تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,828 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,707 |
نفسالامر نزد ارسطو | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 13، شهریور 1397، صفحه 123-146 اصل مقاله (1.29 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مهدی اسدی | ||
دکتری فلسفه اسلامی از دانشگاه تهران (پژوهشگر مستقل) | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1394، تاریخ بازنگری: 17 اسفند 1394، تاریخ پذیرش: 13 فروردین 1395 | ||
چکیده | ||
مسألة اصلی این جستار آن است که: «نفسالامر» و مطابَق صدق نزد ارسطو به چه معنا است؟ در پاسخ به این مسأله نخست قویترین نسخة «نفسالامر» اندیشمندان برجستة مسلمان، یعنی «نفسالامر» بهمعنای خود واقع و ظرف ثبوت اشیای مربوطه، را در ارسطو ریشهیابی میکنیم. سپس در بررسی «نفسالامر» ارسطو به روش عقلی و بهگونهای نظاممند آثار او را تحلیل میکنیم و به استخراج دیدگاه او و نقد آن میپردازیم. همچنین، از آنجا که یکی از مشکلهای بسیار اساسی در تفسیر «نفسالامر» بحث امور عدمی است، در بررسی دیدگاه ارسطو بدان توجه ویژهای خواهیمکرد. مثلاً پاسخ او به معمای عدم را بهوسیلة قاعدة فرعیه به چالش خواهیمکشید و به تعارضآمیزی مفاد قاعدة سالبه به انتفای موضوع در آثار او اشاره خواهیم کرد. در ادامه به معنای عام «نفسالامر»، که میتواند صدقساز امور عدمی را نیز تبیین کند، خواهیمپرداخت: «نفسالامر»، یا یک معنای عام وجود نزد ارسطو، یعنی متعلقهای صدق – چه متعلق هلبسیط و چه متعلق هلمرکب – که گاه ایجابیاند و گاه سلبی. پس از تقویت همین معنای نفسالامر و اشاره به مشکل صدقساز سلبی، در پایان خواهیمدید که دیدگاه ارسطو، با وجود مزایای خاص خود، در مورد «نفسالامر» برخی امور عدمی و «نفسالامر» امور ماهوی با دشواریهایی روبهرو است. | ||
کلیدواژهها | ||
نفسالامر؛ صدق؛ ارسطو؛ امور عدمی؛ امور ماهوی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Aristotle on Truth Makers | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Asadi | ||
PhD at Islamic philosophy | ||
چکیده [English] | ||
The essay first of all tries to find some sort of precedence about one of the strongest versions of Muslim thinkers ' theory of truth - making (Nafs – al – Amr) in Aristotle – a theory that is without any doubt one of the most important and difficult problems in the Muslim Philosophy and Theology throughout history. Then, the paper tries to analyze and criticize Aristotle’s theory of truth - making by a systematic method. Moreover, since the problem of the negative affairs has been so problematic and important in Muslim philosophy and logic and theology as well, the essay has an especial focus on the negative truth - makers in Aristotle ' view. Finally, it will have some hints to the certain difficulties of Aristotle's theory of truth - making such as non - existents and the eternal essential affairs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Truth-Maker, Truth, Aristotle, Non-Existents, Essential Affairs | ||
مراجع | ||
