تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,091 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,849,615 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,064,073 |
بررسی باورهای هستی شناختی دانش آموزان پایة چهارم ابتدایی و کتاب های درسی هدیه های آسمان براساس مؤلفه های مبانی هستی شناسی در سند تحول بنیادین | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 12، دوره 8، شماره 16، اسفند 1398، صفحه 231-258 اصل مقاله (1.7 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/orj.2020.1212 | ||
نویسندگان | ||
افسانه عزیزی علویجه1؛ محمدرضا امام جمعه* 2؛ محسن شمس3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران | ||
2دانشیار برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران | ||
3دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران | ||
تاریخ دریافت: 19 مهر 1397، تاریخ بازنگری: 20 آذر 1398، تاریخ پذیرش: 01 بهمن 1398 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشآموزان پایه چهارم در باب شناخت خداوند و عالم هستی بر اساس مبانی هستیشناسی مندرج در مبانی نظری سند تحول بنیادین (ملهم از نظریه ملاصدرا) و همچنین بررسی کتاب هدیههای آسمان پایه دوم تا چهارم از نظر همسویی با این مبانی است. جامعه آماری شامل کتاب مبانینظریتحولبنیادین،چاپ 2018،کتابهای هدیههای آسمان پایه دوم تا چهارم و نیز از بین دانشآموزان پایه چهارم دختر در منطقه 20 تهران، 25 نفر به صورت تصادفی خوشهای از بین مدارس غیرانتفاعی و دولتی انتخاب شدند. روش پژوهش، کیفی است که با استفاده از پدیدارشناسی و تحلیل مضمون انجام شده است. در تحلیل محتوا برای استخراج مؤلفهها و کدگذاری از تحلیل مضمون (تم) و برای تحلیل دادههای حاصل از تحلیل محتوا از روش آنتروپی شانون استفاده شد. نتایج نشان داد؛ همسویی در باور دانشآموزان در باب هستیشناسی و مؤلفههای این بخش از سند تحول بنیادین وجود دارد. همچنین ضریب اهمیت روش آنتروپی شانون نشان داد آشنایی با صفات خداوند با 55صدم،نحوة ارتباط با خداوند 24صدم و اشاره به نعمتهای خداوند با 20صدم به ترتیب بیشترین و کمترین میزان اهمیت را در کتابهای هدیههای آسمان داشته است که نیازمند بررسی بیشتر برای ارتباط مستحکم بین صفات بیشمار خداوند و ذکر نعمتهای همسو با این صفات از نگاه عینیگراییِ همراه با تفکر و تعقلمحوری است تا زمینه پرورش خلاقیت از کودکی فراهم شود. | ||
کلیدواژهها | ||
هستی شناسی؛ سند تحول بنیادین؛ کتاب هدیه های آسمان؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Elementary Fourth Grade Students` Ontological Beliefs and the Textbooks of Heavenly Gifts According to the Ontological Components in the Fundamental Transformation Document | ||
نویسندگان [English] | ||
afsaneh azizialavijeh1؛ Mohammad Reza Imam jomeh2؛ Mohsen Shams3 | ||
1Ph.D. student of Shahid Rajaee Teacher Training University of Tehran | ||
2Associate Professor of Educational Planning, Shahid Rajaee University, Tarbiat University | ||
3Ph.D. student of Islamic Philosophy and Kalam, Shahid Rajaee University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the viewpoints of fourth grade students on the knowledge of God and the universe based on the ontological principles embodied in the theoretical foundations of the Fundamental Transformation Document (inspired by Mulla Sadra's theory); and reviewing the textbook of divine gifts book for second-to-fourth-grade, in term of convergence between these foundations as well. The statistical population includes the book Theoretical Foundations of Fundamental Transformation, 2011, the second to fourth grade divinely gift books and among the fourth grade female