تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,933 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,843 |
بررسی فناوری آموزش رشته صنایع چوب هنرستانهای کار و دانش | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 43، تیر 1396، صفحه 193-207 اصل مقاله (1.98 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2017.680 | ||
نویسندگان | ||
حسین رنگ آور* 1؛ علی اصغر خلاقی2؛ علی نصری فخر داود1 | ||
1گروه صنایع چوب، دانشکده فنی مهندسی عمران دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
2دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 04 شهریور 1395، تاریخ بازنگری: 09 مرداد 1396، تاریخ پذیرش: 14 شهریور 1396 | ||
چکیده | ||
زش اصولی و مناسب و توأم کردن علم و فن در هنرستانهای کشور در شکوفایی صنعت و ایجاد اشتغال نقش اساسی دارد. در این خصوص تطابق محتوای آموزشی دروس فنی با نیازهای صنعت امری ضروری به نظر میرسد. در این پژوهش انطباق محتوای آموزش دروس تخصصی رشته کابینتسازی چوبی هنرستانهای کاردانش با نیازهای صنعت موردبررسی قرار گرفت. برای این منظور پنج درس مهم تخصصی شامل«رسم فنی کابینت چوبی»، «ساخت کابینت چوبی»، «فرآیند اجرای پروژه»، «تکنولوژی فرآوردههای چوبی» و «ماشینهای سیار و ثابت» جهت بررسی انتخاب شد. جامعة آماری این پژوهش، هنرآموزان هنرستانهای کاردانش مجری رشتة کابینتسازی چوبی و صنعتگران فرآوردههای چوب در استان خراسان رضوی بود. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامة محققساخته استفاده شد. تعداد 50 پرسشنامه محققساخته به روش سرشماری بین هنرآموزان و تعداد 250 پرسشنامه محققساخته به روش تصادفی ساده بین صنعتگران توزیع شد. دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش، حاکی از این بود که بهطورکلی بین محتوای دروس تخصصی رشتة کابینتسازی چوبی هنرستانهای کاردانش با نیازهای صنعت چوب ازنظر صنعتگران و هنرآموزان بیشتر از حد متوسط انطباق وجود دارد. بنابراین محتوای آموزشی رشتة کابینتسازی چوبی توانسته است انتظارات صنعت را تا حد مناسبی برآورده نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
صنایع چوب؛ محتوای آموزشی؛ نیاز صنعت؛ هنرستانهای کاردانش | ||
موضوعات | ||
فناوری آموزش- دوره متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating educational technology of wood science and technology in technical/vocational schools | ||
نویسندگان [English] | ||
H. Rangavar1؛ A.A. Khallaghi2؛ A. Nasri Fakhredavoud1 | ||
1Department of Wood Industry, Faculty of Civil engineering, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
2Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Principled instruction and appropriate combination of science and technology in technical/vocational schools have a crucial role in industrial boom and job opportunity creation of the country. In this regard, the compatibility of syllabuses of technical/vocational courses with the needs of the industry seems crucial. In the current study, the compatibility of the syllabus of wooden cabinet-making major with the needs of the industry was investigated. With this end in view, five major and specific courses were chosen: “Technical drawing of wooden cabinet”, “Wood products technology” , “Mobile and stationary machines”, “The process of project implementation” and “Making wooden cabinets”. The population included teachers of cabinet making technical/vocational schools and wood artisans in Khorasan Razavi Province. A researcher-made questionnaire was used for collecting data. Fifty questionnaires were distributed among teachers based on census sampling and 250 questionnaires were distributed among artisans based on random sampling. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the gathered data. The results of data analysis showed that the compatibility of the wooden cabinet-making syllabus with the needs of the industry in Khorasan Razavi is above the mean. Therefore, it can be concluded that the curriculum of the wooden cabinet-making has met the needs of the industry up to a satisfactory extent. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Syllabus, needs, training schools, wood industry | ||
مراجع | ||
[1] Amiri M., A survey on employment status and estimates of factors affecting students of technical and vocational training organization, Barname va Budge, 2004, No.88, p.47. [In Persian]
[2] Ghorbani Hosseini M., Reasons of unemployment among vocational school graduates in related jobs, M.S Thesis, Allame Tabatabaei University, 1994. [In Persian]
[3] Barzgar, M., and Navidi, A., Employment status of graduates of Building Drawing and Accounting of vocational schools, Ta’lim va Tarbiat, 2004, No.77, p.113. [In Persian]
[4] Nazari A., The relation between the technical and vocational schools and industry in the field of wood industry in Iran, M.S Thesis, Shahid Rajaee Teacher Training University, 2010. [In Persian]
[5] Rangavar H., The relationship between Wood workshop lessons training and professionalism, Fanavari Amuzesh Journal, 2012, Vo.6, No.4. [In Persian]
[6] Mouzakitis G. S., The role of vocational education and training curricula in economic development. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2010, Vo.2, No.2, p.3914-3920.
[7] Fitrisehara, K., Ramlah, H. and Ab.Rahim, B., Employability skills among the students of technical and vocational training centers in Malaysia, European Journal of Socail Sciences, 2009, Vo.9, No.1, p.147-160.[8] Tajmir Riahi H., The relationship between the content of curricula of Accounting graduates up to B.S level with the skills[DR1] , M.S thesis, University of Tehran, 1994. [In Persian][9] Dehbashi A., Relevance and appropriateness of the content of software packages in computer science- technical training and professional skills required by the labor market from the perspective of teachers and principals of educational software computer companies, M.S Thesis, Khwarizmi University, 2003. [In Persian][10] Nikkhu G., Evaluating the quantity and quality of non-formal vocational training from the perspective of principals, teachers, experts and trainees of Education and Training Office in Azarbayjan Gharbi, Technical and Vocational Training Organization of Azarbayjan Gharbi, 2007. [In Persian][11] Soltani H., Relationship between the curriculum of technical training and the needs of labor market from the perspective of teachers in Tehran, M.S Thesis, Allame Tabatabaei university, 2000. [In Persian][DR1]ترجمه در انگلیسی اصلا قابل فهم نیست. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 910 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 772 |