تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,101 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,882,706 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,089,822 |
ماهیت ارتباط بین معلم و فراگیر در فرایند یادگیری الکترونیکی با تاکید برآراء دلوز | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 57، دوره 14، شماره 3 - شماره پیاپی 55، تیر 1399، صفحه 521-532 اصل مقاله (1.73 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/jte.2019.3988.1970 | ||
نویسندگان | ||
نصیبه تاری؛ سعید ضرغامی همراه* ؛ علیرضا محمودنیا؛ یحیی قائدی | ||
گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 مرداد 1397، تاریخ بازنگری: 07 بهمن 1397، تاریخ پذیرش: 14 بهمن 1397 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ماهیت ارتباط بین معلم و فراگیر در فرایند یادگیری الکترونیکی با تاکید بر آراء دلوز است. با گسترش یادگیری الکترونیکی یکی از وجوه تغییر در تعلیم و تربیت در زمینه یاددهی –یادگیری است؛ و از جمله آن، ارتباط بین معلم و فراگیر است. در تحلیل و ارزیابی ماهیت ارتباط و نقش آن در شناخت انسانی، یکی از پارادایمهای نوظهور پساساختارگرایانه، معرفتشناسی ریزومی دلوز میباشد. در زمینه آراء دلوز و یادگیری الکترونیکی براساس نظریه ارتباطگرایی، به طور جداگانه پژوهشهایی صورت گرفت. اما آنچه این پژوهش را از سایر پژوهشها متمایز میکند بررسی این مهم است که، آیا قلمرو جدیدی که دلوز از آن با نام ریزوماتیک یاد میکند و به توسط آن مناسبات سنتی بین معلم و فراگیر را در نظام درختی به چالش میکشد و قلمروزدایی میکند، میتواند فضای جدید یادگیری الکترونیکی را مورد حمایت قرار دهد؟ آیا این دو همدیگر را همراهی می کنند؟ روشها: روش این مطالعه، از نوع تحلیل فلسفی و استنتاجی است که جهت پاسخ به سوال پژوهش (ماهیت ارتباط بین معلم و فراگیر درفرایند یادگیری الکترونیکی چیست؟) مورداستفاده قرار گرفت. روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای–اسنادی است. بر اساس تحلیل مفهوم، فهم معتبر از مفهوم و تبیین روشن از معنای یک مفهوم به واسطه توضیح دقیق ارتباط آن با سایر مفاهیم بدست آمد؛ همچنین براساس رویکرد استنتاجی، به دلالتهای ماهیت ارتباط بین معلم و فراگیر مبتنی بر آراء دلوز در فرایند یاددهی-یادگیری در یادگیری الکترونیکی پرداخته و سپس به تحلیل فلسفی آنها اقدام گردید؛ به عبارت دیگر، مفاهیم معرفتشناسی ریزوماتیک دلوز و مولفههای مرتبط با آن از یک سو و مفاهیم یادگیری الکترونیکی مبتنی بر نظریه ارتباطگرایی از سوی دیگر مورد تحلیل، تفسیر و وضوح بخشی قرار گرفت؛ سپس نسبت ارتباط در یادگیری الکترونیکی با ارتباط ریزوماتیک دلوز مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نخست، مولفههای اساسی در معرفتشناسی ریزومی دلوز تحلیل شد بر اساس یافتههای پژوهش، ماهیت ارتباط بین معلم و فراگیر مبتنی بر آراء دلوز، ریزوماتیکی است؛ یعنی ویژگیهایی چون پیوند و ناهمگونی، کثرت و چندگانگی، کوچ گرایی، نقشه نگاری و گسست نادلالتگر ریزم را داراست و حکایت از روابطی غیرخطی، افقی و غیر سلسله مراتبی، سیال و شکننده، تمرکززدا، خودجوش و مولکولی، انبوه و متکثر، منعطف و نفوذپذیر دارد. سپس، ماهیت ارتباط در فرایند آموزش مجازی تبیین گردید. بنا بر نظریه ارتباط گرایی، ارتباط در یادگیری الکترونیکی، ارتباطی است سیستمی و شبکهای که روابط غیرخطی بین اجزای سیستم و شبکه برقرار است. طبق این نظریه، یادگیری الکترونیکی همان، فرایند برقراری ارتباطات اجزای شبکه با یکدیگر است؛ در پایان به ارزیابی ماهیت ارتباط در یادگیری الکترونیکی در نسبت با ماهیت ارتباط مطرح شده در معرفت شناسی ریزوماتیک دلوز پرداخته شد. برهمین اساس تبیین شده است که، جهتگیری ارتباط در یادگیری الکترونیکی همسو با ارتباط ریزوماتیکی دلوز است. نتیجهگیری: براساس نظریه ارتباط گرایی، آموزش مجازی همان، فرایند برقراری ارتباطات اجزای شبکه با یکدیگر است؛ لذا جهتگیری ارتباط الکترونیکی همسو با ارتباط ریزوماتیکی دلوز میباشد. از اینرو روابط ریزوماتیکی دلوز با توجه به قابلیتهایی که بر آن مترتب است، نویدبخش ارتباط مطلوب بین معلم و فراگیر در عصر یادگیری الکترونیکی است و میتواند به عنوان مدلی در جهت رفع برخی از چالشهای نظام آموزشی سنتی برآید. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتباط؛ معرفت ریزومی؛ یادگیری الکترونیکی؛ معلم؛ فراگیر | ||
موضوعات | ||