students in the Tehran 20 district, 25 were randomly selected from non-profit and public schools. The research method is qualitative using phenomenological and contextual analysis. Content analysis was used to extract Hawking component from themes analysis and Shannon entropy method was used for content analysis data. The results disclosed that there is a consensus among students about the ontology and components of this part of the fundamental transformation document. The Shannon entropy coefficient also showed that familiarity with the attributes of God by 55 hundred, how to relate to God by 24 and referring to the blessings of God by 20 hundred, respectively, was the most important and least important in the heavenly gift books, which requires further investigation for a strong connection. Between the innumerable attributes of God and the blessings associated with these attributes, it is central to the objectivist perspective of thinking and reasoning to provide the ground for the cultivation of childhood creativity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ontology, Fundamental Transformation Document, Divine Book, Students | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Ibn Sina, Hussein ibn Abdullah, Tusi, Nasiruddin, (1997), Sharh Al'esharat va Al'tanbihat, Qom ,Balaghi Publishing. [In Arabic] Azar, Adel, (2002), Bast va tose'e ye ravesh e Antropy Shanon baraye pardazesh e dade ha dar tahlil e mohtava, Journal of Humanities, Alzahra University, Vol. 11, No. 37 & 38, pp. 1-18 [In Persian] Azmoudeh, Mohsen, (2013), Enzemami Fekr kon, Etemad Newspaper, No. 2367, Page 10 [In Persian] Izadpanah, Abbas, (2010), Rahyaftshenasi e Tatbighi dar Falsafe ye Gharb, Journal of Research and Domain, No. 8 [In Persian] Iman, Mohammad Taghi, Noshadi, Mahmoodreza, (2012), Tahlil e Mohtava ye keifi ye Pajouhesh, Third Year, Issue 2, Fall and Winter [In Persian] Bazargan, Abbas, (2009), Moghaddame'i bar ravesh'haye Tahghigh keifi va Amikhte: Rouykardhaye Motadavel dar oloum e Raftari, Tehran, Didar Publication. [In Persian] Bahmiyar bin Marzban, (1997), Al'tahsil, Tehran, University of Tehran. [In Persian] Thu'elm, Ali, (2016), Mabani ye hastishenasi dar sanad e tahavol e Bonyadin, Zemzemeh Magazine, No. 8, Teachers' Media [In Persian] Hosseini Mehr, Ali, (2015), Talil e Mohtava ye Kotob e Paye ye sheshom e ebtedaee az manzar e tavajjoh be Amouzeh haye dind : In Proceedings of the First International Congress on Religious Culture and Thought, Qom 556-569 [In Persian] Khademi, Ezzat (1992) Dark e koudak e dabestani az mafahim e dini, Journal of Education (Nursing), Nos. 27 and 28, pp. 97-115 [In Persian] Khomeini, Sayyed Ruhollah (1990), Ser al-Salah, Tehran: Institute for Organizing and Publishing Imam Khomeini's Works [In Persian] Khomeini, Sayyed Ruhollah (2005) sharh e Chehel Hadith, Print 23, Tehran: Institute for Organizing and Publishing Imam Khomeini's Works [In Persian] Ram, Somayeh, Mehr Mohammadi, Mahmood, Sadeghzadeh Ghamsari, Alireza, Talaee, Ebrahim, (2018), Amouzesh e Khishtanyabi be kodakan e senin e 7 ta 14 sal ba kodam mantegh va rouykard , Issue 3, Issue 4, Autumn [In Persian] Saket A, Amir Hossein, (1988), "Tashkik", Daeratol ma'aref e bozorg e eslami, vol. 15, Tehran, Islamic Encyclopedia Center. [In Persian] Samii, Azam, and Afzal Khani, Maryam (2014) Tahlil e