تبریز، بهعنوان جامعه پژوهش کمی انتخاب شدند که تعداد آنها 14464 نفر بودند. با20 نفر از خبرگان که از طریق نمونهگیری گلوله برفی معرفی میشدند، در بخش کیفی، مصاحبه شد. نمونه هنرجویان براساس فرمول کوکران370 نفر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای هدفمند سهمیهای انتخاب شدند که هر هنرستان فنیوحرفهای و کاردانش، با توجه به تعداد و متناسب با آن در نمونهگیری نقش داشت. دادههای کمی با روش آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، درصد) و آمار استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون) و با استفاده از نرمافزار spssتجزیهوتحلیل شدند. ابزار پژوهش، یک پرسشنامه 17 سوالی محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن از طریق نظرسنجی از اساتید مرتبط، تایید شد و پایایی آن با آلفای کرونباخ 82/0محاسبه گردید. یافتهها: پس از بررسی مصاحبههای گروه خبره، شش مؤلفه اصلی بهعنوان محل بررسی آسیبهای کلی شاخهها در نظر گرفته شد. که عبارت بودند از 1- حوزه برنامهریزی درسی و محتوا شامل (روشهای تدریس، اهداف آموزشی، سیستم ارزشیابی، کتب درسی) 2- حوزه مدیریت شامل (احتمال جذب در بازار کار، ایجاد انگیزش و علاقمندی نسبت به تحصیل در شاخههای مذکور، ارزیابی نیروها، ارتباط با صنعت، وجود اسناد بالا دستی موثر، عدم تمرکزگرایی) 3- حوزه نگرشی و فرهنگی شامل (دیدگاه رسانهها، گروه دوستان و خانوادها)، 4- تجهیزات و منابع شامل (وجود امکانات کارگاهی، ایمنی و ورزشی)، بودجه مالی شامل (پاسخگویی به نیازهای مخاطبان و میزان به روز رسانی تجهیزات)، تربیت معلم و نیروی انسانی شامل (ارتباط آموزشها با زندگی واقعی، تناسب آموزشها و کفایت آزمونها). نتیجهگیری:در بخش تجهیزات کارگاهی، آسیب اساسی از نظر مخاطبان، مربوط به کمبود تجهیزات ایمنی با ضریب همبستگی پیرسون (683/0%) بوده است. از لحاظ برنامهدرسی و محتوا، بهدلیل عدم استفاده از پتانسیل بومی در کتابهای درسی در شاخههای فنیوحرفهای و کاردانش، پاسخگویی به نیاز مخاطبان، مطلوبنبوده (7/23%)، در حوزه آموزش و بهسازی نیروی انسانی، عدم ارتباط آموزشها با زندگی واقعی (1/3%) و در بعد فرهنگی، نگرش نامناسب گروه دوستان (1/21%) و در درجه بعد، نگرش منفی والدین و عدم تولید و پخش برنامههای ویژه تلویزیونی بهعنوان آسیب شناخته شدند. از نظر امکانات مالی و تجهیزات، بنا به اظهار مخاطبان، میزان، پاسخگویی بودجه تخصیصی برای تأمین نیازهای کارگاههای فنیوحرفهای بسیار پایین بوده است (25%). همچنین، نتایج ضریب همبستگی پیرسون در جامعه هنرجویان نشان داد، حدود 90% از آسیبهای این شاخهها به روشهای مدیریتی مربوط بوده است، که براین اساس میبایست طراحی سازوکارهای مناسب در گزینش مدیران هنرستانها با توجه به تخصص کارآمد در این حوزه و آموزش و بهسازی این قشر از اولویتهای آموزشوپرورش باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیب شناسی؛ شاخه فنی و حرفه ای؛ شاخه کاردانش؛ هنر آموز؛ هنرجو | ||
موضوعات | ||
آموزش فنی حرفه ای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Pathology of the development of technical and vocational branches in Tabriz | ||
نویسندگان [English] | ||
M. Asghari1؛ T. Hashemi2 | ||
1Department of Higher Education, Faculty of Educational Sciences, ShahidBeheshti University, Tehran, Iran | ||
2PsychologyDepartment, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Technical and vocational training play an important role in the formation of human capital with Preparation of skilled workers in the market work needs of the world. These trainings in the developing countries are not only responsible for training the workforce but also help solve the problem of unemployment by preparing the ground for self-employment. These trainings also have the advantage of short-term or medium-term efficiency, which is the reason that countries are paying more attention to technical and vocational training. Considering the role of expansion of technical, professional and vocational branches in production boom, job creation, and reduction of unemployment, it is very important to study the factors influencing this field. The aim of the study was investigating the injuries of spread technical and vocational branches in the education system of the Tabriz