تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,792 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,677 |
بررسی عملکرد دانش آموزان سال اول متوسطه در حل مسائل تعمیم جبری | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 26، فروردین 1392، صفحه 103-118 اصل مقاله (2.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2013.330 | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم ریحانی* 1؛ مریم صدیقی2 | ||
1دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایران | ||
2آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 فروردین 1391، تاریخ بازنگری: 29 مهر 1391، تاریخ پذیرش: 29 مهر 1391 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی عملکرد دانشآموزان سال اول متوسطه در حل مسائل تعمیم جبری است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش، دانشآموزان سال اول متوسطه شهرستان مبارکه است. نمونه مورد مطالعه، 80 نفر ا ز دان شآموزا ن سال اول متوسطه دبیرستانهای دخترانه است که به طور تصادفی انتخاب شدهاند. دادههای این پژوهش از پاسخ دانش آموزان به سوالاتی در ارتباط با تعمیم جبری، گرد آوری شده است. تحقیق حاضر از نوع کیفی و روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی-تحلیلی با استفاده از تحلیل محتوا می باشد. یافته ها نشان داد که دانشآموزان در محاسبه عددی موارد خاص و شبه تعمیمها، موفقتر از تعمیمهای کلی بودند. همچنی ن دانشآموزان راهبردهای مختلفی شامل"حدس و آزمایش، رسم شکل، شمارش، تناسب، جایگزینی، بازگشتی، موضوع کلی، تنظیم روش، زمینه ای و خطی" را به صورت درست یا نامربوط برای رسیدن به تعمیم به کار بردند. با این حال بخش قابل ملاحظه ای از راه حل ه ای درست ارائه شده برای برخی از مسائل مبتنی بر تفکر تجسمی است. از عمدهترین مشکل دانشآموزان در تعمیم جبری، میتوان به عدم آشنایی آنان با مفهوم متغیر اشاره کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
جبر؛ تعمیم جبری؛ راهبرد؛ دانش آموزان؛ حل مسأله | ||
موضوعات | ||
فناوری آموزش- دوره متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Mathematic Anxiety and Gender on Mathematic Performance Print | ||
نویسندگان [English] | ||
E. Reyhani1؛ M. Sedighi2 | ||
1Faculty of Sciences, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University, Tehran, Iran | ||
2Mathematics Education, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study was done to examine the role of mathematic anxiety on mathematic performance of high school students. Math anxiety is a factor that can affect performance in math. This anxiety is influenced by personal and environmental factors، cultural factors and gender roles too. In this research the effect of this factor son performance in math was assessed. The research method had a correlation design which is categorized in descriptive research. The participants of this study were 300 high school students who were studying in Damghan city high schools in 1389-1390. 150 male high school students and 150 females were selected randomly as sample. The subjects completed the math anxiety Scale (Chiu & Henry، 1990).This scale has four dimensions (mathematics anxiety، learning، problem solving، teacher). Findings showed that among components related to mathematic anxiety، just learning anxiety of mathematic could predict the students’ performance. But there was no difference between male and female students mathematic anxiety. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mathematic anxiety, Mathematic Performance, Learning Anxiety of Mathematic, Assessment Anxiety of Mathematic | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,839 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,445 |