تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 207 |
تعداد مقالات | 2,062 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,781,754 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,010,579 |
تبیین وجودی مرگ از دیدگاه ابنسینا و ملاصدرا | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 8، اسفند 1394، صفحه 39-55 اصل مقاله (411.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شهناز شایان فر* 1؛ زهرا مقدم للکلو2 | ||
1عضو هیأت علمی دانشگاه الزهراء (س) | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه الزهراء (س) | ||
تاریخ دریافت: 24 مهر 1394، تاریخ بازنگری: 08 آبان 1394، تاریخ پذیرش: 16 آذر 1394 | ||
چکیده | ||
در این مقاله با استفاده از مبانی سهگانۀ هستیشناسی، جهانشناسی و انسانشناسی به تبیین مرگ از نظر ابنسینا و ملاصدرا پرداخته شده است. ابنسینا بر مبنای نگرش ماهوی، از مبانی انسانشناختی همانند دو ساحتی بودن انسان، روحانیةالحدوث و روحانیةالبقا بودن نفس در تبیین مرگ بهره میگیرد. در جهانشناسی ابن سینا مسألۀ مرگ، بدون حضور عالم مثال منفصل و با تأکید بر عالم عقل و نظریۀ افلاک تبیین میشود. او با استفاده از این مبانی و با تقسیم مرگ به دو قسم طبیعی و ارادی، تبیینی ماهوی و طبی از مرگ ارائه میدهد، بدینگونه که مرگ قطع تعلق نفس به بدن است و علت اصلی آن حرارت و طبیعت، عدم قابلیت بدن و تناهی قوای آن است، درحالیکه ملاصدرا بر پایۀ نگرش وجودی از مبانی انسانشناختی و جهانشناختی در تبیین مرگ بهره میگیرد مانند انحای سهگانۀ تجرد نفس، جسمانیةالحدوث و روحانیةالبقا بودن آن و اعتقاد به عوالم سهگانۀ هستی که عبارتند از: عالم عقل، عالم مثال و عالم ماده که انسان در تداوم حرکت وجودی خود با مرگ، قوس صعود را در این عوالم طی میکند. ملاصدرا با تقسیم مرگ به سه نوع طبیعی، اخترامی و ارادی، تبیینی متافیزیکی و وجودی از مرگ طبیعی ارائه میدهد، با این توضیح که: مرگ، امری وجودی و پایان حرکت تکاملی و استقلالی نفس از بدن است. تفاوت این دو تبیین این است که در نظر ابنسینا بدن نقش اصلی در مرگ دارد، درحالیکه در نظر ملاصدرا نفس نقش اصلی را در مرگ ایفا میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
مرگ؛ تبیین ماهوی؛ تبیین وجودی؛ ابنسینا؛ ملاصدرا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Survey of Irvin Yalom's Attitude to the Relationship Between Ontological Concerns of Death Thinking and Meaning of Life | ||
نویسندگان [English] | ||
Shahnaz Shayanfar1؛ Zahra Moghaddamlelkolo2 | ||
1Academic member of Alzahra University | ||
2Student in master degree, Alzahra University | ||
چکیده [English] | ||
This paper intends to study the contemporary psychotherapist approach, Irvin Yalom, to the impact of death thinking on problem of meaning of life when its psychological content in light of existentialist philosophy is considered. First of all, existential psychology has been introduced as a school which Yalom belongs to and then the components of existential approach in Yalom's viewpoint which has been influenced by Epicurus, Nietzsche and Heidegger, will be explained further by his differences with Sigmund Freud's viewpoint. In main part of paper, Yalom's viewpoint on death thinking, fear of death and anxiety of death which may cause troubles in human life particularly ones who are interested in philosophy, will be elucidated and then problem of meaning of life in Yalom's attitude and its differences with Victor Frankl's viewpoint as well. Finally, it has tried to study and criticize Yalom's solution in order to encounter the life meaningless which resulted from death thinking. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Existential Approach, Death Thinking, Death Fear, Heidegger, Rippling | ||
مراجع | ||