Averroës. (1998a). Tafsīr Mā Baʻd al-Ṭabīʻah, V. 1, Tehran: Hikmat. [In Persian] –––––, (1998b). Tafsīr Mā Baʻd al-Ṭabīʻah, V. 2, Tehran: Hikmat. [In Persian] Al–Fārābī (1987). Al–Manṭiqīyāt li–al–Fārābī, Vol. 1. Ed by: Muḥammad–Taqī Dānish–Pazhūh. Qum: Maktabaẗ Āyaẗ Allāh al–ʿUẓmā al–Marʿashī al–Najafī. [In Arabic] –––––, (1988). Al–Manṭiqīyāt li–al–Fārābī, Vol. 2. Ed by: Muḥammad–Taqī Dānish–Pazhūh. Qum: Maktabaẗ Āyaẗ Allāh al–ʿUẓmā al–Marʿashī al–Najafī. [In Arabic] –––––, (1995). Ārā’ Ahl al-Madīnah al-Fāḍilah wa-Muḍāddātuhā. Bayrūt: Dār al-Maktabat al-Hilāl lil-Ṭibā'ah wa-al-Nashr. [In Arabic] –––––, (1992). Al-A‘māl al-Falsafīyah, V. 1, Bayrūt: Dār al-Manāhil lil-Ṭibā‘ah wa-al-Nashr wa-al-Tawzī‘.[In Arabic] –––––, (1967). Kitāb al-Mūsīqā al-Kabīr, Qāhirah: Dār al-Kātib al-ʻArabī lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr. [In Arabic] –––––, (1984a). Al-Jam' Bayn Rai' al-Hakīmayn, Tehran: al-Zahrā. [In Arabic] –––––, (1984b). Fuṣūl Muntazʻah, Tehran: al-Zahrā. [In Arabic] al-Sharīf al-Jurjānī, ʻAlī b. Muḥammad. 1991. Kitāb at-Ta'rīfāt, Tehran: Nāṣir Khusru. [In Arabic] Al–Suhrawardī, Shihāb al–Dīn (1996). Majmūʻah–ʼi Muṣannafāt–i Shaykh Ishrāq (The Complete Works), Vol. 1, Ed. and Intro. by: H. Corbin, Tehran: Muʼassasah–i Muṭālaʻāt va Taḥqīqāt–i Farhangī (Institute of Cultural Studies and Researches). [In Arabic] Ibn Sīnā (2006). Al–Shifāʼ: al–Ilāhīyāt. Ed by: Ḥasan Ḥasan–Zādeh Āmulī, Qum: Būstān Ketāb Qum. [In Arabic] –––––, (1970). Al–Shifāʼ: al–Manṭīq, 3. Al-‘ibara. Qāhirah: Dār al-Kātib al-ʻArabī lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr. [In Arabic] –––––, (1956). Al–Shifāʼ: al–Manṭīq, 5. Al-Burhān. Cairo: The General Organization for Government Printing Offices. [In Arabic] Al–Taftāzānī, Sa‘d al–Dīn Mas‘ūd ibn ‘Umar ibn ‘Abd Allāh (1991). Sharḥ al–Maqāṣīd, Vol. 1., Ed. by: ‘Abd al–Raḥmān ‘Amīrah, Qum: al–Sharīf al–Raḍī. [In Arabic] Assadi, Mahdi. (2015). “The Objective Truth-Maker of the Logical Secondary Intelligible: A Case Study of the Absolute Non–Existent Paradox”, Logical Study, Volume 6, issue 2, pp. 1-36. [In Persian] –––––, (2017). “Assessment of Wittgenstein's Resolution to the Negative Facts”, Journal of Philosophical Investigations, Volume 10, issue 19, pp. 45-74. [In Persian] –––––, (2014a). “The Impact of Philosophy upon Muslim Theological Ideas”, In: An Introduction to the Philosophical Development of Islamic Kalami Sects and the Deviations of Wahabism, by:Tuba Kermani, Tehran: The Sadra Islamic Philosophy Research Institute (SIPRIn), pp. 11-86. [In Persian] –––––, (2014b). “The Roots of the Absolute Non-Existent Paradox in Greek Philosophy”, Logical Study, Volume 5, issue 1, pp. 1-30. [In Persian] –––––, (2014c). “A Resolution to the Absolute Non–Existent Paradox”, Logical Study, Volume 5, issue 2, pp. 1-30. [In Persian] Badawī, ʿAbd al-Raḥmān. (1978). Arisṭū ʿind al-ʿarab, Kuwait: Wakalah Al-Maṭbu'āt. [In Arabic] Shīrāzī (Mullā Ṣadrā), Ṣadr al–Dīn Muḥammad ibn Ibrāhīm. (1993). Tafsīr al-Qur'ān al-Karīm, Qum: Bīdār. [In Arabic] Mohammadzadeh, Reza. (1995). “An Introduction to [Strawson’s] “On Referring””, Arghanūn, Volumes 7-8. [In Persian] Shirvāni, Ali. (2005). “Future