تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 212 |
تعداد مقالات | 2,111 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,893,193 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,102,270 |
خاستگاه وجودی حقوق طبیعی از نظر توماس آکویناس و حقوق فطری نزد فقهای امامیه | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش های هستی شناختی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 4، دوره 4، شماره 7، شهریور 1394، صفحه 59-81 اصل مقاله (839.9 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
علیرضا فاضلی* 1؛ اردوان ارژنگ2؛ نجمه زکی خانی3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار دانشگاه یاسوج | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه یاسوج | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تاریخ دریافت: 31 شهریور 1394، تاریخ پذیرش: 31 شهریور 1394 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
از مسائل فلسفۀ حقوق، شناخت قواعد حقوقی است. مکاتب مختلفی برای شناخت قواعد حقوقی و دست یافتن به منشأ و اصل حق به وجود آمده است. از جمله مکتب حقوق طبیعی یا حقوق فطری است. «منشأ و خاستگاه حق» در اصطلاح دانش فلسفۀ حقوق، تعیین محلّ پیدایش حق و بر اساس آن، تعیین دلیل اعتبار یک حق است. در نگرش الهی از آنجا که همۀ هستی از آن خداست،هر حقی به خودی خود ثابت نمیشود. در اصل همۀ حقوق از آن خداست از آنجایی که انسان در نظام وجودی، جایگاه خاصی دارد حقوق او نیز -اگر به مقضای انسان بودنش دارای آنها باشد- خاستگاهی وجودی دارد. بر این پایه، در این مقاله سعی بر آن است که با تبیین نظریۀ حقوق طبیعی از دیدگاه توماس آکویناس و حقوق فطری از دیدگاه فقه امامیه، امکان شناسایی خاستگاه این حقوق که در چارچوب دین به وجود آمده است، فراهم گردد.پس پرسش اصلی تحقیق نسبت بین عوالم وجودی است با حقی که انسان آن را با عقل در خویش مییابد. از جمله دستاوردهای این پژوهش این است که هم آکویناس و هم فقهای شیعه حق طبیعی و فطری را دارای سرمنشاء وجودی میدانند که همان علم الهی است البته تفاوتهایی در بین این دو هست که بیشتر ریشه در تفاوتهای اسلام و مسیحیت دارد، و الاّ در نگرش خدامحورانه حق طبیعی یا فطری باید برآمده از امری وجودی و واقعی باشد و امری صرفاً اعتباری نباید باشد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
خاستگاه؛ حقوق فطری؛ حقوق طبیعی؛ عقل؛ آکویناس؛ فقهای امامیه | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عنوان مقاله [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Existential Origination of Natural Law in Tomas Aquinas’ and Primordial Law in Imami’s Jurisprudents Perspectives | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alireza Fazeli1؛ Ardawan Arzhang2؛ Najmeh Zakikhani3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1Assistant Professor of Yasouj university | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2Academic member of Imam Khomeini international university | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3- Master of Islamic law, Yasouj university | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
One of the important issues of philosophy of law is recognition of juridical rules. Many schools have come into existence to realize and figure out the origin and principle of the right. One of them is natural or primordial law. The origination of the right is determination of the first point from which the right has been originated and by which the validity of the right should be recognized when the philosophy of law is concerned. According to divine perspective, since all creatures have been issued by God, the right, in itself, will not have validation. Principally, the rights belong to the God. Since human beings in the cosmic order, have a specific situation. Their rights will have the existential origination, if human being is considered qua itself. So this paper has proposed to explain the natural law from Aquinas and religious primordial law viewpoint as regarded by Imami’s jurisprudent. Additionally, the main question is the relations between existential worlds and the rights are grasped by the human reason. One of achievement of the research is that in both perspectives primordial and natural right have been considered with the existential root which is divine omniscience. As a matter of fact, there are some differences between them which are rooted in the differences between Islam and Christianity, unless in the divine centric perspective the natural or primordial law must be rooted in an existential and realistic thing and it must not merely be derivative. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Origination, Primordial Law, Natural Law, Reason, Aquinas, Imami’s Jurisprudents | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
قرآن کریم
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,697 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,392 |