تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,120 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,084,949 |
اعتباریابی ابزاری برای سنجش نگرش دانشآموزان نسبت به مدرسة هوشمند | |||||||||||||||||||||||
فناوری آموزش | |||||||||||||||||||||||
مقاله 7، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 38، فروردین 1395، صفحه 149-159 اصل مقاله (1.57 M) | |||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2016.495 | |||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||
محمد علی رستمی نژاد* 1؛ عبدالله اخباری2؛ محمد اکبری بورنگ2 | |||||||||||||||||||||||
1گرووه تکنولوژی آموزشی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | |||||||||||||||||||||||
2گروه برنامهریزی درسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | |||||||||||||||||||||||
تاریخ دریافت: 30 شهریور 1394، تاریخ بازنگری: 20 فروردین 1395، تاریخ پذیرش: 06 اردیبهشت 1395 | |||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||
امروزه مدارس هوشمند و هوشمندسازی مدارس در کانون توجه نظام آموزشی کشور قرار دارد؛ بر اساس دیدگاه اجتماعی– شناختی، نگرش دانشآموز به مدرسه در موفقیت تحصیلی و انگیزة یادگیرنده اثر میگذارد. با توجه به اهمیت شناسایی نگرش یادگیرندگان نسبت به فناوری و مدرسه، پژوهش پیشرو در صدد تهیة پرسشنامهای برای بررسی نگرش دانشآموزان نسبت به مدارس هوشمند است. برای این منظور، نمونة 305 نفری از دانشآموزان پایة هفتم و هشتم متوسطة دورة اول استان خراسان جنوبی انتخاب شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی ابزار ساخته شده 9 عامل را شناسایی کرد که شامل نگرش نسبت به تابلوی تعاملی، معلم، بیمیلی به کلاس، نگرش کلی به مدرسة هوشمند، آزمون و بازخورد، تنهایی در مدرسه، رضایت دانشآموز از تدریس، تصور از مدرسه و نگرش خانواده هستند. این عوامل در مجموع 62 درصد از واریانس سازة نگرش دانشآموز به مدرسه هوشمند را تبیین میکنند. پایایی ابزار 89/0 =ɑ به دست آمد. مدل رگرسیون 9 عاملی 5/22 درصد از تغییرات معدل دانشآموزان را تبیین میکند. این ابزار برای انجام پژوهشهای آتی و تصمیمگیریهای مدیریتی توصیه میشود. | |||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||
نگرش به مدرسة هوشمند؛ مدرسة هوشمند؛ پرسشنامة نگرش سنجش؛ تختة هوشمند | |||||||||||||||||||||||
موضوعات | |||||||||||||||||||||||
محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری | |||||||||||||||||||||||
عنوان مقاله [English] | |||||||||||||||||||||||
Validating an Instrument to Measure Students' Attitude Towards Smart Schools | |||||||||||||||||||||||
نویسندگان [English] | |||||||||||||||||||||||
M. A. Rostaminezhad1؛ A. Akhbari2؛ M. Akabri Bourang2 | |||||||||||||||||||||||
1Department of Educational Technology, Birjand University, Birjand, Iran | |||||||||||||||||||||||
2Department of Curriculum Planning, Birjand University, Birjand, Iran | |||||||||||||||||||||||
چکیده [English] | |||||||||||||||||||||||
Iranian educational systems heavily focus on Smart schools and equipping. Based on social-cognitive theory student attitude toward school affect student achievement and motivation. With attention to the importance of student attitude toward technology and schools, this study aims to develop and validate a questionnaire in order to estimate student attitude toward Smart schools. A sample 305 middle school student from grade 7 and 8 in South Khorasan was selected randomly. Exploratory factor analysis identified 9 factors that explain 62 present of the variance of student attitude toward smart schools. These factors include: attitude towards interactive whiteboard; attitude towards teacher; reluctance to classroom; general attitude towards smart schools; test and feedback; feeling alone in school; student satisfaction from teaching; the impression of school and finally family attitude. The alpha value revealed instrument is reliable (α=0. 89). All Instrument factors can predict 22.5 percent of the variance of students' self-expressed GPA. This questionnaire was recommended to researchers to study and school policy makers for decision making. | |||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها [English] | |||||||||||||||||||||||
Attitude towards smart schools, Smart Schools, Attitude questionnaire, Smart board | |||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,221 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,299 |