تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,874 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,773 |
تأثیر بهره گیری از آموزش با استفاده از نقشه های مفهومی رایانه ای در میزان یادگیری | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 28، مهر 1392، صفحه 243-252 اصل مقاله (868.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2013.114 | ||
نویسندگان | ||
حسین مهدی زاده* 1؛ مریم اسلام پناه2؛ دلشاد پیاب2 | ||
1دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ایلام،ایران | ||
2دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه،ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 مهر 1391، تاریخ بازنگری: 19 بهمن 1391، تاریخ پذیرش: 28 دی 1393 | ||
چکیده | ||
این پژوهش، با هدف تعیین میزان تأثیر کاربرد ترسیم نقشه های مفهومی رایانه ای در مقایسه با روش رایج ترسیم نقشه های مفهومی( قلم - کاغذی)، در افزایش سطح یادگیری و یادداری دانش آموزان در درس زمین شناسی دوره دبیرستان انجام گرفته است. پژوهش به شیوه شبه آزمایشی بود که در آن دانش آموزان دو کلاس در دو گروه جای گرفتند (گروه اول: نقشه های مفهومی رایج (قلم – کاغذی) گروه دوم : نقشه های مفهومی رایانه ای با ابتدا پیش آزمون اجرا شده و به دنبال آن دانش آموزان هر دو گروه توسط خود پژوهشگر به مدت 6 جلسه 2 ساعته .(Cmap) استفاده از نرمافزار تحت آموزش با توجه به نقشه ی مفهومی رایانه ای و قلم - کاغذی با محتوای آموزشی یکسان قرار گرفتند. بعد از آموزش ها پس آزمون انجام گرفت. سپس با سه هفته تأخیر پس آزمون دوم اجرا گردید. برای جمع آوری داده ها از یک آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته استفاده شد. تعداد پرسش ها در تمام آزمون ها 25 پرسش بوده، که در پس آزمون تعداد ده پرسش از پرسشها با پیش آزمون مشترک بود. پرسشهای آزمون یادداری نیز 0 است. نتایج با استفاده از / ترکیبی از پیش آزمون و پس آزمون بود. پایایی آزمون با روش بازآزمایی بر اساس ضریب همسانی درونی آلفای کرونباخ 79 وتحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. بر اساس نتایج می توان گفت که در هر دو متغیر وابسته ی مورد نظر این پژوهش، t آزمون بر روش قلم کاغذی برتری دارد با توجه به اینکه نتایج دو گروه آزمایشی متفاوت است، لذا Cmap روش ترسیم نقشه ی مفهومی با استفاده از نرم افزار نوع نرم افزار و نحوه طراحی آن می تواند در یادگیری یا عدم یادگیری دانش آموزان در ترسیم نقشه های مفهومی به کمک رایانه مؤثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: نقشه ی مفهومی قلم – کاغذی؛ نقشه مفهومی رایانه ای؛ نرم افزار؛ ساختن گرایی؛ زمین شناسی؛ Cmap | ||
موضوعات | ||
آموزش الکترونیکی- مجازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparing the Effects of E-Learning and Conventional Training on Learning and Motivation in Continuing Medical Education | ||
نویسندگان [English] | ||
H. Mehdizadeh1؛ M. Eslampanah2؛ D. Payab2 | ||
1Faculty of Engineering, Ilam University, Iran | ||
2Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Kermanshah Branch,Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: this study is carried out to investigate the effect of application of computer-assisted concept mapping on high school students’ immediate and long-term geology learning compared to conventional (Paper & pen) method. “pretest-post-test” semi experimental design with control group has been used at the study. Two classes of G11 grade students were randomly assigned to experimental and control groups. Participants in Experimental group were asked to create several concept-maps with use of C-map software on Geology topics and students in control group were asked to do the same with conventional (Paper & Pen) method of concept mapping. After performing pre-test, students in both groups were asked to create concept map diagrams for 6 sessions (2 hours length), and then immediately the first post-test and after three weeks the second post-test were performed to assess their immediate and long-term learning on geology concepts and topics. Three teacher-made tests each contain 25 questions were used to assess students’ learning. The cronbach alpha reliability coefficient was 0.79. Analysis of covariance and t-test were performed to analyze the data. Results revealed that the mean scores of both students’ immediate and long-term learning in experimental group were significantly higher than the control group. Considering Eta square coefficient indicates that implementing computer-assisted concept mapping in geology education can account for 33 percent of students’ immediate and 49 percent of their longterm learning. It can be concluded that computer-assisted mapping can improve students’ learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Conventional (Paper & Pen) Concept Mapping, Computer-Assisted Concept Mapping, C-map Software, Constructivism, Geology | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,715 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,497 |