تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,801 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,685 |
برهان «وجوب و امکان» سینوی؛ رهیده از تسلسل، گرفتار ماهیت | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 13، شهریور 1397، صفحه 57-72 اصل مقاله (876.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی علیگو* 1؛ محمد محمدرضایی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران پردیس فارابی | ||
2رییس گروه فلسفه دین پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 09 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 24 مرداد 1396، تاریخ پذیرش: 26 آبان 1396 | ||
چکیده | ||
یکی از براهین قابل اعتماد نزد غالب فیلسوفان اسلامی برای اثبات خدای متعال، برهان «وجوب و امکان» است. ابن سینا در کتاب الاشارات و التنبیهات به نحوه خاصی این برهان را ارائه داده است، که به نظر خویش در این برهان، خلق، واسطه اثبات حق قرار نگرفته، بلکه با نظر به خودِ وجود، وجودِ خدا را اثبات کرده و این نوع از برهان را «صدیقین» نامگذاری کرده است. به نظر میرسد فلاسفة متأخر همین اصطلاح را پذیرفتهاند و با معیار خودِ ابن سینا به نقد صدیقین بودن این برهان پرداختهاند. دو اشکال اساسی که در نقد قرار گیری عنوان «صدیقین» بر این برهان طرح شده است یکی ابتنای این برهان به ابطال دور و تسلسل و دیگری ابتنائش به مفهوم موجود و حیثیت ماهیت است. در این مقاله با بررسی این دو اشکال معلوم میشود که این برهان مبتنی به ابطال دور و تسلسل نیست ولی آنچنان که شیخ الرئیس ادعا میکند بر وجوبِ وجود از خودِ وجود استفاده نشده است و مفهوم موجود و حیثبت ماهیت در این استدلال نقش بازی میکند. در نتیجه اگر چه این برهان را در دستگاه فلسفی صدرا نمیتوان «صدیقین» نامید ولی در دستگاه فلسفی مشا، بیواسطه ترین برهان بر اثبات وجود خداست. | ||
کلیدواژهها | ||
برهان صدیقین؛ برهان وجوب و امکان؛ تسلسل؛ دور؛ مفهوم موجود | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Avicenna’s Cosmological Argument; Independent from Infinite Regress, in Need for quiddity | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad ali aligoo1؛ Mohammad Mohammadrezaei2 | ||
1MA. Student at Tehran university Farabi branch | ||
2Head of philosophy of religion department Tehran university Farabi branch | ||
چکیده [English] | ||
One of the reliable arguments, among the majority of Muslim philosophers for proving the existence of God, is the cosmological argument. Avicenna, in his book “al_Ishārāt”, has a particular reading of this argument, which claims to be independent from the creation to proving the creator. So only by considering existence per se, he has proved the existence of God and has called this argument “The righteous” argument. Apparently later philosophers have initially accepted this term and have criticized him using his own criterion. They have questioned if the term is adequate. Two fundamental critiques have been raised. One is that this argument is based on impossibility of infinite and circular regress and the second is that in the argument, the quiddity has been applied as a premise. In this study it will be shown that the argument is not in need for impossibility of infinite regress, but it will be also explained that against Avicenna’s claims, in this argument the necessary being is not derived from the existence per se and the concept of quiddity plays a role in this argument. We cannot call this argument “The righteous” argument as regarded in Mulla Sadra’s philosophy. Nevertheless, in peripatetic school, it’s the most direct argument for proving the existence of God. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The Criterion of “The righteous” Argument, Cosmological Argument, Infinite Regress, Circular Regress, the Concept of Being | ||
مراجع | ||
Avicenna also Ibn Sīnā, (1996), ،Al-Isharat wa’l-tanbihat, Description by Nasir al-Din al-Tusi,qom:al-balagheh. [In Persian] Javadi Amoli, Abdullah, (2007), Explaining the proofs of God,qom: Esraa Publishing Center. [In Persian] -------------, (1989), Description of Hikmat al-muta‘aliya fi-l-asfar al-‘aqliyya al-arba‘a,Tehran: Al Zahra Publishing. [In Persian] Javadi, Mohsen and jalali, Zahra, (2011), Avicenian Argument and Non – dependence on the Falsity of Infinite Regress ,The Biannual journal of Avicennian Philosophy, Issue 46,pp 94-111. [In Persian] Hasan zadeh, hasan, (2007), Lessons explain، Al-Isharat wa’l-tanbihat,Tehran: Mabtoaat Deane. [In Persian] Shīrāzī , Ṣadr ad-Dīn Muḥammad, (1981), Hikmat al-muta‘aliya fi-l-asfar al-‘aqliyya al-arba‘a, Vol 6 ,Beirut, Daar Ehyae Torath. [In Arabic] Tabataba'i, Seyed Mohammad Hossein, (2007), Nihayat al- hikmah,Qom: The imam Khomeini educational research institute. [In Persian] Obudiyyat, Abd al-Rasul, (2013), An Introduction to Mulla Sadra`s Theosophical System,Vol 3, Tehran, SAMT. [In Persian] Modarres-I Ashtiani,Mirza Mahdi, (1993), Notes on Sharh-i manzumah, Tehran, Tehran University. [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 938 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 504 |