تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 212 |
تعداد مقالات | 2,111 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,893,193 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,102,277 |
بررسی مفهوم زمان نااصیل (مبتذل) در هستیشناسی بنیادین هایدگر و ناکامی وی در فراروی از فهم مابعدالطبیعی | ||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش های هستی شناختی | ||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 1، دوره 4، شماره 7، شهریور 1394، صفحه 1-21 اصل مقاله (1.33 M) | ||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||
رضا دهقانی* 1؛ حمیدرضا آیت اللهی2 | ||||||||||||||||||||||||||||
1دانشجوی دکتری فلسفۀ تطبیقی دانشگاه علامه طباطبایی | ||||||||||||||||||||||||||||
2استاد فلسقۀ دانشگاه علامه طباطبایی | ||||||||||||||||||||||||||||
تاریخ دریافت: 14 آبان 1393، تاریخ بازنگری: 24 آذر 1393، تاریخ پذیرش: 14 بهمن 1393 | ||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||
هایدگر در هستی و زمان با تحلیل هستیشناختی- اگزیستانسیال زمانمندی دازاین در پی طرح معنای هستی است. وی در بخش نخست کتاب، پروا را به عنوان معنای هستی دازاین طرح میکند و ساختار سه وجهی، متکثر و بندبند آنرا نشان میدهد و در بخش دوم با طرح مسألۀ زمانمندی به عنوان معنای پروا سعی میکند تا زمانمندی را به عنوان بنیاد وحدت این ساختار متکثر و معنای هستی دازاین نشان دهد. خاستگاه تحلیل هایدگر تقسیم هستن دازاین به اصیل و غیراصیل است و در زمانمندی نیز در پی تحلیل زمانمندی اصیل و غیراصیل میرود. هایدگر در ادامه مفهوم غالب مابعدالطبیعی از زمان به عنوان توالی آنات یکسان و مسطح را مفهومی زمان نااصیل (مبتذل) میداند و آن را بنیاد یافته در زمانمندی غیر اصیل معرفی میکند. در این مقاله در نظر است تا نشان داده شود که تلاش هایدگر در فراروی از فهم مابعدالطبیعی موفق نیست؛ چرا که تحلیل خود وی نیز مبتنی بر خواست دازاین در فراروی از عدم اصالت به اصالت است و همچنان در دایرۀ اصالت فاعلشناسایی (سوبژکتیویسم) و به تبع مابعدالطبیعه قرار دارد. در نهایت نشان خواهیم داد که فروکاست طرح هستی و زمان به اراده و خواست دازاین علت اصلی شکست هستی و زمان و طرح چرخش در اندیشۀ هایدگر است. | ||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||
پروا؛ زمان مندی؛ برون خویشی؛ زمان جهانی؛ زمان نااصیل (مبتذل)؛ مابعدالطبیعه؛ چرخش | ||||||||||||||||||||||||||||
عنوان مقاله [English] | ||||||||||||||||||||||||||||
A Survey of Inauthentic (Objective) Concept of Time in Heidegger’s Fundamental Ontology and His Frustration from Going Beyond the Metaphysical Understanding | ||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان [English] | ||||||||||||||||||||||||||||
Reza Dehghani1؛ Hamidreza Ayatollahy2 | ||||||||||||||||||||||||||||
1PhD candidate of comparative philosophy, Allameh Tabataba’i university | ||||||||||||||||||||||||||||
2Professor of philosophy, Allameh Tabataba’i university | ||||||||||||||||||||||||||||
چکیده [English] | ||||||||||||||||||||||||||||
Heidegger, in his being and time (Sein und Zeit) by analyzing ontical- existential temporality of Dasein, proposes to explain the meaning of being. He, in the first part of his book, has considered the care as the meaning of Dasein and tried to articulate its trihedral structures, in the second part, by presenting temporality as the meaning of care, he also has attempted to show that the temporality is the basic state of unity of multiple structure and meaning of Dasein. Accordingly, his analysis based on the division of being of Dasein into original and objective. Then he has explained the temporality by the authentic and inauthentic temporality. Additionally, the dominant metaphysical concept of time which has been regarded as a stream of successive nows of which one is earlier than a later now, will be inauthentic concept which understood with regard to the objective time. This article wants to show that Heidegger has been frustrated going beyond the metaphysical concept, since his analysis based on the will of Dasein in passing from non fundamentality to the fundamentality and it has been remained in subjectivism and as a result fallen in the metaphysics. Finally, it will be discussed that the reduction of scheme of being and time in the will of Dasein, is the main reason of his frustration. | ||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها [English] | ||||||||||||||||||||||||||||
Care, Being Out, Temporality, Universal Time, Objective Concept of Time, Metaphysics, Turning | ||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,227 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,472 |