تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,143 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,084,970 |
امکانسنجی طرح هوشمندسازی هنرستانهای کشاورزی استانهای لرستان و کرمانشاه | ||||||||||||||||
فناوری آموزش | ||||||||||||||||
مقاله 3، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 38، فروردین 1395، صفحه 97-110 اصل مقاله (1.92 M) | ||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2016.491 | ||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||
رضا موحدی* 1؛ ناصر جمشیدی2؛ حشمتاله سعدی3؛ احمد یعقوبی فرانی3 | ||||||||||||||||
1آموزش کشاورزی، دانشکدة کشاورزی، دانشگاه بو علی سینا، همدان، ایران | ||||||||||||||||
2گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکدة کشاورزی، دانشگاه بو علی سینا، همدان، ایران | ||||||||||||||||
3گروه ترویج کشاورزی، دانشکدة کشاورزی، دانشگاه بو علی سینا، همدان، ایران | ||||||||||||||||
تاریخ دریافت: 03 بهمن 1393، تاریخ بازنگری: 10 اسفند 1394، تاریخ پذیرش: 21 اردیبهشت 1395 | ||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||
هدف مطالعه یا مقاله حاضر امکانسنجی طرح هوشمندسازی هنرستانهای کشاورزی دو استان لرستان و کرمانشاه میباشد که جهت تحقق این هدف، امکانات و شرایط حاکم بر هنرستانهای کشاورزی از نظر زیرساخت، میزان آگاهی افراد ذینفع و محیط یاددهی و یادگیری برای اجرایی شدن این طرح مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق مورد استفاده روش کمی است که با شیوة پیمایشی انجام گرفته است. جامعة آماری این تحقیق را سه گروه 1-مدیران 2- هنرجویان 3- مربیان هنرستانهای کشاورزی تشکیل میدهند که تعداد کل آنها به ترتیب 7، 563 و 85 نفر بوده است. تعداد نمونهها در هفت هنرستان کشاورزی مورد مطالعه به ترتیب 7 نفر مدیر، 228 نفر هنرجو و 71 نفر مربی بوده است. اطلاعات مورد نیاز در این تحقیق از طریق پرسشنامههای محققساخته و چک لیستهای ارزیابی طرحهای هوشمندسازی گردآوری شده است. پرسشنامه از نظر روایی و پایایی مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد که زیرساختها (سختافزارها، نرمافزارها و شرایط مالی)، همچنین میزان آگاهی مربیان و هنرجویان نسبت به الزامات طرح هوشمندسازی از نظر شاخصهای مورد بررسی در حد پایینی قرار داشته و محیط یاددهی-یادگیری برای اجرای این طرح در هنرستانهای کشاورزی دو استان مناسب نبود در صورتی که میزان گرایش مربیان و هنرجویان نسبت به اجرای این طرح بالاتر از میانگین ارزیابی شده است. | ||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||
امکانسنجی؛ هنرستان کشاورزی؛ هوشمندسازی مدارس؛ آموزش کشاورزی | ||||||||||||||||
موضوعات | ||||||||||||||||
محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری | ||||||||||||||||
عنوان مقاله [English] | ||||||||||||||||
Feasibility Study of Smart Schools Program (SSP) in Agricultural Technical High Schools (ATHS) of Kermanshah and Lorestan provinces | ||||||||||||||||
نویسندگان [English] | ||||||||||||||||
R. Movahedi1؛ N. Jamshidi2؛ H. Saadi3؛ A. Yaghoubi Farani3 | ||||||||||||||||
1Department of Agricultural Extension and Education, University of Bu-Ali Sina. Hamedan. Iran | ||||||||||||||||
2Department of Agricultural Extension and Education, University of Bu-Ali Sina. Hamedan. Iran | ||||||||||||||||
3Department of Agricultural Extension and Education, University of Bu-Ali Sina. Hamedan. Iran | ||||||||||||||||
چکیده [English] | ||||||||||||||||
The aim of this research is a feasibility study of smart schools program (SSP) in Agricultural Technical High Schools (ATHS) of Kermanshah and Lorestan provinces. For this purpose the current possibilities and conditions of the ATHS have been examined in terms of infrastructural level, users' awareness and the teaching-learning environment. The research typology is a quantitative method through a surveying study. The statistical population was three groups include 1) administrators, 2) the students, and 3) the trainers with a number of 7, 563 and 85, respectively. Of those a number of 7 administrators, 228 students, and 71 trainers were selected as the samples. The data were gathered by research-made questionnaires and the assessment checklists. The questionnaire's questions were confirmed in terms of reliability and validity. The results showed that the level of infrastructure (hardware, software, and financial) as well as the knowledge level of trainers and students to SSP requirements were too low. The results revealed that the teaching-learning conditions to start the SSP at the ATHS were not in a proper status while the attitude of both trainers and students was positive towards the SSP. | ||||||||||||||||
کلیدواژهها [English] | ||||||||||||||||
Feasibility Study, Agricultural Technical High Schools (ATHS), Smart Schools, Agricultural Education | ||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||
[7]
|
Shahamat, F. Kadivar, P & Valiullah, F. Cognitive Styles and self-regulation in computer-assisted learning environment and compare it with traditional environments. Journal of Education. No. 94, pp. 57-41, (2007).
