تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 208 |
تعداد مقالات | 2,090 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,830,320 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,050,009 |
سواد ریاضی دانشآموزان پایه نهم: پژوهشی براساس آزمون مطالعه پیزا | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 8، دوره 13، شماره 4 - شماره پیاپی 52، مهر 1398، صفحه 851-867 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/jte.2019.5138.2177 | ||
نویسندگان | ||
نرگس یافتیان* ؛ مریم شایان | ||
گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 03 اردیبهشت 1398، تاریخ بازنگری: 01 تیر 1398، تاریخ پذیرش: 10 تیر 1398 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: در محیطهای کاری، لازم است کارکنان معنای محاسباتی را که در زمینه کاری خود انجام میدهند، درک نمایند و در واقع کارفرمایان سطح مطلوبی از کاربرد ریاضی را از کارکنان خود انتظار دارند. آموزش و پرورش موظف است متناسب با پیشرفت علم و فنآوری، دانشآموزان را شهروندانی مفید برای جامعه تربیت کند. سؤال این است که یک دانشآموز پس از تحصیلات اجباری، توان رویارویی با چالشهای روزمره را دارد یا نه. در بسیاری از جوامع آموزشی این آمادگی و توانمندی را سواد و به طور خاص سواد ریاضی مینامند. به بیان دیگر سواد ریاضی شامل کاربردهایی از ریاضی در رابطه با زندگی واقعی میباشد. همچنین، شورای ملی معلمان ریاضی بیان کرده است از مهمترین اهداف آموزش ریاضی آناست که دانشآموزان به نقش ریاضی و کارآیی آن در جریان زندگی و پرورش نیروی تفکر و استدلال واقف شوند. بهعلاوه، نسبت به ظرفیتها و قابلیتهای خود در انجام تکالیف ریاضی و موقعیتهای مختلف حلمسئله اعتماد و اطمینان داشته باشند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی سواد ریاضی دانشآموزان پایهنهم میباشد. روش ها: پژوهش از نوع توصیفی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری دانشآموزان پایه نهم دوره متوسطه اول شهرستان نجفآباد و نمونه شامل 266 دانشآموز دختر و پسر میباشد که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدهاند. ابزار اندازهگیری یک آزمون محقق ساخته است که بر اساس آزمون مطالعات پیزا طراحی شده و شامل 8 مسئله و مشتمل بر 14 سؤال بود و سواد ریاضی دانشآموزان را در زمینهها و حیطههای محتوایی مختلف با استفاده از فرایندهای ریاضی بررسی میکرد. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش توسط صاحبنظران آموزش ریاضی و دبیران مجرب ریاضی، تأیید شد. یافتهها: نتایج نشان داد که دانشآموزان در آزمون سواد ریاضی عملکرد مطلوبی ندارند. یافتهها حاکی از فاصله زیاد دنیای ریاضی دانشآموزان در تمامی زمینههای مسائل، حیطههای محتوایی و فرایندهای ریاضی با دنیای واقعی میباشد. امید است نتایج این پژوهش، منجر به بازنگری در کتابهای درسی، آموزش معلمان و روشهای ارزشیابی با هدف ارتقاء سواد ریاضی دانشآموزان شود تا دانشآموزان با تمایل بیشتری در کلاس ریاضی حاضر شوند. نتیجهگیری: در حالی که، برای پیشرفت و توسعه یک جامعه نیاز است که شهروندان در زندگی شخصی خود پویا وموفق عمل کنند و توانایی حل مسائل شخصی خود را داشته باشند. انتظاری که از یک دانشآموز 15 ساله میرود این است که بتواند مثلاً برای خریدهای شخصی خود از نظر اقتصادی، تصمیمگیری کند و یا اینکه در جریان سود حاصل از خرید و فروش اجناس در حد برآورده کردن نیازهای شخصی خود باشد. با توجه به اینکه متخصصان آموزش معتقدند دانشآموزان برای ورود به محیطهای دانشگاهی و بازار کار به هر دو مؤلفه مهارتهای ارتباطی و توانایی حل مسئله نیازمند هستند و این دو مهم از طریق تقویت سواد ریاضی بهدست میآیند، پرداختن به عملکرد نامطلوب دانشآموزان در سنجش سواد ریاضی خالی از لطف نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد ریاضی؛ مطالعه پیزا؛ دانشآموزان پایه نهم؛ مسائل دنیای واقعی | ||
موضوعات | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Mathematic literacy of students in 9th grade: Research based on the PISA study test | ||
نویسندگان [English] | ||
N. Yaftian؛ M. Shayan | ||
Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objective:In workplaces, employees need to understand the meaning of the calculations they perform in their work environment, and in fact employers expect a desirable level of mathematical application from their employees. Education is obliged to train students as useful citizens for the society in proportion to the progress of science and technology. The question is whether a student, after compulsory education, is able to face everyday challenges or not. In many educational societies, this readiness and ability is called literacy, and in particular mathematical literacy. In other words, mathematical literacy includes applications of mathematics in relation to real life. Also, the National Council of Mathematics Teachers has stated that one of the most important goals of mathematics education is to make students aware of the role of mathematics and its effectiveness in life and development of thinking and reasoning; in addition, having confidence in their capacities and abilities in performing mathematical tasks and various problem-solving situations. The purpose of this study is to study the mathematical literacy of students in grade 9. Methods:The research is descriptive and survey method. The statistical population is 9th grade students of the junior high school in Najaf-Abad city and the sample consists of 266 male and female students selected randomly by cluster sampling method. The instrument for measuring is a researcher-made test based on the PISA study, which included 8 questions and included 14 questions. Student's mathematical literacy was studied in various fields and content areas using mathematical processes. The formal and content validity of the research tool was confirmed by experts in mathematical education and mathematical professors. Findings:The results showed that students did not perform well in mathematical literacy test. The findings indicate that the student's mathematical world is far from all aspects of issues, content areas, and mathematical processes with the real world. It is hoped that the results of this study will lead to a review of textbooks, teacher training and evaluation methods aimed at improving students' mathematical literacy so that students are more likely to come to the math class. Conclusion: However, for the progress and development of a society, citizens need to be dynamic and successful in their personal lives and have the ability to solve their personal problems. The expectation from a 15-year-old student is that he or she be able to make financial decisions for his or her personal purchases, for example, or that he or she be able to meet the personal needs of the profits from the purchase and sale of goods. Given that education professionals believe that students need both the components of communication skills and problem-solving ability to enter academia and the job market, and that these two are important through enhanced mathematical literacy, Addressing students' poor performance in assessing math literacy is not without merit. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
mathematical literacy, PISA assessment, students grade 9, real world problem | ||
مراجع | ||
[6] Committee for Economic Development. Learning for the future: changing the culture of math and science education to ensure a competitive workforce. New York: Author; 2003. [7] Turner R. Mathematical literacy: Are we there yet. ICME-12, Topic Study Group, 6; 2012. [8] De Lange J. Mathematical literacy for living from OECD-PISA perspective; 2006. [13] Adams R, Wu M. (Eds). PISA 2000 technical report. Paris: OECD Publications; 2003. [22] Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). PISA 2012 assessment and analytical framework: Mathematics, reading, science, problem solving and financial literacy. Paris: OECD Publishing; 2012. [35] Kiamanesh A, Safarkhani M, Aghdasi S, Mohsenpur, M, Kabiri M, Mahdavi M, Kheirie M, Sangari A, Atashak M. Investigation of the process of educational changes in 1374-1386 according of TIMSS in Iran and surrounding nations due to aims of 20-year perspective document for Iran (8th grade); 2011. Persian. [36] National curriculum. Secretariat of the National Curriculum Design Plan. Tehran; 2013. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,381 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 835 |