تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 208 |
تعداد مقالات | 2,090 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,829,779 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,049,319 |
بررسی تأثیر کلاس معکوس بر مهارت خواندن زبان انگلیسی | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 54، فروردین 1399، صفحه 247-259 اصل مقاله (683.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/jte.2020.5750.2269 | ||
نویسندگان | ||
شکیبا زرین فرد1؛ مهرک رحیمی* 2؛ احمد محسنی1 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران | ||
2گروه زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 09 مرداد 1398، تاریخ بازنگری: 29 آذر 1398، تاریخ پذیرش: 21 بهمن 1398 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: تفاوت بین دانشآموزان و نیازهای فردی آنان در دهههای اخیر مورد توجه بسیاری از متخصصان امر تعلیم و تربیت بوده است. با ظهور و توسعهی انواع فناوریها و گسترش زیر ساختهای دسترسی به فناوریهای نوظهور، زمینه برخورداری از انواع محتوای آموزشی برای طیف وسعیی از فراگیران ایجاد شده است. کلاس معکوس یکی از ایدههای بلندپروازانه در امر تعلیم و تربیت است که با هدف توجه به نیازهای فراگیران و ارتقا یادگیری فراگیر-محور و با استفاده از فناوریهای بسیار ساده در دهه آخر قرن بیستم میلادی پا به منصه ظهور نهاد. کلاس معکوس میتواند بر روش تدریس معلم و تعامل وی با دانش آموزان و حتی ارتباط با اولیا تاثیرگذارد. فرق اساسی شیوه ارایه مطلب در کلاس معکوس با کلاس سنتی این است که معلم از حالت سخنران و کنترل کنندهی روند تدریس خارج شده و به راهنما و تسهیلکنندهی روند یادگیری تبدیل میگردد. کلاس معکوس کنترل روند تدریس معلم را از طریق متوقفکردن و برگرداندن فیلم تدریس معلم به دانشآموزان میدهد. بدین ترتیب دانشآموزان با سطوح مختلف توانایی میتوانند بنابر نیاز خود بارها و بارها بدون آنکه در مقابل هم کلاسیها متهم به دیرفهمی یا کج فهمی شوند به تدریس معلم گوشدهند یا آن را ببینند. بنابراین خود دانشآموز مسئولیت اصلی برنامهریزی برای درس خواندن را بر عهدهمیگیرد و بدون دغدغه مطالب آموزشی را میآموزد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کلاس معکوس بر مهارت خواندن زبان انگلیسی است. روشها: برای نیل به هدف، دو کلاس زبانعمومی بهعنوان نمونه در دسترس انتخاب و به عنوان گروه آزمایش (25 نفر) و گروه کنترل (25 نفر) در نظرگرفته شدند. توانائی خواندن هردوگروه پیشو پسازآزمایشبا آزمون PET (Preliminary English Test) مورد بررسی قرارگرفت. نمرات پیش آزمون نشان دهنده یکسان بودن سطح مهارتخواندن شرکتکنندگان قبل از آزمایش بود. تدریس درس زبان عمومی درگروهآزمایش ازطریق رویکردمعکوس و پیشمطالعه فایلهای صوتی و تصویری تدریس استاد قبل از کلاس از طریق وب سایت طراحی شده و حضور در فعالیتهای کلاسی صورت پذیرفت. آموزش گروه کنترل به روش سنتی انجام شد. نمرات پسآزمون با تحلیل واریانس چند متغیره مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: یافته ها نشان داد که کلاس معکوس در قیاس با روش سنتی تأثیر معناداری بر تقویت مهارت خواندن دانشجویان در درس زبان عمومی داشته است. بررسی اثرات بین آزمودنیها حاکی از تفاوت معنیدار بین دو گروه در چهار بخش پسآزمون که بر درک معنی کلی متون تمرکز دارد میباشد. تفاوت بین دو گروه در بخشی از آزمون که درک واژهها و دستور را در متونکوتاه میسنجید معنیدارنبود. نتیجهگیری: نتیجهی پژوهش نشان داد که استفاده از روش معکوس بطور کلی میتواند مهارت خواندن و درک مطلب فراگیران را بهبود بخشد. در عین حال این روش در تقویت مهارت خواندن و درک مطلب کلی و پیام متون بهتر از توجه به واحدهای کوچکتر خواندن مانند واژگان و دستور عمل کرده است. این امر با توجه به زیربنای نظری کلاس معکوس در تاکید بر مهارتهای شناختی سطوح بالاتر منطقی است و نشان از موفقیت مدل طراحی شده برای تدریس زبان عمومی دارد. در عین حال لازم است با طراحی مواد کمک آموزشی مناسب و آموزش راهبردهای یادگیری به فراگیران به تقویت مهارتهای سطوح پائین در روند خواندن نیز کمک نمود. همچنین، برای اینکه این روش بتواند در فعالیت های شناختی سطوح پایین تر نیز موفق عمل کند نیاز به استمرار استفاده ازآن و آشنایی فراگیران با این روش وجوددارد. در این پژوهش به علت دسترسی متوسط دانشجویان به فناوری، از فناوریهای پیچیده (مانند هوش مصنوعی، برنامههای هوشمند، ...) برای آمادهسازی محتوی الکترونیکی استفاده نشد. علاوه بر آن، کلاس معکوس اولین تجربهی دانشجویان شرکتکننده در این پژوهش بود و استمرار استفاده از کلاس معکوس (بیش از یک نیمسال تحصیلی) در پژوهشهای دیگر پیشنهاد میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلاس معکوس؛ خواندن و درک مطلب؛ مهارت؛ زبان عمومی | ||
موضوعات | ||
آموزش زبان انگلیسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The impact of flipped classroom on EFL learners’ development of reading comprehension | ||
نویسندگان [English] | ||
Sh. Zarinfard1؛ M. Rahimi2؛ A. Mohseny1 | ||
1Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