آموزش الکترونیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The nature of the relationship between teacher and learner in comprehensive e-learning process with an emphasis on ideas of Deleuze | ||
نویسندگان [English] | ||
N. Tari؛ S. Zarghami؛ A. Mahmoodnia؛ Y. Ghaedi | ||
Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Karaj, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The aim of this research is study the nature of the relationship between teacher and learner in comprehensive e-learning process with an emphasis on ideas of Deleuze. With the expansion of e-learning, one of the important aspects of change in education is in the field of teaching and learning, including the relation between the teacher and the learner. In the analysis and evaluation of the nature of the relation and its role in human cognition, one of the post structuralist emerging paradigms is Deleuze's rhizomatic epistemology. In the area of Deleuze's ideas and electronic learning based on connectivism theory, separate researches have been done. However, what distinguishes this study from other studies is the assessment of the important fact that whether the new area which Deleuze names rhizomatic and by which means challenges the traditional relationships between the teacher and the learner in the tree system and deterritorializes can support the new atmosphere of electronic learning. Do these two accompany each other? MethodS:The methodology of this study is philosophical analysis and deduction, which were used to answer the research question (What is the nature of the relation between the teacher and the learner in the process of e-learning?). The method of data collection is desk-documentation study. Based on concept analysis, valid understanding of the concept and a clear explanation of its relationship with other concepts was achieved. Moreover, based on deductive approach, the implications of the nature of the relation between the teacher and the learner according to Deleuze's ideas in the process of teaching - learning in e-learning was assessed. Then, these were analyzed philosophically. In other words, Deleuze's rhizomatic epistemological concepts and the related elements on the one hand and the concepts of electronic learning based on connectivism theory on the other hand were analyzed, interpreted and clarified. In the end, the proportion of relation in e-learning to Deleuze's rhizomatic relation was evaluated. Findings: First, basic factors in rhizomatic epistemology of Deleuze were investigated. Based on the findings of this study, the essentialistic of the relationship between the teacher and the learner, according to Deleuze’s opinions, is rhizomatic. This means that it has features such as Interconnection and heterogeneity, pluralism, immigration, mapping, and non-indicative dissociation of rhizome, suggesting nonlinear, horizontal and non-hierarchical, fluid and fragile, decentralizing, spontaneous and molecular, dense and multiplexed, flexible and permeable relationships. Second, the nature of relationship in virtual learning process was illuminated according to the principles of communication theory, which is the new theory of learning in the age of information and communication technology, communication in E-learning is a systemic and network communication that has nonlinear relationships among system components and network.According to this theory, E-learning is the process of network components communicating with each other. At the end, the nature of relationship virtual Learning in relation with, the nature of rhizomatic epistemology of Deleuze was examined Therefore, the orientation of communication in E-learning is in line with Deleuze's rhizomatic relationship. Conclusion: Based on connectivism theory, electronic education is the very process of network elements connecting with each other. Thus, the direction of e-learning is aligned with Deleuze's rhizomatic relation. Thus, Deleuze's rhizomatic relationships with regard to the capabilities it holds, promises the ideal relationship between the teacher and the learner in the E-learning era and can serve as a model to address some of the challenges of the traditional educational system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
