تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,432 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,189 |
شناسایی و اولویتبندی شاخصهای دخیل بر کیفیت آموزش الکترونیک | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فناوری آموزش | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 4، دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 39، تیر 1395، صفحه 207-218 اصل مقاله (1.88 M) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2016.539 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
احمدرضا قاسمی* 1؛ آذین شهریاری فرد2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1گروه صنعت و فناوری پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تاریخ دریافت: 14 تیر 1394، تاریخ بازنگری: 08 آذر 1395، تاریخ پذیرش: 06 دی 1394 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کسب و کار و به تبع آن آموزش الکترونیکی ازجمله الزامات جوامع امروزی تلقی میشود. توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتباطات فرهنگی، توسعه شتابان علمی و فناوری، گستردگی جامعه هدف خواهان خدمات با کیفیت آموزشی از جمله این اقتضائات محسوب میشوند. هدف از پژوهش حاضر رتبهبندی شاخصهای مؤثر بر کیفیت آموزشهای الکترونیکی، از منظر دانشجویان مجازی است. به این منظور ابتدا با بررسی مطالعات پیشین، شاخصهای دخیل در کیفیت آموزش الکترونیک استخراجشدهاست. سپس پرسشنامه محققساخته الکترونیکی میان دانشجویان مجازی دانشگاه تهران در دروس محاسباتی علوم انسانی توزیع شد و 112 نفر به آن پاسخ گفتند. برای ارزیابی شاخصها در این نظرسنجی از طیف لیکرت استفادهشده است. در ادامه دادههای جمعآوریشده در نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ و اعتبار با میانگین واریانس تبیین شده مورد تأیید قرار گرفت. در ادامه با بهرهگیری ازآزمونهای آماری ناپارامتری کولموگروف-اسمیرونوف، نسبت (بینم)، میانگین رتبهها و آزمون من-ویتنی به بررسی پرسشهای پژوهش پرداخته شدهاست. نتایج گویای آن است که شاخصهای «زیرساخت و کیفیت»، «مدرس» و «عوامل فناوری» از منظر دانشجویان دانشگاه تهران به ترتیب واجد بالاترین اولویت هستند. همچنین میان نگرش دانشجویان پردیس فارابی و دانشکده مدیریت دانشگاه تهران تفاوت معناداری وجود ندارد. ارائه مدل جدید در ارزیابی کیفیت آموزش الکترونیکی از جمله نوآوریهای پژوهش محسوب میشود. همچنین عدم نگاه عمیق به پدیده مورد بررسی به واسطه رویکرد پژوهش کمی از جمله محدودیتهای پژوهش قلمداد میشود. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آموزش الکترونیک؛ رتبهبندی و اولویتبندی؛ شاخصهای کیفیت آموزش الکترونیک | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
موضوعات | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آموزش الکترونیکی- مجازی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عنوان مقاله [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Identifying & ranking of effecting factors on E-learning qualities | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A. Ghasemi1؛ A. Shahriarifard2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1, Department of Industrial and Technology Management, Farabi Campus, University of Tehran. Tehran. Iran | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2Business Administration, Farabi Campus, University of Tehran. Tehran. Iran | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Electronic Commerce and E learning is one of the requirements of today’s business. Information communication technology development, cultural communication development, rapid scientific-technological development, target population extension that needs high quality education services are some of these requirements. The aim of this study is to identify the affecting factors on E-learning, quality, in aspect of virtual students’ perspective. For this purpose by literature review, we extracted the affecting factors on E-learning quality. Then Researcher made questionnaire distributed among 112 University students of Tehran University virtual students at computational courses. The criteria’s assessment was used by Likert continuum. Then collected data were analyzed by SPSS software. Questionaries’ reliability (by Cronbach Alpha) and validity (by average variance explained) were confirmed. Then the research questions were analyzed by using Non Parametric Kolmogrov-Smironov, Binomial, mean of the ranks and Mann-Whitney test. The results reveal that Tehran University students believed that "quality infrastructure", "teacher" & "technological factors" have been identified in the first phase of this study. In addition, there aren’t any significant attitudes between Farabi & Faculty of management of the University of Tehran. Developing a new E-learning quality assessment model is one of the researchers’ initiations. Also lack of deep view to observed phenomena because of quantity approaches is one of the researchers’ limitations. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ELearning, Assessment & ranking, ELearning Quality Criteria | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,707 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,407 |