city, In order to identify the existing damages, future decisions should be made scientifically and expertly. Methods: The research was done using a mixed method. The teachers of vocational schools in Tabriz (n=1028) was selected as the population of quantitative research and Students of this branches were selected as the research community (n=14464). Twenty of the experts were interviewed in the qualitative section. The sample of students based on the Cochran's formula (373) who were selected using a targeted sampling method. Quantitative data were analyzed by descriptive statistics and inferential statistics by using SPSS software. The research instrument was a researcher made questionnaire with 17 questions which was confirmedits validity by faculty members positively and its reliability was calculated with Cronbach's alpha (0/82). Findings: After reviewing the interviews of the expert group, the six main components were considered as the location of all branches damages, which include1-Curriculum (Teaching Methods, Educational, Evaluation System, Textbooks)2-Management (Attraction In the job market, motivation interest relative to Education in this branches, force evaluation, communication with industry, existence of effective upstream documents, decentralization) 3-cultural field (media, group of friends and family perspective) 4- Equipment and resources ( Existence of workshop facilities, safety) 5- financial budget (attention to the needs of the audiences and the amount of equipment upgrades) 6-teacher training (relationship between training and real life, Proportion of training and adequacy of tests( Conclusion: In the equipment field, According to Pearson correlation coefficient (0/683%), from the audience's point of view fundamental damage, related to the lack of safety equipment. In terms of curriculum and content, Response To needs of the audiences, was Undesirable (23/7%).in the field of education Improvement of human resources, lack of connection between trainings and real life (3/1%) and in the cultural dimension, inappropriate attitude of groups of friends and parents (21/1%) were recognized as damage. In terms of financial resources. In terms of facilities, finances and equipment, the amount of budget allocated to meet the needs of technical workshops has been very low (25%). the results of Pearson correlation coefficient in the student population showed that about (90%) of the damages of these branches depend on the management methods., Therefore, it is necessary to train and improve the directors of vocational schools and to design appropriate mechanisms in their selection according to their expertise and efficiency in this field. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Pathology, Technical &Vocational Branch, Knowledge Based WorkBranch | ||
مراجع | ||
[3] Wu X, Ye Y. Technical vocational education in China.Switzerland: Springer; 2018. [8] Planning and budget organization, appendix to the third schedule of economic, social and cultural development .1999. [12] IslaminaDushan M. Travels of China. Tehran: Amir Kabir Publishing; 1985. Persian. [13] Wu X , Ye Y. Technical and Vocational Education in China. Switzerland: Springer; 2018. [15] Ministry of Education. General education system of secondary education; 1994. Persian. [16] Khalaghi A, Fathi K, Shams R [Translation of Curriculum in technical and vocational education]Curtis F, Crankilton J (Authors). Tehran, School Publishing. Persian. [19] Mulder M. Competence-based Vocational and Vocational Education. Switzerland: Springer; 2017. [25] Khalkhali M. Pathology of Iranian Curriculum and Strategies for Its Reform. Tehran: Publication of Oath; 2003. Persian. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 686 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 373 |