تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 212 |
تعداد مقالات | 2,111 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,893,207 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,102,306 |
بررسی نظریۀ «توحید وجود» (ذوق التأله) از منظر جلالالدین دوانی متقدم و متأخر | ||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش های هستی شناختی | ||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 2، دوره 4، شماره 7، شهریور 1394، صفحه 23-39 اصل مقاله (1.36 M) | ||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||
حسن ابراهیمی1؛ کرامت ورزدار* 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشکدۀ الهیات دانشگاه تهران | ||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و حکمت اسلامی دانشکدۀ الهیات دانشگاه تهران | ||||||||||||||||||||||||||||||
تاریخ دریافت: 25 آبان 1393، تاریخ بازنگری: 01 بهمن 1393، تاریخ پذیرش: 13 بهمن 1393 | ||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||
جلالالدین دوانی بنابر اکثر آثار به جای مانده از او دارای مشربی اشعری بوده است و گرایش به اصالت ماهیت در آثارش فراوان دیده میشود. وی در رسائل و کتابهای خویش با این دیدگاه به تبیین نظریۀ «ذوق التأله» خود پرداخته است و به وحدت وجود در حق و کثرت ماهیات منسوب به حق قائل شده است. او به نوعی سعی دارد، علاوه بر حفظ مواضع اشعری خویش، از دیدگاه عرفا در مسئلۀ «صدور کثیر از واحد» تفسیری اشعری بیان کند. اما وی در طی یک انقلاب درونی و یک مبشرۀ علوی از مواضع پیشین خود دست کشیده است و با نگارش رسالۀ «الزوراء» روی به سوی اهل عرفان و معرفت میگرداند. وی در این رساله وجود را منحصر در حق میداند و صراحتاً اشاره میکند که معلول به اعتبار ذات خود معدوم و بلکه ممتنع است و فقط در نسبت با علت است که موجود خوانده میشود. با تأمل در این رساله روشن میشود که برداشت رایج از نظریۀ ذوق التأله مبنی بر اصالت وجود در حق و اصالت ماهیت در ممکنات، برداشتی بدون توجه به منویات دوانی متأخر (دوانی به روایت الزوراء) است. همچنین، روشن میگردد که مراد وی از نسبت و اضافه، اضافۀ اشراقی است و در واقع معلول عین نسبت و اضافه به علت است. وی صراحتاّ از تجلی دم زده، غیر حق را از شؤون و اطوار حق دانسته است و بیان میدارد که این وجود حق است که در ممکنات به ظهور رسیده است و در نتیجه به اندیشۀ عرفا و علی الخصوص محیالدین ابن عربی نزدیک میشود | ||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||
جلال الدین دوانی؛ ذوق التأله؛ رسالۀ الزوراء؛ وحدت وجود؛ اضافۀ اشراقی | ||||||||||||||||||||||||||||||
عنوان مقاله [English] | ||||||||||||||||||||||||||||||
A Survey on Doctrine of Unity of Being from Earlier and Late Jalal Al Din Dawani’s Viewpoint | ||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان [English] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Hassan Ebrahimi1؛ Keramat Varzdar2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
1Assistant professor of Tehran University, department of Islamic theosophy, Tehran, Iran/ ebrahimihassan@gmail.com | ||||||||||||||||||||||||||||||
2Graduate student of Islamic philosophy, Tehran university | ||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده [English] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Jala al Din Dawani, on the basis of most of his works, belongs to Ash’arite school, and his tendency towards fundamentality of quiddity can be seen in his writings. In his books and treatises, he has explained his idea believing in oneness of God and multiplicity of quiddities attributed to the God. In addition to supporting his Ash’arite position, he has endeavored to elucidate mystical theory of effusion of multiplicity from the oneness, if Ash’arite point of view is considered. But he by the inner revolution and celestial voice leaved his previous thought aside and by writing the treatise Al Zawra, turned to mystical knowledge. In his treatise, he has devoted the being to the God and explicitly denoted that the effect in itself not only is a nonexistence but also is impossible, just in its relations to the God can be called as existent. Contemplating on the treatise clarifies that he has meant by the relation, illuminating relation that by which the effect is not anything save the relation to its cause. He has spoken clearly about disclosure and regarded the effects as the God’s appearance and disclosure, stating the existence of God has appeared among the contingents and finally, his view comes close to mystical thought especially Ibn Arabi’s. | ||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها [English] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Jala Al Din Dawani, Divine Tasting, Treatise Azawra, Oneness of Being, Illuminating Relation | ||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||
قرآن کریم
| ||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,052 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 881 |