تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,372 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,114 |
دریدای لویناسی؛ گذار از هستی شناسی به اخلاق | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 10، دوره 9، شماره 17، شهریور 1399 اصل مقاله (830.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/orj.2020.1389 | ||
نویسندگان | ||
احسان کاظمی* 1؛ محسن جمشیدی2؛ سعید ماخانی3 | ||
1استادیار علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2دانش آموختۀ علوم سیاسی، اندیشۀ سیاسی، دانشگاه تهران | ||
3دانشجوی دکتری علوم سیاسی، اندیشۀ سیاسی، دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 28 تیر 1399، تاریخ پذیرش: 28 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
در این مقاله به دنبال فهم اندیشۀ فلسفی دریدا و رفع ابهام آن هستیم؛ پاسخ ما به این ابهام آن است که دریدا را باید پیش از هرچیز در چارچوب مباحثِ امانوئل لویناس فهمید و قرار داد. این جایگذاری درید،ا در نوع خود، بسیار کلیدی است و معنای ضمنی فلسفۀ او را متفاوت میسازد. دلیل این تحول آن است که در خوانش عمومی دریدا را در درجۀ نخست وارث نیچه و پس از آن هایدگر میدانند که در افق فکری آن دو و در سنت نقد متافیزیک آن دو قرار میگیرد. لویناسی دیدن دریدا به این معنی است که فلسفۀ او را گذار از فلسفۀ هایدگری، یعنی هستیشناسی، به اخلاق بدانیم. یعنی آن که سخن دریدا، بر اساس زبانِ لویناس، در چارچوبِ عدالت قرار میگیرد. مطابق این سخن، سوال اصلیِ مقالۀ پیشرو این است که چگونه میتوان تقدم امر اخلاقی بر هستیشناسی را در فلسفۀ دریدا نشان داد؟ بر این اساس تلاش فکری دریدا را باید تلاشی برای فراروی از مباحث هستیشناسانه دانست و روش واسازی وی را تحلیلی بدانیم که نه در ساحت هستی که در نیرویِ الزامآورِ امر اخلاقی صورت میگیرد، عملی که رو به بیرون و شناخت آن چه هست ندارد، بلکه به نام دیگری، از آنچه که انجام شده و انجام داده، سخن میراند. بر این اساس، هدفِ مقالۀ حاضر ایضاحِ تقدم اخلاق بر هستیشناسی به معنای رویکردی درست به فلسفۀ دریدا میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ژاک دریدا؛ سنت فلسفی؛ لویناس؛ هستی شناسی؛ اخلاق | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Derrida ; Transition from Ontology to Ethics | ||
نویسندگان [English] | ||
ehsan kazemi1؛ moh jamshidi2؛ saeid makhani3 | ||
1Assistant Professor of Political Science, Shahid Chamran University of Ahvaz | ||
2fg | ||
3student, university of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
In this article, we seek to understand Derrida's philosophical thought and resolve its ambiguity; our answer to this ambiguity is that Derrida must first be understood and placed within the framework of Emmanuel Levinas' discussions. Considering Derrida, in his own right, is very key and makes the implicit meaning of his philosophy different. The reason for this development is that in the general reading Derrida is considered to be the first heir of Nietzsche and then Heidegger, which is placed on the intellectual horizon of the two and in the tradition of metaphysical critique of the two. Levinas-based view of Derrida means that his philosophy is a transition from Heideggerian philosophy, that is ontology, to morality. That is, Derrida's words, within the language of Levine, fall within the framework of justice. According to this, the main question of the present article is how the precedence of morality over ontology in Derrida's philosophy can be showed? Accordingly, Derrida's intellectual endeavor should be seen as an attempt to move beyond ontological issues, and his method of deconstruction should be considered as an analysis that is not in the realm of existence but in the binding force of morality, an action that goes beyond and recognizes it. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Jacques Derrida. Philosophical tradition, Levinas, Ontology, Ethics | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 473 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 400 |