relationship, epistemology, Virtual Learning, teacher, learner | ||
مراجع | ||
[3] Dansei M. Dictionary of media and communications. NewYork: M.E Publishing; 2009. [6] Shorts EC. Forms of Curriculum Inquiry. New York: State University of Press Publishing; 1991. [8] Bagheri Kh, Attaran M. Philosophy Contemporary Education. Tehran: Mehrab ghalalm Publications; 1997. Persian. [9] Peters M, Burbules NC. Poststructuralism and Educational Research New York: Rowman & Littlefield Publishing; 2004. [10] Zaimran M. The Future of Philosophy: An Investigation in to Contemporary Philosophical Thoughts. Tehran: Nazar Pazian Publications; 2010. Persian. [11] Marshall JD. Poststructuralism, philosophy, pedagogy.New Zealand: Kluwer Academic Publishing; 2006. [14] Semetsky I. Deleuze, education and becoming. Rotterdam: Sense publishers, 2006. [15] Hwu WS. Gilles Deleuze andJacques Daignault: Understanding Curriculum as Difference and Sense. In W. M. Reynolds & J. A. Webber (eds.) Expanding curriculum theory: Dis/positions and lines of flight.Mah wah, NJ: Lawrence Erlbaum; 2004. p.181-202. [16] Roy K. Teachers in Nomadic Spaces: Deleuze and Curriculum. New York: Peter Lang Publishing; 2003. [17] Deleuze G, Guattari F. A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia (Brian Massumi, Trans). Minneapolis: University of Minnesota Press Publishing; 1987. [18] Deleuze G, Parnet C. DialoguesII. NewYork: Columbia Univerity Press Publishing; 2002. [19] Salahshouri A, Imanzadeh A. A look at analytical and meta-analytic approaches in the philosophy of education. Hamedan: Bu-Ali Sina University Publications; 2011. Persian. [20] Semetsky I. Nomadic Education: Variations on a Theme by Deleuze and Guattari. Rotterdam: Sense Publishing; 2008. [23] Colman FF. Rhizome, Deleuze Dictionary,Edited by Adrian Parr.Edinburgh: Edinburgh University Press Publishing; 2005. [24]Deleuze G. Difference and Repetition (Paul Patton,Trans).NewYork: Columbia University Press Publishing; 1994. [26] Coolbrooke C. Gilles Deleuze (Routledge Critical Thinkers). New York: Routledge Publishing; 2001. [27] Deleuze G, Guattari F. What is philosophy. New York: Columbia University Press Publishing; 1994. [29] Ropers-huilman B. Feminist teaching in theory and practice: situating power and knowledge in poststructural classrooms. New York: Teacher College Publishing; 2008. [30] Deleuze G. The Movement ــImage Trans. H. Tomlinson and B.Habberjam.Minneapolis: University of Minnesota Press Publishing; 1987. [31] Parker C D. A descriptive study to identify deterrents to participation in employer-provided e-learning. Capella University;2004. [35] Saleem M M. An exploratory study of the implementation of computer technology in an american islamic private school. Wisconsin: The University of Wisconsin-Madison Publishing; 2009. [38] Fenoglio P J. Pinball engagement and Connectivism: New understandings of learning in the 21st Century.2006. [41] Siemens G. Knowing knowledge. Vancouver, BC, Canada: Lulu Press Publishing; 2006. [42] Ahmadi B. Critical Modernism and Principle. Tehran: Center Publications; 1994. Persian. [44] Berners-Lee T. Weaving the Web: The Past, Present and Future of the World Wide Web by its Creator. London: Orion Business Press Publishing; 1999. [45] Raschke CA. The Digital Revolution and The coming of the postmodern university. London: Routledge Publishing; 2003. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,476 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,212 |