| تعداد نشریات | 11 |
| تعداد شمارهها | 227 |
| تعداد مقالات | 2,290 |
| تعداد مشاهده مقاله | 3,537,962 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,589,633 |
تاثیر بازی های آموزشی محقق ساخته و رایانه ای بر یادگیری شیمی | ||
| پژوهش در آموزش | ||
| مقاله 1، دوره 4، شماره 4، شهریور 1394، صفحه 1-11 اصل مقاله (1.67 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| تاریخ دریافت: 21 بهمن 1394، تاریخ پذیرش: 21 بهمن 1394 | ||
| چکیده | ||
| هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر بازی های آموزشی محقق ساخته و رایانه ای بر یادگیری مفاهیم شیمی سال دوم دبیرستان بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. به همین منظور، جامعه آماری، دانش آموزان دختر سال دوم دبیرستان های منطقه 5 آموزش و پرورش شهر تهران در رشته ریاضی و تجربی در نظر گرفته شد. نمونه آماری به روش تصادفی ساده، 3 گروه 35 نفره از دانش آموزان انتخاب شدند. برای سنجش یادگیری، از آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته استفاده شد.به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی(فراوانی ، میانگین،درصد و...) ودر بخش آمار استنباطی، آزمون های پارامتریک تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که بین بازی های آموزشی محقق ساخته و رایانه ای نسبت به روش سنتی بریادگیری فراگیران، تفاوت معنا داری وجود دارد.با بازی، یادگیری مفاهیم انتزاعی برای دانش آموزان لذت بخش تر شد، درک مفاهیم شیمی و به خاطر سپردن فرمول ها با شور و اشتیاق زیادی همراه بود، همیاری و اشتراک تجارب با همسالان خود باعث شد یادگیری موثرتر صورت گیرد. اما با توجه به اینکه هر بازی به نوبه خود جالب و برانگیزاننده بود، بین بازی های محقق ساخته و رایانه ای بر یادگیری فراگیران، تفاوت معنا داری وجود ندارد. از ویژگی های منحصر به فرد این بازی ها، قابل دسترس بودن، کم هزینه بودن و ایجاد نشاط و سر زندگی در دانش آموزان است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازی های آموزشی محقق ساخته؛ بازی های آموزشی رایانه ای؛ یادگیری مفاهیم شیمی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,360 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 883 |
||