Contingency and Determinism of Truth in the Future Propositions”, Journal of Philosophical Theological Research, Volume 6, Number 4 (24); pp. 120-143. [In Persian] Aristotle. (1940) The Works. Translated under the Editorship of W. D. Ross. Oxford Clarendon Press. –––––, (1991) Complete Works. The Revised Oxford Translation. Edited by Jonathan Barnes. Princeton, N.J.: Princeton University Press. –––––, (2008) Nicomachean Ethics , Translated by D.P. Chase. Publisher: Cosimo Classics. –––––, (1993) Posterior Analytics, Translated with a Commentary. By: Jonathan Barnes, General Editors: J.L. Ackrill And Lindsay Judson, Second Edition, Clarendon Press. Oxford. –––––, (1901) Posterior Analytics. Trans. E.S. Bouchier, B.A.. Oxford: Blackwell. –––––, (1960) Posterior Analytics; [Translated] By Hugh Tredennick. Topica; [Translated] By E.S. Forster. Publisher: Cambridge, Mass.: Harvard University Press; London: Heinemann. Barnes, Jonathan (1995) The Cambridge Companion to Aristotle, Edited by. Cambridge University Press. Reprinted: 1999. –––––, (1993) Aristotle's Posterior Analytics, Translated with a Commentary; General Editors: J.L. Ackrill And Lindsay Judson, Second Edition, Clarendon Press. Oxford. Bouchier, E.S. (1901)Aristotle’s Posterior Analytics, Trans., Oxford: Blackwell. Cooke, H. P. (1938). On Interpretation, Translated by. In: Aristotle (1938). Crivelli, Paolo (2004) Aristotle on Truth. Cambridge University Press. Edghill, E. M. (1940) On Interpretation, Translated by. In: Aristotle (1940). Guthrie, W. K. C. (1971) A History ofGreek Philosophy: The Presocratic Tradition fromParmenides to Democritus. Volume III. Cambridge University Press. Reprinted 1977. Haack, Susan. (1978). Philosophy of Logics, Cambridge University Press. [In Persian] Hankinson, R. J. (1995) "Philosophy of Science". In: Barnes (1995), pp. 109–139. –––––, (2005) "Aristotle on Kind–Crossing". In: Sharples (2005), pp. 23–54. –––––, (2001 ) Cause and Explanation in Ancient Greek Thought. Oxford University Press, USA, Clarendon Press. Irwin, Terence & Gail Fine (1996) Aristotle: Introductory Readings. Hackett Publishing. Plato (1997) Complete Works. Edited, with Introduction and Notes, by John M. Cooper Associate Editor: D. S. Hutchinson. Hackett Publishing Company. Strawson, P. F. (1950) ‘On Referring’, Mind, 59 (235):320-344. Sorabji, Richard (2005). The Philosophy of the Commentators 200-600 AD, a Sourcebook, Vol. 3, Logic and Metaphysics. Cornell University Press. Tredennick, Hugh (1960) Posterior Analytics. Translated by. Topica; Translated by E.S. Forster. Publisher: Cambridge, Mass.: Harvard University Press; London: Heinemann. –––––, (1938). In: Aristotle (1938). Wittgenstein, Ludwig (2001) Tractatus Logico Philosophicus. Translated by D. F. Pears and B. F. Mcguinness with an Introduction by Bertrand Russell. Routledge Classics. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 451 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 419 |