تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,790 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,677 |
بررسی راهکارهای کیفیتبخشی به آموزشهای ضمن خدمت | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فناوری آموزش | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 7، دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 39، تیر 1395، صفحه 247-261 اصل مقاله (1.51 M) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2016.542 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
صادق نصری* 1؛ عبدالحسین کرمپور2؛ مهرداد پیروزنیا3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1روان شناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران، تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2مدیریت بازاریابی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3مدیریت آموزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران، تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تاریخ دریافت: 02 اردیبهشت 1394، تاریخ بازنگری: 06 آذر 1394، تاریخ پذیرش: 06 دی 1394 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف این پژوهش شناسایی راههای کیفیتبخشی به آموزشهای ضمن خدمت در دانشگاه شهید رجایی بوده است. این تحقیق یک تحقیق پیمایشی و از نوع توصیفی است و چون در نهایت پیشنهادهای کاربردی ارائه خواهد نمود در دستهی تحقیقات کاربردی قرار دارد. برای این منظور 5 شاخص نیازسنجی آموزشی، تدوین اهداف و محتوای آموزشی، راهبردهای یاددهی - یادگیری، شرایط و امکانات آموزشی، و ارزشیابی، و مؤلفههای آنها مورد بررسی قرار گرفت. جامعهی آماری این تحقیق، کلیه کارکنان دانشگاه شهید رجایی که آموزشهای ضمن خدمت برای آنها به اجرا درآمده (حدود 223 نفر)، بوده است. نمونهگیری براساس جدول مورگان و بهصورت طبقهای تصادفی انجام شده است و در نهایت تعداد 150 نفر بهعنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی محققساخته استفاده و روایی محتوایی آن با نظر متخصصان تأیید شده است. پایایی ابزار در اجرای مقدماتی آن با آلفای کرونباخ 93/0 در حد مطلوب بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمون مجذور کای استفاده شد. یافتهها حاکی است که مهمترین عامل برای کیفیتبخشی به دورههای ضمن خدمت در دانشگاه به مدرسان دوره و کم اهمیتترین عامل به استفاده از آموزش از راه دور و مجازی اختصاص یافت. اولویتهای شاخصها نیز به ترتیب: نیازسنجی آموزشی، رویکردهای یاددهی – یادگیری، شرایط و امکانات آموزشی رفاهی، هدفگذاری و تعیین محتوای مناسب و در نهایت ارزشیابی از دورهها تعیین شد. در پایان الگوی نظری آموزشهای ضمن خدمت در دانشگاه شهید رجائی براساس یافتههای پژوهش پیشنهاد گردید. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آموزش ضمن خدمت؛ کیفیتبخشی؛ فرایند آموزش؛ فرآیند یاددهی-یادگیری | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
موضوعات | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فناوری آموزش- تربیت معلم | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عنوان مقاله [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examining ways to Qualify the In-service Trainings | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S. Nasri1؛ A. Karampoor2؛ M. Pirooznia3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1Psychology, Shahid Rajaee Teacher Training Uni. Tehran. Iran | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2Marketing Management, Malek Ashtar Uni. Tehran. Iran | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3Educational Administration Shahid Rajaee Teacher Training Uni. Tehran. Iran | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
The purpose of this study was to identify the factors affecting the quality of the in-service trainings in Shahid Rajaee Teacher Training University. This study is a descriptive, survey research. Five indicators, including educational needs assessment, goal development, educational contents, learning-teaching strategies, educational conditions and facilities and evaluation and its components were studied. The population of this study included all the university employees (223 people). 150 people were selected using Morgan’s table and stratified random sampling method. The data were gathered through a researcher made questionnaire, the validity of the tool was verified by experts and the reliability was satisfactory with Cornbrash’s alpha 0.93. The data were analyzed by the Chi-square test. The findings showed the most important qualifying factor was the courses’ trainers and the least important was the virtual and distant education. The properties of the factors are respectively as educational needs assessment, learning-teaching strategies, educational conditions and facilities, goal development, educational contents, and evaluation and its components. At the end, a theoretical model for in-service training was offered. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
: In-service training, qualification, educational process, learning- teaching process | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,157 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,806 |