2English Department, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and ObjectiveS: The difference between students and their individual needs have been the focus of many pedagogues in recent decades. With the emergence and development of a variety of technologies and the expansion of access infrastructure to emerging technologies, the condition to access a variety of educational content has been met for a wide range of learners. The flipped classroom is one of the most ambitious ideas in education, which emerged in the last decade of the twentieth century with the aim of meeting the needs of learners and promoting learner-centered learning, using very simple technologies. The flipped class can affect the teacher's instructional practice and their interaction with students and even communication with parents. The main difference between the presentation method in the flipped classroom and the traditional classroom is that the teacher becomes a guide and facilitator of the learning process instead of the lecturer and controller of the teaching process. The flipped class gives students control over the teaching process by stopping and rewinding the teacher's teaching video. In this way, students with different levels of proficiency can listen to or see the teacher's teaching over and over again, without being accused of beingretarded by their classmates. Therefore, the students themselves take the main responsibility of planning for the lesson and learn the educational materials without any worries. This study investigated the impact of flipped classroom on the development of English reading comprehension. Methods:Two general English classes were selected based on convenience sampling and were assigned into control (n=25) and experimental (n=25) groups. The participants’ reading proficiency was assessed before and after the study by PET (Preliminary English Test). The scores of pre-test showed that the groups were homogeneous prior to the study. The experimental group received instruction based on flipped approach and the control group were taught based on conventional instruction. Findings: The result of MANOVA on post-test scores indicated that flipped classroom improved students’ reading comprehension significantly. Tests of between-subjects effects show that the groups’ means of posttest scores were significantly different in four parts of PET that focus on understanding the main idea and gist of meaning. The difference between the groups was not significant in Part 5 that assesses understanding the vocabulary and grammar in a short text. Conclusion: The results showed that the use of flipped instruction in general can improve learners' reading skills and comprehension. At the same time, this method has worked better in strengthening reading skills and comprehension of the general content and message of the texts than paying attention to smaller reading units such as vocabulary and grammar. This is logical given the theoretical underpinning of the flipped class in emphasizing higher-level cognitive skills and indicates the success of a model designed to teach GE. At the same time, it is necessary to help learners to strengthen low-level skills in the reading process by designing appropriate teaching aids and teaching learning strategies to them. Also, in order for this method to be successful in lower level cognitive activities, there is a need to continue using it and familiarizing learners with this method. In this study, due to the mediocre access of students to technology, advanced technologies (such as artificial intelligence, smart applications, etc.) were not used to prepare e-content. In addition, the flipped class was the first experience of the students participating in this study, and it is recommended to continued use of the flipped class (more than one semester) in other studies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Flipped class, Reading comprehension, proficiency, General English | ||
مراجع | ||
[1] Lage MJ, Platt G, Tregila M. Inverting the classroom: A gateway to creating an inclusive learning environment. Journal of Economic Education. 2000; 31(1): 30-43. [3] Mehring J. The flipped classroom. In: Mehring J, Leis A. (eds.) Innovations in flipping the language classroom. Singapore: Springer; 2018. p.1-10. [5] Ebert ES, Culyer RC. School: An introduction to education. US: Thomson Wadsworth; 2007. [6] Khadri Ahmed HO. Flipped learning as a new educational paradigm: An analytical critical study. European Scientific Journal. 2016; 12(10): 417-444. [7] Kheirabadi R. [The impact of flipped classroom model on teaching English grammar at 10th grade of high school]. Quarterly Journal of Educational Innovations, 2017; 16(64): 141-162. Persian. [8] Eppard J, RochdiA. A framework for flipped learning. 13th International Conference Mobile Learning: 2017: Budapest, Hungary. [9] https://flippedlearning.org [10] Akçayıra , Akçayırb M. The flipped classroom: A review of its advantages and challenges. Computers & Education. 2018; 126:334-345. [11] Shyr W, Chen CH. Designing a technology‐enhanced flipped learning system to facilitate students’ self‐regulation and performance. Journal of Computer Assisted Learning. 2018; 34(1): 53-62. [12] Löfnertz, E. Students’ perceptions of grammar teaching in the EFL flipped classroom: A case study of a Swedish upper secondary class. 