2دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
تاریخ دریافت: 15 اسفند 1397،
تاریخ بازنگری: 25 خرداد 1398،
تاریخ پذیرش: 01 تیر 1398
چکیده
پیشینه و اهداف: با توجه به این که قرن حاضر با نوآوری، سرعت و پیشرفتهایی در زمینه فناوری اطلاعات و انتقال دانش عجین شده است، نسل جدید در پی روشهایی است تا خود را با این تغییرات همگام سازد. بنابراین باید در محتوا و روش یادگیری اصلاحاتی انجام گیرد. یکی از روشهای نوین آموزشی، آموزش همراه با فناوری است. فناوری ابزاری است که توسط دانش بشری ایجاد شده تا همراه با منابع به تولید، حل مسئله و برآورده شدن نیازها یا خواستهها بپردازد. بنابراین میتوان فناوری آموزشی را به کارگیری فناوری جهت خلق و مدیریت منابع و فرایندهای فناورانه جهت بهبود عملکرد آموزشی با هدف ایجاد انگیزه و ترغیب دانشآموزان به یادگیری و تسهیل روند آموزش تلقی کرد. با توجه به پیشرفت سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر و در نتیجه افزایش قابل ملاحظه مطالعات مربوط به بررسی تأثیر فناوری در اثربخشی آموزش، پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل و ترکیب نتایج پژوهشهای انجام یافته در زمینه بررسی تأثیر استفاده از فناوری در آموزش ریاضی انجام گرفته است. روش ها جامعه پژوهشی، پژوهشهایی است که به بررسی تاثیر استفاده از فناوری در پیشبرد اهداف آموزش ریاضی پرداخته بودند و با بررسی پیشینه تعداد 19 پژوهش در این زمینه یافت گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که استفاده از فناوری به میزان 0.38 از واریانس متغیر دستیابی به اهداف آموزش ریاضی را پیشبینی میکند بنابراین در صورتی که فناوری به طور کامل در روشهای تعلیم و تربیت ادغام شود میتواند به عنوان ابزاری موثر در بهبود یادگیری دانشآموزان در درس ریاضی عمل کند، لذا با توجه به اثربخشی استفاده از فناوری در آموزش ریاضی، ضروری است برنامههای درسی ریاضی به صورتی تدوین گردند که ارائه محتوا را با تلفیقی از فناوری همراه سازند. نتیجهگیری: مطالعهی حاضر با هدف تلفیق نتایج کسب شده در خصوص تأثیر بهرهگیری از فناوری در پیشبرد اهداف آموزش ریاضی به روش فراتحلیل انجام پذیرفت. متغیر مستقل این پژوهش شامل: نرمافزارهای آموزشی، بازیهای رایانهای، چندرسانهایها، تصاویر گرافیکی و استفاده از کامپیوتر و متغیر وابسته: یادگیری، خودکارآمدی، انگیزش تحصیلی، عملکرد، کارکردهای اجرایی، پیشرفت، خودتنظیمی،یادداری، نگرش و مشارکت در درس ریاضی میباشد. با توجه به وجود همبستگی میان استفاده از فناوری و پیشبرد اهداف آموزش ریاضی توصیه میگردد برنامهریزان آموزشی در امر تدوین کتابهای درسی اهتمام لازم را مطابق این مورد به کار گیرند و روشهای تدریس معلمان نیز متناسب با این موضوع و با استفاده از فناوریهای جدید تغییر یابد.
A meta-analysis of the effectiveness of technology in advancing the goals of mathematics education
نویسندگان [English]
R. Alidehi Ravandi1؛ M. S. Taher Tolou Del2
1Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
2Department of Architecture & Urban Design, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Background and Objective:Given that the current century is associated with innovation, speed and advances in information technology and knowledge transfer, the new generation is looking for ways to keep up with these changes. Therefore, improvements should be made in the content and method of learning. One of the new educational methods is education with technology. Technology is a tool created by human knowledge to produce, solve, and meet needs or wants with resources. Therefore, educational technology can be considered as the use of technology to create and manage technological resources and processes to improve educational performance with the aim of motivating and encouraging students to learn and facilitate the educational process. The present study was aimed at the meta-analysis and synthesis of the results of research on the impact of the use of technology in mathematical education considering the rapid progress of ICT in the present age and, consequently, the significant increase in studies on the impact of technology on the effectiveness of education. Methods:The statistical community is a research that studies the impact of using technology in advancing the goals of mathematical education and with the review of the history, 19 studies were found in this field. Findings: The research findings showed that the use of technology at 0.38 of variable variance predicts the achievement of the goals of mathematical education, so if technology can be fully integrated into teaching methods, it can be as an effective tool to improve students' learning in mathematics, therefore, considering the effectiveness of using technology in mathematical education, it is essential that the mathematical curriculum be formulated to bring content with a combination of technology. Conclusion: The aim of this study was to integrate the results obtained regarding the effect of using technology in advancing the goals of mathematics education by meta-analysis. The independent variables of this research include: educational software, computer games, multimedia, graphic images and computer use; dependent variables were: learning, self-efficacy, academic motivation, performance, executive functions, progress, self-regulation, memorization, attitude and participation in math lessons. Due to the correlation between the use of technology and the advancement of the goals of mathematics education, it is recommended that educational planners take the necessary care in compiling textbooks accordingly, and teachers' teaching methods should be in line with this issue and modified by using new technologies.
کلیدواژهها [English]
Meta-analysis, Effectiveness, Technology, Teaching Math
[13] Archer K, Savage R, Sanghera-Sidhu S, Wood E, Gottardo A, Chen V. Examining the effectiveness of technology use in classrooms: A tertiary meta-analysis. Computers&Education. 2014; 78: 140-149.
[30] Koohbanani S, Alizadeh H, Hashemi JH, Sarami GH, Koohbanani S. The Effectiveness of Computer Training Program on the Executive Functions of Students with Mental Disorders, JournalofResearchinBehaviouralSciences. 2014; 11 (3): 208-218. Persian.
[34] Norouzi D, Ahmadzadehbayani A, Aghabarati N. The effect of multimedia training on learning and memorization of mathematical lessons Autistic boy students, QuarterlyofPsychologyofExceptionalIndividuals. 2012; 1 (4): 23-50. Persian.