تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,501 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,304 |
تفتیش در هستیهای محسوس و استنباطهای متافیزیکی آن نزد افلاطون و ابن سینا | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 12، دی 1396، صفحه 95-111 اصل مقاله (728.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رمضان مهدوی آزادبنی1؛ وحید داوری چهارده* 2 | ||
1دانشیارگروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران | ||
2دانشجوی ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران | ||
تاریخ دریافت: 16 دی 1395، تاریخ بازنگری: 05 فروردین 1396، تاریخ پذیرش: 20 خرداد 1396 | ||
چکیده | ||
مرزبندیهای فلسفی در مورد عالم حس و عالم غیر محسوس همواره یکی از تمایزات عمدة میان فیلسوفان بوده است. نتیجه این مرزبندی قرار دادن دو دسته از فیلسوفان در دو صف جدای از یکدیگر است. در یک طرف فیلسوفان مادی گرا قرار دارند که شعاع عالم هستی را صرفاً در عالم حس و ماده محدود مینمایند و در طرف دیگر صف فیلسوفانی قرار دارند که شعاع عالم هستی را فراتر از حس و ماده میدانند. آنچه ممکن است این تمایز را مضاعف نماید اختلاف در روش نشان دادن قلمرو عالم هستی است. یکی از رایج ترین شیوهها در نشان دادن حد و مرز عالم هستی تأمل و تفتیش در عالم حس است. هدف پژوهش حاضر این است که روش تفتیش در عالم حس به منظور نشان دادن قلمرو عالم هستی مورد تحلیل قرار داده شود. نتیجهای که در این پژوهش نویسنده نشان خواهد داد این است که روش تفتیش در حس نزد افلاطون و ابن سینا مورد استفاده جدی قرار داشته است و هر دو اندیشمند از طریق تفتیش در عالم حس استنباطهای فلسفی متناسب با نظام فلسفی خود استخراج نمودهاند. زیرا ابن سینا اگر چه همانند افلاطون در یکی از روشها در نشان دادن شعاع عالم هستی که آن را فراتر از علم حس می داند بر تفتیش در عالم حس تأکید دارد اما با وجود آن نتیجه این تفتیش نشان دادن امر واقعی است که از آن به طبیعت مشترکه تعبیر مینماید چیزی که نزد افلاطون به ایده تعبیر میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
افلاطون؛ ابن سینا؛ محسوس؛ کلیات؛ شناخت؛ ایده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation into sensible beings and Its Metaphysical Implications: Plato and Avicenna`s Views | ||
نویسندگان [English] | ||
Ramezan Mahdavi Azadboni1؛ Vahid Davari2 | ||
1Associate Professor at University of Mazandaran | ||
2MA at Islamic philosophy and theology, university of Mazandaran | ||
چکیده [English] | ||
Philosophical demarcation regarding sensible and non- sensible world was always a distinctive among philosophers since the inception of philosophy. The result of such demarcation was to build two different kinds of philosophical grouping. On the one hand, there were the materialist philosophers who considered the limit of existence up to sensible beings and on the other hand, there was philosophers who hold that the limit of existence is extended beyond the sensible world as well. A significant distinctive matter in this regard is the method by which the discussion is settled. The aim in this paper is to deal with the method by virtue of which the question about the limit of existence could be dealt with. The writers attempt to reveal that in Plato and Avicenna`s view the method of investigation into sensible being was a common feature. The result displays that both philosophers took the method of investigation into sensible world in action with different metaphysical implication. Plato reached to Ideas and the world of Forms while the Avicenna resulted in natural universal which shared its existence with particular things in sensible world. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Plato, Avicenna, Sensible Being, Universal, Form | ||
مراجع | ||
ابن سینا، حسین بن عبدالله (1363)، المبدأ و المعاد، تهران، بینا. ---------- (1371)، المباحثات، قم، انتشارات بیدار. ---------- (1375)، الاشارات و التنبیهات مع المحاکمات للخواجه نصیرالدین طوسی، قم، نشرالبلاغة. ---------- (1383)، الاشارات و التنبیهات مع المحاکمات، ترجمه بهشتی، قم، مؤسسه بوستان کتاب. -------- (1404)، التعلیقات، بیروت، مکتبة الأعلام الإسلامی. -------- (1364)، النجاة، تهران، نشر تهران. ------- (بی تا)، کتاب الشفاء(الهیات)، بی جا، بینا. افلاطون (بی تا)، مجموعه آثار افلاطون، لطفی و کاویانی، تهران، خوارزمی. فروغی، محمدعلی (1390)، سیر حکمت در اروپا، تهران، زوار. بهشتی، احمد (1390)، هستی و علل آن، شرح نمط چهارم اشارات و تنبیهات ابن سینا، چاپ سوم، قم، بوستان کتاب. راسل، برتراند ( بی تا)، تاریخ فلسفه، نجف دریابندری، بی جا، بی نا. رحمانی، غلامرضا (1389)، فلسفه افلاطون، قم، مؤسسه بوستان کتاب. کاپلستون، فردریک چارلز (1388)، تاریخ فلسفه، ج1، سید جلال الدین مجتبوی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. ---------- (1380)، تاریخ فلسفه،ج4، غلامرضا اعوانی، تهران، سروش. ملکشاهی، حسن (1363)، ترجمه و شرح اشارات و تنبیهات ابن سینا، تهران، سروش. ملکیان، مصطفی (بی تا)، تاریخ فلسفه، ج1، بی جا، بی نا. Cooper, David (1996), World philosophies, Blackwell published, Ltd, Oxford
Plato, Theaetetus,( 1997) E, John M. Cooper, Indianapolis Hackett
…….., Meno, translated by Benjamin Jowett, MIT Classics, classics.mit.edu/Plato/meno.html
…….., Phaedo (2002), Translated by G. M. A. Grube. Indianapolis. IN: Hackett Publishing Company
………, Republic (1992), translate by G. M. A. Grube, Indianapolis, IN: Hackett Publishing Company Inc.
Silverman, Allan, "Plato's Middle Period Metaphysics and Epistemology", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2014 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = https://plato.stanford.edu/archives/fall2014/entries/plato-metaphysics/
Vlastos , G (1991a), "Socrates Contra Socrates in Plato" in Vlastos 1991, 45–80 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,425 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,082 |