2016. [13] Warden, A. Investigating the use of a flipped approach to grammar input in an English as a Foreign Language classroom [master’s thesis]. University of Chichester, UK; 2016. [14] Zhang H, Li J, Jiao L, Ma W, Guan C. The adjustment and effects of vocabulary teaching strategies in flipped classroom. Creative Education. 2016; 7: 1966-1973. [15] Al-Harbi SS, Alshumaimeri YA. The flipped classroom impact in grammar class on EFL Saudi secondary school students’ performances and attitudes. English Language Teaching. 2016;9(10): 60-80. [16] Hsieh JSC, Huang YM, Wu VCV. Technological acceptance of LINE in flipped EFL oral training. Computers in Human Behaviour. 2017; 70: 178-190. [17] Bakla A. Learner-generated materials in a flipped pronunciation class: A sequential explanatory mixed-methods study. Computers & Education. 2018; 125: 14-38. [18] Amiryousefi, M. The incorporation of flipped learning into conventional classes to enhance EFL learners’ L2 speaking, L2 listening, and engagement. Innovation in Language Learning and Teaching. 2019; 13(2):147-161. [19] Gashmardi MR, Sadeghpour R. [The impact of flipped class on French young language learners]. The Journal of Iranian Association of French Language and Literature. 2018;14(27): 71-88. Persian. [20] Haghighi H, Jafarigohar M, Khoshsima H, Vahdany F. Impact of flipped classroom on EFL learners’ appropriate use of refusal: Achievement, participation, perception. Journal of Computer Assisted Language Learning. 2018; 32(3): 261-293. [22] Zarrinabadi N, Ebrahimi A. Increasing peer collaborative dialogue using a flipped classroom strategy. Innovation in Language Learning and Teaching. 2019; 13(3): 267-276. [23] Vaezi R, Afghari A, Lotfi A. Flipped teaching: Iranian students’ and teachers’ perceptions. Applied Research on English Language. 2019;8(1): 139-164. [24] Zainuddin Z. Students’ learning performance and perceived motivation in gamified flipped-class instruction. Computers & Education. 2018; 126:75-88. [25] Phuong LTA. Problems and solutions for General English classes at junior classes. Teacher’s Edition, 2002; 18-22. [26] Wang FH. An exploration of online behaviour engagement and achievement in flipped classroom supported by learning management system. Computers & Education.2017; 114: 79-91. [27] Mayer RE. Research-based principles for designing multimedia instruction. In: Benassi VA, Overson CE, Hakala CM. (eds.) Applying science of learning in education: Infusing psychological science into the curriculum. US: The Society for the Teaching of Psychology; 2014. p. 59-70. [28] Kasikhan H R. Revive your General English. Tehran: Jangal Publication; 2016. [29] Brown A F. Implementing the Flipped classroom: Challenges and strategies. In: Mehring J, Leis A.(eds.) Innovations in flipping the language classroom. Springer, Singapore; 2018. p.11-21. [30] Pallant J. SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using SPSS. US: Allen & Unwin; 2011. [31] Nejati R, Ashrafi HR. Statistics made simple. Tehran: SRTTU Press; 2017.Persian. [32] Cohen JW. Statistical power analysis for the behavioural sciences (2nd edition). US: Lawrence Erlbaum Associates; 1988. [33] Thai N T T, Wever B, Valcke M. The impact of a flipped classroom design on learning performance in higher education: Looking for the best “blend” of lectures and guiding questions with feedback. Computers & Education. 2017;107: 113-126. [34] Elahi Shirvan M, Karahan P, Ahangar A, Taherian, T. Towards an ecological understanding of university students’ anxiety in English as a general course in light of sociocultural perspective. Procedia - Social and Behavioural Sciences. 2016; 232: 62-69. [36] Motaei B. On the effect of cooperative learning on General English achievement of Kermanshah Islamic Azad University Students. Procedia - Social and Behavioural Sciences.2016;98:1249-1254. [37] Saffar Moghaddam A, Ahadi H. [Reading approaches and they roles in modern instruction of Persian language]. Journal of Linguistics and Dialects of Khorasan.2016;13: 61-88. Persian. [38] Anderson N. Exploring second language reading: Issues and strategies. US: Heinle & Heinle Publishers; 1999. [39] Anwar C. Flipped classroom in teaching vocabulary to young learners. The 2nd TEYLIN International Conference Proceedings; 2017. p. 109-115. [40] Rahimi M, Katal M. The role of metacognitive listening strategies awareness and podcast-use readiness in using podcasting for learning English as a foreign language. Computers in Human Behaviour. 2012; 28: 1153-1161. [41] Van Viet EA, Winnips JC, Brouwer N. Flipped-class pedagogy enhances student metacognition and collaborative-learning strategies in higher education but effect does not persist. CBE-Life Sciences Education. 2015;14(1): 1-10. [42] Nation ISP, Macalister J. Language curriculum design. New York: Routledge; 2010. [43] He H. On FL Learners’ individual differences in grammar learning and their grammatical competence training. Theory & Practice in Language Studies. 2013;3(8): 1369-1374. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,297 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,650 |