تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,125 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,084,956 |
ارائه مدلی جهت ارزیابی راهبردهای یادگیری الکترونیکی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 28، مهر 1392، صفحه 253-259 اصل مقاله (637.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2013.115 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد شفیع پور مطلق* ؛ حسین نظری | ||
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه،ایران | ||
تاریخ دریافت: 09 بهمن 1391، تاریخ بازنگری: 04 اردیبهشت 1392، تاریخ پذیرش: 04 اردیبهشت 1392 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی راهبردهای یادگیری الکترونیکی مؤثر بر پیشرفتت حصیلی دانشجویان مجازی بوده است. روش این پژوهش، 1390 تشکیل دادند. بر اساس - توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاههای مجازی ایران در سال 91 جدول مورگان، نهایتا تعداد 363 نفر برای پژوهش انتخاب شدند. ابزار تحقیق بر سه نوع است: 1- پرسشنامه محقق ساخته در خصوص راهبردهای -3 مقایسه میانگین نمرات دانشجویان طی دو ترم متوالی در ،(α=0/ -2 پرسشنامه محقق ساخته رغبت تحصیلی( 92 ،(α=0/ یادگیری الکترونیکی( 94 آزمونهای پیشرفت تحصیلی (آزمونهای مربوط به واحدهای درسی اخذ شده). روایی پرسشنامه های یاد شده به لحاظ محتوا تأمین شده است. مبنای نظری پژوهش حاضر مبتنی بر مدل جامعه تحقیقاتی پیکیانو بوده است که بر این اساس پیش بینی شده است که دانشجویان از طریق حضور اجتماعی، حضور شناختی و حضور یاددهی به تعامل و همکاری با یکدیگر پرداخته و میتوانند پیشرفت تحصیلی داشته باشند. بهطور کلی نتایج پژوهش نشان داد که رابطه بین راهبردهای یادگیری الکترونیکی مبتنی برحضور شناختی، حضور اجتماعی و حضور یاددهی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان مجازی، معنادار 0) و ضریب تأثیر غیرمستقیم حضور شناختی / 0)، و حضور یاددهی( 695 / 0)، حضور اجتماعی( 078 / بوده است. ضریب تأثیر مستقیم حضور شناختی( 789 برابر با AGFI 0 و شاخص / برابر با 95 GFI 0) است. بر اساس نتایج جدول فوق، شاخص / 0) و حضور یاددهی ( 386 / 0/384 )، حضور اجتماعی ( 695 ) 0 بوده که حاکی از برازندگی نسبتا مطلوب مدل است. / برابر با 214 RMSEA 0/91 و شاخص | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: راهبردهای یادگیری الکترونیکی؛ دانشجویان مجازی؛ دانشگاه مجازی؛ حضور شناختی؛ حضور اجتماعی؛ حضور یاددهی | ||
موضوعات | ||
محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing an Adjusted Model for Evaluating Electronic Learning Strategies’ Efficiency on Students’ Academic Achievement | ||
نویسندگان [English] | ||
F. Shafiepour Motlagh؛ H. Nazari | ||
Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Kermanshah Branch | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: The main purpose of this research was to examine the model of evaluating efficiency of electronic learning strategies on students’ academic achievement. The methodology of research was correlation. Statistical community included all of the virtual universities’ students of Iran in 1390-91. The statistical sample was randomly selected (n=363). The data were gathered by three questionnaires (efficiency electronic learning strategies)، (α= 0.94), (academic interest)، (α= 0.92) and comparing students’ score mean for two semesters. The validity of questionnaires has been prepared by specialist. The fundamental theory of this research was research community model of picciano and predicted that students cooperated with each other by social, teaching and cognitive presence and at last this cooperation results in their progress. The total results indicated that there was relationship between electronic learning strategies based on cognitive presence, social presence, teaching presence and students’ academic achievement. They have direct effects of the variables, such as cognitive presence (0.789), social presence (0.078), and teaching presence (0.695). The CFA shows that the measurement model fit the data very well with a goodness of fit index (AGFI) of 0.91 and adjusted goodness of fit index (GFI) of 0.95, RMSEA (0.214). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Electronic Learning Strategies, Virtual University, Cognitive Presence, Social Presence, Teaching Presence | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,600 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,295 |