|
|||||||||||||||
[8]
|
Abdolwahabi M, Mehralizade, Y & Parsa, A. Feasibility study of smart schools in Ahwaz DbyrstanHay. Journal of Educational initiatives, No. 43, pp. 81-112, (2012). [In Persian]
|
|||||||||||||||
[9]
|
Shafipourmotlaq, F. and Yarmohammadian, MH. A model for evaluating factors influencing smart strategies perceived responsive curriculum in schools. Journal of Curriculum. Vol. 2, No.1, pp.72-83, (2011). [In Persian]
|
|||||||||||||||
[10]
|
Fathivajargah, K., and Nasiri, F. Feasibility study on establishment an e-learning in-service training courses in Iran's ministry of education. Journal of educational initiatives. No. 11, pp. 47-65, (2005). [In Persian]
|
|||||||||||||||
[11]
|
Moayedniya, F. Smart School's as a new approach in education. Pyvand Magazine. No. 314, pp. 21-27, (2005). [In Persian]
|
|||||||||||||||
[12]
|
Afzalkhani, M. Shariatmadari, M. & Adibi, M. Feasibility of the establishment of virtual education in secondary schools in Semnan province. Journal of Educational Leadership and Management Branch GARMSAR. No. 3, pp. 9-30, (2010). [In Persian]
|
|||||||||||||||
[13]
|
Jafari hajati, OM. The Smart School Project Evaluation DbyrstanHay Tehran (school case study Aabsal). Master's thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tarbiat Moallem, (2006). [In Persian]
|
|||||||||||||||
[14]
|
Mumtaz, S. “ Using ICT in schools: A review of the literature on learning, teacher, teaching and software evaluation” Coventry, center for new technologies Research in Education, university Warwick. (2007)
|
|||||||||||||||
[15]
|
Zain, M. Z. M., & Murugaiah, P. “Management practice in Malaysian Smart School: Tasks and support analysis of the ICT implementation” In Proceeding of IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, pp. 1008-1012, (2004)
|
|||||||||||||||
[16]
|
Hanizar, A. & Halim، A. & Zain، Z.M. Luan، W. S. & Atan، H. “The Taxonomical Analysis of science Educational software in Malaysian smart schools”، Malaysian online Journal of Instructional Technology، Vol. 2, No. 2, pp.106-113, (2005)
|
|||||||||||||||
[17]
|
Movahedi, R. Saliminejadian, A. Saadi, H. & Yaaghoubi, A. Educational Pathology of agricultural technical high schools in Hamedan and Kurdistan provinces. Journal of New Approaches in Management Education. No. 4, pp. 45-66, (2013).
|
|||||||||||||||
[18]
|
Saadi, H. & Latifi, S. Pathology of agricultural education in technical-vocational and work -knowledge centers in Hamedan province. Journal of Iran's Agricultural development and Economics, No. 4, pp. 669-680, (2012). [In Persian]
|
|||||||||||||||
[19]
|
Vn Za, V. ICT integration in Malaysian Smart School Program. (Translated by Sanaz Zeinolabedini). Magazine of Tomorrow's School, No.1, pp. 25-31, (2011).
|
|||||||||||||||
[20]
|
Taleb, Z. and Hassanzadeh, F. Toward Smart School: A Comparison between Smart School and Traditional School for Mathematics Learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences, No.171, pp. 90-95. (2015)
|
|||||||||||||||
[21]
|
Hamzah, M.I. Embi, M.A. Ismail, A. "ICT and Diversity in Learners’ Attitude on Smart School Initiative" Procedia - Social and Behavioral Sciences, No. 7, pp. 728-737, (2010).
|
|||||||||||||||
[22]
|
Sani Ibrahim, M., Abdul Razak A. Z. and Kenayathulla, H. B. Smart principals and smart schools. Procedia - Social and Behavioral Sciences, No.103, pp. 826-836, (2013)
|
|||||||||||||||
[23]
|
Borka and Tomaž. “Privacy provision in e-learning standardized systems: Status and improvements.” Computer Standards & Interfaces, Vol. 27, No. 6, pp. 561-578.(2004)
|
|||||||||||||||
[24]
|
Dortaj, F., Lakpour, A. and Bohlouli, A." Identifying the effects of smart schools of Lorestan province on students' educational achievement at secondary level, bulletin of education technology, Vol. 8, No. 2, pp. 133-141. (2014)
|
|||||||||||||||
[25]
|
Attaran, M., Alias, N. & Siraj, S."Learning Culture in a Smart School: A Case Study" Procedia - Social and Behavioral Sciences, No. 64, pp. 417 – 423,(2012).
|