تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 212 |
تعداد مقالات | 2,110 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,891,252 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,099,159 |
عملکرد ژئوگریدهایکربنی در بهبود خستگی و کاهش کرنشهای کششی روسازیهای انعطافپذیر براساس مقایسه نتایج آزمایشگاهی و عددی | ||
پژوهش های تجربی در مهندسی عمران | ||
مقاله 3، دوره 1، بهار و تابستان 93 - شماره پیاپی 1، فروردین 1393، صفحه 21-28 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسن زیاری* ؛ شمس نوبخت؛ امیر بری دیزج | ||
گروه آموزشی راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 دی 1391، تاریخ بازنگری: 18 دی 1393، تاریخ پذیرش: 25 مرداد 1392 | ||
چکیده | ||
بیشتر خرابیها در روسازی های انعطافپذیر، در اثر دو عامل ترک خوردگی یا شیارشدگی رخ میدهد. توسعه ترکها را میتوان در سه بخش تقسیم بندی کرد. در مرحله اول، ترک آغاز می شود. در مرحله دوم ترکهای ریز ایجاد شده شروع به گسترش میکنند و ترکهای بزرگ تر تشکیل میشوند. مرحله سوم مرحله شکست است. ژئوگریدها تنشها و بارهای وارده به روسازی را در یک سطح مناسب پخش کرده و باعث افزایش مقاومت باربری می شوند. این پروژه به بررسی میزان عملکرد ژئوگریدهای دارای الیاف کربن و شیشه و میزان تأثیر در تأخیر رشد ترکها در روسازیهای انعطاف پذیر و مقایسه با خروجی برنامههای کامپیوتری BISAR3.0 و CIRCLY5.0 میپردازد. در این پروژه از دستگاه های خستگی تیر، ژیراتوری و ITS استفاده شده است. از بارگذاری نیمه سینوسی با فرکانس 10 هرتز و بدون استراحت، در حالت کرنش کنترل شده، جهت آزمایش خستگی تیر خمشی چهار نقطهای استفاده شد. در خاتمه با هماهنگی مناسب بین نتایج آزمایشات با روشهای عددی و برنامههای کامپیوتری مشاهده شد که ژئوگرید و الیاف کربن، قابلیت جذب 25 تا 40 درصد از تنشها و کرنشهای کششی را داراند. | ||
کلیدواژهها | ||
ژئوگرید؛ آزمایش تیرچه خمشی؛ اختلاف زاویه فاز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Function of Carbon Fiber Geogrids in Improvement of Fatigue and Lowering the Tensile Strains of Flexible Pavements. A Comparison Between Experimental and Numerical Results | ||
نویسندگان [English] | ||
Hasan Ziari؛ Shams Nobakht؛ Amir Beri Dizej | ||
Department of Road and Transportation, Faculty of Civil Engineering, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Most of the distress in flexible pavements is due to cracking and rutting. Propagation of cracks is divided into three modes. Mode I is opening the cracks, mode II is propagation of cracks through the overlay and mode III is breakage. Geogrids distribute the street and loads to adequate area and cause augmentation bearing capacity. This work surveys the function of carbon and glass fiber geogrids on delay of crack propagation in flexible pavements; by comparing laboratory and computer software (BISAR3.O andCIRCLY5.O) results. The research utilizes the beam fatigue test, gyratory compactor and indirect tensile test. Simulated– repeated loading with a frequency of 10 Hz simulate high speed traffic was applied to beam fatigue specimen. Evaluation of the results is work test as well as numerical calculation using the software yield comparable results and 25-40% tensile stresses can be absorbed as a result of carbon fiber Geogrids. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Geogrid, Beam Fatigue Test, Degree of Phase Angel, Gyratory Compactor | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,876 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,888 |