تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,983 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,877 |
شباهت ها و تفاوت های رضایتمندی بزرگسالان و کودکان از فضاهای باز مجتمع های مسکونی تهران | ||
معماری و شهرسازی پایدار | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 1، خرداد 1393، صفحه 13-26 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی شرقی* 1؛ سوهاردی بن مولان2 | ||
1مربی دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. | ||
2دانشکده طراحی و معماری، دانشگاه پوترا، کوالالامپور | ||
تاریخ دریافت: 07 مهر 1392، تاریخ بازنگری: 18 دی 1392، تاریخ پذیرش: 18 دی 1392 | ||
چکیده | ||
یقینا تفاوتها و شباهتهایی بین بزرگسالان وکودکان در میزان رضایتمندی آنان از فضاهای باز وجود دارد. این مقاله سعی دارد تا ضمن شناسایی ابعاد این تفاوتها و شباهتها، به بحث در مورد آنها بپردازد. ابعاد رضایتمندی مطرح شده در این مقاله عبارت از: عناصر زنده و سبز، فضاهای کودکان، فضاهای تعاملی و فضاهای تفریحی و ورزشی است. در این مطالعه از دو روش تحقیق پیمایشی با تکمیل 261 پرسشنامه توسط بزرگسالان و نیز مصاحبه با 80 کودک از ساکنان دو مجتمع مسکونی بلند مرتبه در تهران استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که سطح رضایتمندی هر دو گروه مورد مطالعه در سه بعد از ابعاد چهارگانه مشابه است و فقط در مورد فضاهای تعاملی سطح رضایتمندی دو نسل به علت برآوردن نیازهای بزرگسالان بیش از کودکان، متفاوت است. بنابراین، تحقیق حاضر به طراحان ساختمان و مدیران، در طراحی، اجرا و مدیریت مجتمعهای مسکونی بلند مرتبه، پیشنهاد میدهد تا در فرایند طراحی، ایجاد، مدیریت فضاهای باز مجتمعهای مسکونی تفاوتهای نیازمندیهای دو گروه و به ویژه کودکان را درنظر بگیرند تا سطح رضایتمندی هر دو به میزان مقبولی ارتقا یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
بزرگسالان؛ کودکان؛ رضایتمندی؛ فضاهای باز؛ مجتمعهای بلند مرتبه مسکونی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Extensible Spaces on the Acceptability of Open Spaces of University Campuses from Creating Social Sustainability and Livability | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Sharghi1؛ Suhardi Bin Maulan2 | ||
11Instructor of Architecture, Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Rajaee Teacher Training University | ||
2Assistant Prof. of Landscape Architecture, Faculty of Design and Architecture University Putra Malaysia | ||
چکیده [English] | ||
The role of universities are teaching and learning where creating sociality emotional in parts or whole of them. Faculty and open spaces are small units that have creating social spaces for researchers. This spaces not only scientific discourse between picture and built form in extensive surface, but committed to creating discourse between students in different spaces with each other. In addition to the formal education, one of the capabilities universities social interactions in the open spaces that is today research experts in this field along with. With regard to scientific and professional existing in this direction can be helping profession and knowledge architecture viewpoint in the design spaces a few functional. Concerning the above insufficiencies, in the current study, after studying related articles, different parameters which may effect on the multi-functional role of spaces to make the open spaces of universities acceptable for social interactions, are identified, studied and analyzed. Considering the research method, this is a descriptive-survey study. Results are obtained according to the landscape architecture features and through using a questionnaire which is answered by more than 200 architecture current or graduated students in Iran and these results are afterwards analyzed. After analyzing the obtained data in Statistical Package for Social Science program (SPSS) from several main factors which, according to the literature, make the open spaces of universities acceptable, the effectiveness percentage of the multi-functional spaces and the way they are effective on the acceptability of the open spaces of university campuses from the students’ points of view, as the primary users of these spaces, are determined. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Open Spaces of the University, Landscape Architecture, Extensible Space, Sociability | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,256 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 709 |