تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,840 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,712 |
تبیین نسبت وجودی هنر و زیبایی انسان با اسماءالله در هستیشناسی عرفانی ابن عربی | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 13، شهریور 1397، صفحه 1-20 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نیلوفر رضازاذه1؛ نصرالله حکمت* 2؛ پرویز ضیاءشهابی3؛ فاطمه شاهرودی4 | ||
1دانشجوی دکتری گروه فلسفه هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استاد گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه فلسفه هنر دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
4استادیار گروه پژوهش هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 مهر 1396، تاریخ بازنگری: 24 بهمن 1396، تاریخ پذیرش: 11 فروردین 1397 | ||
چکیده | ||
در آفرینش هنری باطن هنرمند هویدا میشود و اثر همچون آینه نمایانگر صاحب اثر است، لذا مظهریّت زیباییهای درون با تحلّی به اسماءالله مؤدّی خلق اثری زیباست. پژوهش حاضر با تبیین نسبت وجودی هنر و زیبایی انسان و اسماءالله و هدف ارائه خط مشی جدید به هنرمند معاصر در فرایند خلق اثری زیبا و جاودانه برآمده از زیباییهای وجود خود که تجلّی اسمای حق است. این جُستار به شیوه توصیفی-تحلیلی سامان یافته است. نتایج پژوهش با تکیه بر هستیشناسی عرفانی ابنعربی ناظر بر این است که حق با هنر در ساحت هستی ظهور نموده است. عالم تجلّی اسماءالله یا حقایق وجودی، هنر خداست. حقایق وجودی نیز با زیبایی قریناند. بنابراین هنر و زیبایی حق با تجلّی حقیقت در عالم بسط و ظهور یافته است.سرآمد هنر خدا انسان زیباست. هنر انسان مظهریّت اسماءالله است. هنرمند در مرتبه انسان زیبا با خلق اعمال صالح یا فضایل اسماءالله را در وجود خود آشکار و اثر هنری درونی میآفریند. در اثر عینی نیز با علم و اراده و نظر به مرتبه وجودی خود، تحت حاکمیّت اسمای جمال، باطن خود یا هویّت حق را در اثر تجسّم میبخشد.از این رو میان هنر انسان در مفهوم آفرینشگری و ظهور حقیقت و زیبایی او از وجه جامعیت و مظهریّت اسمای الهی با اسمای حق نسبت هستیشناسانه برقرار است. | ||
کلیدواژهها | ||
ابن عربی؛ اسماءالله؛ هنر؛ زیبایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explanation of Ontological Relation between Human Art & Beauty and Divine Attributes in Ibn Arabi's Mystical Ontology | ||
نویسندگان [English] | ||
Niloofar Rezazadeh1؛ Nasrallah Hekmat2؛ Parvis Zia Shahabi3؛ Fatemeh Shahroodi4 | ||
1PhD candidate of philosophy of art department, sciences and researches branch, Islamic Azad university, Tehran, Iran | ||
2Professor of philosophy department, Shahid Beheshti university | ||
3Assistant professor of philosophy of art, sciences and researches branch, Islamic Azad university, Tehran | ||
4Assistant professor of art research department, central Tehran Branch, Islamic Azad university | ||
چکیده [English] | ||
In creating artistic work, artist's inner is revealed and work of art like a mirror displays its creator, therefore, manifestation of inner beauties resulted of assuming the traits of God's names causes to create a beautiful artistic work. This research states the ontological relation between human art & beauty with divine attributes in order to offer a new policy to contemporary artist for creating beautiful & immortal work and revealing her/his existential beauties that are self disclosure of divine names and attributes. Descriptive – analytic method has been used in this research. The achievements of this research depending on Ibn Arabi's mystical ontology are that: Allah demonstrates Himself in the universe by art, universe is Allah's artistic work & it is the emanation of divine attributes or the realities of His existence. The realities of existence are very beauty. Thus Allah's art & beauty have been revealed and expanded in the universe by emanating reality. Allah's outstanding art is beautiful human. Beautiful human art is revealing divine attributes. Artist in the level of beautiful human reveals divine attributes by creating good deeds or virtues & creates esoteric artistic works. Also artist on the basis of knowledge, will and existential level, embodies his/her inner that is created in Allah's form in the artistic works, under domination of beautiful names of God. As a result it should be said that human art in meaning of creation and manifestation of human beauty has been related to God’s names and divine attributes ontologically. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ibn Arabi, Divine Attributes, Art, Beauty | ||
مراجع | ||
Ibn Arabi, Mohiyeddin , (no date), Al-Futuhat al-Makiyeh, 4 volumes, Beirut: Dar Al-Sadr. [In Arabic] Plato (2001) Plato's works, 4 volumes, translation by Mohammad Hassan Lotfi and Reza Kaviani, Tehran: Kharazmi Publishing. [In Persian] Ramin, Ali (2007) Analytical Philosophy of Art, Tehran: Art Academy. [In Persian] Fathi, Farid; "The Historical Elm - Al - Asma from the Viewpoint of Ibn Arabi and Its Relationship with the Art of Each Period"; Master's Thesis for the Art of Philosophy; Faculty of Applied Arts; Tehran Art University; (2009). [In Persian] Faraghani, Said al-Din Said (2000) Mashareqh Al-Darari (A description of Taiyah Ibn Farez), Qom: Center of Islamic Propaganda Office. [In Persian] Lucie-Smith, Edward (2008) Movements in art since 1945, translation of Ali Reza Samee Azar, Tehran: Nazar. [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 629 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,084 |