تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,135 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,084,964 |
بررسی رضایت دانشجویان کارشناسی ارشد از سبکهای نظارتی و تعاملی استادان راهنما | ||||||||||||||||||||||||||||||||
فناوری آموزش | ||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 6، دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 39، تیر 1395، صفحه 235-246 اصل مقاله (1.64 M) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2016.541 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||
حمیدرضا آراسته* ؛ یاسین سعیدی | ||||||||||||||||||||||||||||||||
دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||
تاریخ دریافت: 04 اردیبهشت 1394، تاریخ بازنگری: 16 آذر 1395، تاریخ پذیرش: 06 دی 1394 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||
تدوین پایاننامه یکی از مهمترین بخشهای آموزش در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایت دانشجویان کارشناسی ارشد از سبکهای نظارتی و تعاملی استادان راهنما انجام شد. روش پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود. جامعهی آماری را کلیه دانشجویان دکتری ورودی سال تحصیلی 92-91 و 93-92 دختر و پسر رشتههای علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی دانشگاههای دولتی شهر تهران که در دو سال اخیر از پایاننامه کارشناسی ارشد خود دفاع نموده بودند تشکیل داد (3092N= ). با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران 342 نفر بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی محققساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق متخصصان به دست آمد و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شد که ضریب 872/0 نشان از سطح قابل قبول ابزار تحقیق بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون t تک نمونهای استفاده شد. بر اساس نتایج بهدست آمده، دانشجویان از هیچیک از سبکهای نظارتی استادان راهنما رضایت نداشتند. در رابطه با سبکهای تعاملی نیز، دانشجویان سبک تعاملی افقی را بهعنوان مهمترین سبک تعاملی برگزیدند. در خصوص سبکهای نظارتی، استفاده از سبکهای تلفیقی و در خصوص سبکهای تعاملی، استفاده از سبک افقی و سبک مثبت و پویا به استادان راهنما پیشنهاد میشود. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||
آموزش؛ رضایت دانشجویان کارشناسی ارشد؛ سبکهای نظارتی و تعاملی استادان راهنما؛ دانشگاه | ||||||||||||||||||||||||||||||||
موضوعات | ||||||||||||||||||||||||||||||||
جامعه شناسی فناوری آموزش | ||||||||||||||||||||||||||||||||
عنوان مقاله [English] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Examining master's student satisfaction of interactive and supervisory styles of supervisors | ||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان [English] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
H. Arasteh؛ Y. Saeedi | ||||||||||||||||||||||||||||||||
, Faculty of Management, Kharazmi University. Tehran. Iran | ||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده [English] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Preparing the thesis is one of the most important parts of education in higher education level.The current study aimed to determine the level of master student satisfaction of interactive and supervisory styles of supervisors. This research was descriptive survey. The population of the study was all entering male and female doctoral students in 2013-14 academic-year majoring in humanities, science and engineering in Tehran's public universities who defended their master's thesis in the past two years (N=3092). Using Cochran sampling formula, 342 individuals were selected as research sample. A researcher made questionnaire was used for data collection. The validity of the questionnaire was determined by experts and its reliability was measured by Cronbach's alpha (α=.87.2), showing an acceptable level of research tool. One sample t test was used for data analysis. Based on the obtained results, the students were not satisfied with any of the supervisory styles of supervisors. In connection to the interactive styles, students adopted horizontal interactive style as the most interactive style. In supervisory styles, using a combination of styles; and in interactive styles, using a positive and dynamic horizontal style is suggested to the supervisors. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها [English] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Educational, Master students' satisfaction, Supervisory and interactive styles Supervisors, University | ||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||
]16[
|
Gatfield, T., & Alpert, F., The Supervisory Management StylesModel, in Quality Conversations, Proceedings of the 25th HERDSA Annual Conference, Perth, Western Australia, (2002). pp. 7-10 July.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
]17[
|
Safaee Movahed, S., attaran, M., Analysis of norms affecting the selection of advisors in the areas of absolute (Mathematical Sciences) and interdisciplinary (Education): a phenomenological study. Interdisciplinary Studies in the Humanities, Vol. 2, No. 4, (2010). pp. 95- 121. [In Persian[.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
]18[
|
East, M., Bitchener, J., & Basturkmen, H., What Constitutes Effective Feedback to Postgraduate Research Students? The Students’ Perspective." Journal of University Teaching & Learning Practice, Vol. 9, No. 2, (2012), pp. 8-31.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
]19[
|
Bradbury- Jones, C., Unity and Detachment: A Discourse Analysis of Doctoral Supervision. In International Journal of Qualitative Methods, (2007). pp. 81-91.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
]20[
|
Toncich, D.J., Key Factors in Postgraduate Research: A guideforStudents, Christobel Engineering, Australia Brighton. (2006).
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
]21[
|
Lovitts, B.E., Leaving the Ivory tower the Causes and Consequences of Departure from Doctoral Study. New York: Row Man and Littlefield Publishers, Inc. (2001).
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
]22[
|
Zhao, C., Golde, C. M., & McCormick, A.C., More than a Signature: How Advisor Choice and Advisor Behavior Effect Doctoral Student Satisfaction, Paper Prepared for the Conference of the American Educational Research Association. Montreal, Canada, April 12, (2005).
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
]23[
|
Grevholm, B., Persson L.E., & Peter, W., A Dynamic Model for Doctoral Students and Guidance of Supervisors in Research Groups. Educational Studies in Mathematics, Vol. 6, No. 2, (2005). pp. 173-179.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
]24[
|
Fernando, D.M., & Hulse-Killacky, D., The Relationship of Supervisory Styles to Satisfaction with Supervision and the Perceived Self-Efficacy of Master's-Level Counseling Students. Counselor Education and Supervision, Vol. 44, No. 4, (2005). pp. 293-304.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
]25[
|
Mhunpiew, N., A Supervisor’s Roles for Successful Thesis and Dissertation. US-China Education Review , Vol. 3, No. 2, (2013). pp. 119-122.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
]26[
|
Jamali Mahmoee, H.R., Relations between teachers and students during the project. News Analysis database Lisna. Word of the Week # 60.(2012). [In Persian[.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
]27[
|
Gordon, J., ABC of learning and teaching in medicine: One to one teaching and feedback. [Cited 2011 Jan 20]. Available from: (2011). http://www.amc.nl/upload/teksten/icp%20congresorganisatie/Gordon%202003.pd.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
]28[
|
Atik, G., & Yalcin, I., Counseling Needs of Educational Sciences Students at the Ankara University. Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol. 2, No. 2, (2010). pp .126-152.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
]29[
|
Ives, G., & Rowley, G., Supervisor Selection or Allocation and Continuity of Supervision: Ph.D. Students' Progress and Outcomes." Studies in Higher Education, Vol. 30, No. 5, (2005), pp. 535-556.
|