آشتیانی، سید جلالالدین، (1381)، شرح بر زادالمسافر، چاپ سوم، قم، بوستان کتاب (دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم). آشتیانی، سید جلالالدین، (1378)، شرح حال و آرای فلسفی ملاصدرا، قم، بوستان کتاب. ابن سینا، حسینبن عبدالله، (1376)، الهیات من کتاب الشفاء، تحقیق: حسنزادۀ آملی، چاپ سوم، قم، مؤسسۀ بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم). ابن سینا، حسینبن عبدالله، (1375الف)، الاشارات و تنبیهات، چاپ اول، قم، نشر البلاغۀ. ابن سینا، حسینبن عبدالله، (1375 ب)، شرح الاشارات و التنبیهات مع المحاکمات، خواجه طوسی، چاپ اول، قم، نشر البلاغۀ. ابن سینا، حسینبن عبدالله، (2007)، رسالۀ احوالالنفس، مقدمه و تحقیق: فؤاد الاهوانی، پاریس، دار بیبلیون. ابن سینا، حسینبن عبدالله، (1400)، رسائل، رسالۀ الشفاء من الخوف الموت، تهران، بیدار. ابن سینا، حسینبن عبدالله، (1383)، رساله نفس، تصحیح: موسی عمید، چاپ دوم، همدان، دانشگاه بوعلی سینا. ابن سینا، حسینبن عبدالله، (1404الف)، الشفاء (الهیات)، به تصحیح سعید زاید، قم، آیت الله مرعشی. ابن سینا، حسینبن عبدالله، (1404ب)، الشفاء (الطبیعیات)، قم، مکتبۀ حضرت آیت الله المرعشی. ابن سینا، حسینبن عبدالله، (1371)، المباحثات، تحقیق و تعلیق محسن بیدار، قم، بیدار. ابن سینا، حسینبن عبدالله، (1363)، المبدأ و المعاد، به اهتمام: عبدالله نورانی، چاپ اول، تهران، مؤسسۀ مطالعات اسلامی. ابن سینا، حسینبن عبدالله، (1388)، مجموعه رسائل، ترجمۀ هفده رساله، تصحیح و توضیحات: سید محمود طاهری، چاپ اول، قم، آیت اشراق. ابراهیمیدینانی، غلامحسین، (1379)، شعاع اندیشه و شهود در فلسفۀ سهروردی، چاپ پنجم، تهران، حکمت. اکبری، رضا، (1390)، نظر علامه طباطبایی در باب تمایز وجود و ماهیت و نقش آن در تقریر برهان صدیقین، فصلنامۀ فلسفه و کلام اسلامی آینۀ معرفت، دانشگاه شهید بهشتی. امجدیان، قاسم و دیرباز، عسگر، (1393)، نقد دیدگاه صدر المتألهین دربارة مرگ انسان با تکیه بر آرای ابن سینا، معرفت فلسفی، سال دوازدهم، شمارۀ اول، صص 142- 121. حسنزادۀ آملی، حسن، (1386)، اتحاد عاقل به معقول، چاپ دوم، قم، بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم). حسنزادۀ آملی، حسن، (بیتا)، گشتی در حرکت، چاپ اول، بیجا، مرکز نشر فرهنگی رجاء. حسینی سرایی، مجتبی [و دیگران]، (1386)، ملاصدرا به روایت ما، زیر نظر: رضا اکبری، چاپ اول، تهران، شرکت چاپ و نشر بینالملل. خادمی، عین الله، (1390)، نظام فیض از دیدگاه فیلسوفان مسلمان، تهران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. خامنهای، محمد، (1383)، حکمت متعالیه و ملاصدرا، چاپ اول، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا. ذبیحی، محمد، (1386)، فلسفۀ مشاء: با تکیه بر اهم آرای ابنسینا، چاپ اول، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). سعیدیمهر، محمد، (1385)، ابنسینا و مسألۀ اتحاد عاقل با معقول؛ یک معمای تاریخی، فصلنامۀ علمی- پژوهشی انجمن معارف اسلامی ایران، سال دوم، شمارۀ دوم. صدر الدین شیرازی، محمدبن ابراهیم، (1387)، رسالۀ فی اتحاد العاقل و المعقول، تصحیح و تحقیق بیوک علیزاده، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا. صدرالدین شیرازى، محمدبن ابراهیم، (1366)، تفسیر القرآن الکریم (صدرا)، 7 جلد، چاپ دوم، قم، بیدار. صدرالدین شیرازى، محمدبن ابراهیم، (1981)، الحکمۀ المتعالیۀ فى الاسفار العقلیۀ الاربعۀ، ج 1و 3و 8و 9، چاپ سوم، بیروت، دار احیاءالتراث. صدرالدین شیرازى، محمدبن ابراهیم، (1375)، رسائل فلسفی صدرالمتألهین، تحقیق و تصحیح: حمید ناجی اصفهانی، تهران، حکمت. صدرالدین شیرازى، محمدبن ابراهیم، (1360)، الشواهدالربوبیۀ فی مناهج السلوکیۀ، تصحیح و تعلیق: جلالالدین آشتیانی، چاپ دوم، مشهد، المرکز الجامعی للنشر. صدرالدین شیرازى، محمدبن ابراهیم، (1363الف)، کتاب المشاعر، چاپ کربن، تهران، کتابخانه طهوری. صدرالدین شیرازى، محمدبن ابراهیم، (1363ب)، مفاتیحالغیب، مقدمه و تصحیح: محمد خواجوی، چاپ اول، تهران، مؤسسۀ تحقیقات فرهنگی. طباطبایی، سید محمدحسین، (1385)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، مقدمه و پاورقی: مرتضی مطهری، چاپ دهم، تهران، صدرا. طباطبایی، سید محمدحسین، (بیتا)، نهایۀ الحکمۀ، چاپ دوازدهم، قم، مؤسسۀ النشر الاسلامی التابعۀ لجماعۀ المدرسین بقم. عبودیت، عبدالرسول، (138)، درآمدی به نظام حکمت صدرائی، چاپ اول، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره). فاضلی، علیرضا و اکبریان، رضا، (1386)، «بررسی چیستی مرگ از دیدگاه افلاطون و ملاصدرا»، مجلۀ قبسات، زمستان، شمارۀ 46، صص 49 – 70. مصباح یزدی، محمدتقی، (1380)، شرح جلد هشتم الاسفار الاربعۀ، درسهای جزء دوم، تحقیق و نگارش: محمد سعیدی مهر، چاپ اول، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره). مطهری، مرتضی، (1370)، درسهای الهیات شفا، چاپ دوم، تهران، حکمت. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,495 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,642 |