تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 212 |
تعداد مقالات | 2,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,937,184 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,149,058 |
زمان در پدیدارشناسی وجودی هایدگر و آنتولوژی صدرائی | |||||||||||||||||||||||
پژوهش های هستی شناختی | |||||||||||||||||||||||
مقاله 3، دوره 4، شماره 7، شهریور 1394، صفحه 41-57 اصل مقاله (678.95 K) | |||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||
نویسنده | |||||||||||||||||||||||
مهدی نجفی افرا* | |||||||||||||||||||||||
دانشیار گروه فلسفه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی | |||||||||||||||||||||||
تاریخ دریافت: 30 دی 1393، تاریخ بازنگری: 20 فروردین 1394، تاریخ پذیرش: 03 خرداد 1394 | |||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||
بحث زمان و ارتباط آن با هستی یکی از مباحث مهم فلسفی است. حقیقت زمان و رابطۀ آن با هستی و انسان پرسشهای مطرح در تاریخ تفکرات فلسفی بودهاند. زمان در اندیشۀ ملاصدرا در عالم طبیعت، جلوهای از هستی است؛ هستی صدرا که هستی عام و اعم از سیال و ثابت بوده و زمان، منتزع از وجود سیال است. ملاصدرا با تلقی زمان به عنوان بُعد چهارم جسم، در اندیشۀ گذشتگان تحول جدی پدید می آورد و با این نگاه گسست میان اجزای زمان را از بین میبرد. در هایدگر، با اینکه از وجود عام سخن به میان میآید، اما زمان در وجود انسانی یا دازاین قابل فهم است؛ لذا دربارۀ زمان، گذشته و آینده و حال، نه به عنوان مفهوم و قطعات فرضی زمان، بلکه به عنوان ابعاد وجودی حضور سخن به میان میآید. طبیعت و انسان در فلسفۀ ملاصدرا در افق زمان فهمیده میشود و در هایدگر از تاریخ و هویت تاریخمند وجود آدمی بحث میشود. | |||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||
هستی؛ زمان؛ زمانمندی؛ حضور؛ آینده؛ دازاین | |||||||||||||||||||||||
عنوان مقاله [English] | |||||||||||||||||||||||
Comparative Study on: Time in Heidegger’s Existential Phenomenology and Mulla Sadra’s Ontology | |||||||||||||||||||||||
نویسندگان [English] | |||||||||||||||||||||||
Mehdi Najafiafra | |||||||||||||||||||||||
Associate professor, department of philosophy, central Tehran branch, Islamic Azad University | |||||||||||||||||||||||
چکیده [English] | |||||||||||||||||||||||
Discussion on time is one of the most important issues in philosophical thought. It is a problematic issue intentionally and extensionally. The both (Mulla sadra and Heiddeger) believe that the leading task of philosophy is to explain and illuminate the truth of being. One of the phenomenon of being or key of understanding being is time. There are some differences between them in definition and domination of the being, especially Heidegger, in contrast to Mulla Sadra, distinguishes some terms like existence, being and Dasien in his philosophy. In spite of the differences, the both have focused on being and its relationship to the temporality. They try to change the physical definition into the transcendental determination of time. They interpret the different aspects of time such as past, presence and future as aspects of being and Dasien. According to Heidegger, there is an endeavor to distinguish between time, temporality, history and historicity. Finally, both of them have found the deepest relationship between being and time. This paper has tried to interpret the past and the future as the existential facts. | |||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها [English] | |||||||||||||||||||||||
being, Time, Temporality, presence, Historicity, Future, Dasein | |||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,164 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,078 |