تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 212 |
تعداد مقالات | 2,111 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,893,202 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,102,295 |
تأثیر مفهوم وجود ثابت پارمنیدس و سیلان هراکلیتوس در وجودشناسی افلاطون | ||||||||||||||
پژوهش های هستی شناختی | ||||||||||||||
مقاله 6، دوره 4، شماره 7، شهریور 1394، صفحه 105-121 اصل مقاله (698.47 K) | ||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||
نویسنده | ||||||||||||||
فاطمه بختیاری* | ||||||||||||||
استادیار دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه رازی | ||||||||||||||
تاریخ دریافت: 19 شهریور 1393، تاریخ بازنگری: 12 آبان 1393، تاریخ پذیرش: 13 دی 1393 | ||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||
بیتردید هر آیندهای به نوعی مولود گذشتۀ خود است و هر نظریۀ علمی و فلسفی حاصل تأمل و تعمق متفکران در باب نظریات، مفاهیم و مسائل متفکران گذشته است. پارمنیدس و هراکلیتوس دو فیلسوف پیشسقراطی مهم هستند که دو نظر متضاد در باب هستی داشتند. ادعای این مقاله آن است که افلاطون در تکوین نظریۀ خود در باب عالم معقولات (عالم مُثُل) و محسوسات از مفهوم وجود ثابت پارمنیدس و مفهوم وجود متغیر هراکلیتوس بهره جسته است. این نوشتار ضمن بررسی تطبیقی فقراتی از راه حقیقت پارمنیدس و محاورات افلاطونی، به ویژه رسالۀ پارمنیدس، کوشیده است تا نشان دهد چگونه مفهوم وجود ثابت پارمنیدس در نظریۀ مثال افلاطون جای گرفته است. بهعلاوه بر آن بوده است تا نشان دهد اگرچه افلاطون در اخذ مفهوم وجود ثابت و قول به عالم معقولاتِ مفارق از پارمنیدس پیروی کرده است اما در حوزۀ محسوسات نظریات او را نپذیرفته و ضمن الهام از سلف دیگرش، هراکلیتوس و با استفاده از نظر او در باب سیلان هستی اقدام به ارائۀ نظری بدیع در اینباره نموده و در این راستا کوشیده است تا به انتقاداتی که فکر میکرده ممکن است بر نظریهاش دربارۀ عالم معقول و محسوس و نسبت آنها وارد شود، پاسخ دهد. | ||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||
افلاطون؛ پارمنیدس؛ مثال؛ محسوسات؛ وجود ثابت | ||||||||||||||
عنوان مقاله [English] | ||||||||||||||
Impact of Parmenides’ Concept of Constant Being and Heraclitus' Concept of Changeable and Inconstant Being on Plato’s Ontology | ||||||||||||||
نویسندگان [English] | ||||||||||||||
Fatemeh Bakhtiari | ||||||||||||||
Assistant professor in faculty of literature and human sciences, university of Razi | ||||||||||||||
چکیده [English] | ||||||||||||||
Doubtlessly, future is the result of past. So, it may be said that all scientific and philosophical theories are resulted from thinking on theories, concepts and issues of earlier thinkers. Parmenides and Heraclitus are two important pre-Socratic philosophers who had two contradictory attitudes towards being. This essay claims that founding his theory of intelligible (ideas) and sensible worlds, Plato used Parmenides’ concept of constant being and Heraclitus' concept of changeable and inconstant being. Comparing their statements, this paper has tried to show how Parmenides’ concept of being has been incorporated into Plato’s theory of Ideas. Moreover, I explained that although Plato accepted some Parmenidean elements of thought, being inspired by his predecessor, Heraclitus who rejected Parmenides' view on sensible world and proposed a novel view and tried to answer to the criticisms which may be raised about his theory of sensible and intelligible worlds and their relations. | ||||||||||||||
کلیدواژهها [English] | ||||||||||||||
Ideas, Parmenides, Plato, Stable Being, Sensible Things | ||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||
| ||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,429 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,182 |