Mohtava ye ketab e Hediehaye aseman paye ye sheshom e dore ye ebtedaee az manzar e fa'al va gheir e fa'al boudan bar asas e ravesh e William Romi dar sal e 2012-2013, Curriculum Research, No. 3 [In Persian] Seifi, Gholam Ali, Mehram Behrouz, Amin Khandoghi Maghsoud, Saeedi Razvani, Mahmood (2014). Mizan e entebagh e ahdaf e ketabhaye talimat e ejtemaee dore ye rahnamaee tahsili ba asnad e faradast e an, Journal of Education No. 1 [In Persian] Sadr al-Din Shirazi, Mohammad bin Ibrahim (Mulla Sadra) (1981), Al-Hekmat'o al-Mutallia fi al-Asfar al-Arba'a al-Aqalia, vol. 1-9, Beirut. [In Arabic] ---------, (1985), Al-Mabda wa Al-ma'aad, Translated by Ahmad Hosseini Ardakani, Tehran, Academic Publishing Center. [In Arabic] ---------, (1985), al-Masha'er, Tehran, Tahouri Library. [In Arabic] ---------, (b1985), Mafatih al-Ghayb, with correction and introduction by Mohammad Khajavi, Tehran: Institute for Research and Cultural Studies. [In Arabic] ---------, (1997), Majmoue ye rasael e falsafi, Research: Hamed Naji, Tehran, Wisdom. [In Arabic] ---------, (2009), al-Mazaher al-Ellahia fi Asrar Al-Alum Al-Kamalia, Tehran, Hekmat Sadra Foundation. [In Arabic] ---------, (2012), Al-Shawahed al-Ruboubia fi al-Manahaj al-Soloukia, Qom, Book Garden. [In Arabic] Tabatabaei, Fatemeh, (2016), vakavi ye tafakkor az manzar e ghoran e karim va tabeen e jayegah e an dar tarbiyat e eslami, Research in Islamic Education, Seventh Year, No. 3, Successive 11 [In Persian] Tabatabaei and Chin Aweh, Mahboubeh, (2015), Ta'sir e amouzesh e tafakkor dar nemat va ghodrat e elahi bar zangarzodaee dav daneshjouyan e daneshgah e Shahid Bahonar e Kerman, Journal of Epistemic Studies in Islamic University, Vol. 18, No. 3 [In Persian] Abbasi, Waliollah, (2010), Realism e hastishenasi va marefatshenasi allame Tabatabaee, The Mind Journal, No. 14 [In Persian] Orvati Saghaf, Akbar, (2016), Mabani e hastishenasi andishe ye siasi e emam khomeini, Islamic Revoloution Research Quarterly Journal, Vol. 6, No. 21, pp. 51-67 [In Persian] Allameh Tabataba'i, Mohammad Hossein (2004) Tafsir al-Mizan. Translated by Seyyed Mohammad-Bedbaker Mousavi Hammadi [In Persian] Farabi, Abu'nasr, (1985), Fosouss al-Hikam, Qom, Awake Publications. [In Persian] Mabani ye nazari ye tahavol e bonyadin dar Nezam e ta'lim va tarbiat e rasmi ye omoumi e jomhouri e eslami ye iran(sanad e tahavol e bonyadin e amouzesh va parvaresh , (2012) A Collection of Authors of the Ministry of Education, First Edition [In Persian] Mousavi, Sattar and Nili, MR, (2015), Tahlil va barrasi ye nemoud e arzeshhaye ensani va akhlaghi dar barname ye darsi bar asase amuzehaye dini, Journal of Cultural Engineering, No. 79 [In Persian] Nouri, Mohammad Rahim, Ahmadvand, Mohammad Ali, Ghaffari, Mohammad, (2018), Tahlil e mohtava ye ketabhaye darsi e hediehaye aseman payeye dovom ta sheshome ebtedaee va mizan e entebagh e an ba shayestegihaye payeye sanad e barname ye melli , Family Journal & Research, No. 40 [In Persian] Hediehaye aseman(salhaye dovvom, sevvom, cheharom), (2018), Theoretical Office of Public and Secondary Textbooks, Educational Research and Planning Organization, General Directorate of Supervision of Publishing and Distribution of Educational Materials [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 737 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,599 |