تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,978 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,872 |
یادگیری مفاهیم انتزاعی فیزیک نوین به کمک زمینههای کاربردی لیزر | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، مهر 1389، صفحه 277-285 اصل مقاله (920.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2010.320 | ||
نویسندگان | ||
محمد کبودوند* 1؛ ایوب اسماعیل پور1؛ عابد بدریان2؛ محمد شمس اسفندآبادی3 | ||
1دانشکده علوم پایه، آموزش فیزیک،دانشگاه شهید رجایی،تهران،ایران | ||
2گروه آموزش علوم، موسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی،تهران،ایران | ||
3دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 اسفند 1388، تاریخ بازنگری: 14 تیر 1389، تاریخ پذیرش: 26 خرداد 1394 | ||
چکیده | ||
این مقاله به بررسی یادگیری مفاهیم انتزاعی فیزیک نوین با استفاده از زمینههای کاربردی لیزر در صنایع و مهندسی پزشکی میپردازد. این. روش در تدریس فیزیک، شیمی و زیست شناسی دوره متوسطه و پیشدانشگاهی کاربرد داشته ودر حد امکانات مدارس و در نظام آموزشی ایران قابل اجرا است. روش تحقیق شبه تجربی و اطلاعات آن توسط آزمون عینی چهار گزینهای و با استفاده از منابع مرتبط و در دسترس جمع آوری و روایی صوری آن پس از بررسی توسط 10 نفر از افراد صاحب نظر مورد تایید قرار گرفته است. پایایی تحقیق نیز با استفاده از روش rpbi ، دلتای فرگوسن و kr-20 مورد بررسی و تایید قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر پایه پیشدانشگاهی ریاضی منطقه شهر ری استان تهران است که آمار اداره آموزش و پرورش آن منطقه 600 نفر دانشآموز پسر در سال تحصیلی 88-87 بوده است. ضمنا چهار گروه متفاوت دانشآموز از آنها انتخاب گردید، دو گروه برای نمونه آزمایشی و دو گروه برای نمونه کنترل. از شاخصهای مرکزی و پراکندگی برای توصیف دادهها و از آزمون t مستقل برای آزمودن فرضیهها استفاده شد. نتایج پژوهش حکایت از برتری روش آموزش زمینه- محور نسبت به روش سنتی برای آموزش و یادگیری مفاهیم انتزاعی فیزیک نوین دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فیزیک نوین؛ لیزر؛ کاربردهای پزشکی و صنعتی؛ درک مفهومی؛ پیشرفت تحصیلی | ||
موضوعات | ||
آموزش علوم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Learning Abstract Concepts of Modern Physics Applied Laser Areas to Help | ||
نویسندگان [English] | ||
M. Kaboudvand1؛ A. Esmaeelpour1؛ A. Badriyan2؛ M. Shams3 | ||
1Faculty ofSciences, Physics Education, Shahid Rajaei University, Tehran, Iran | ||
2Department of Science Education, Research Planning Research Institute and Educational Innovation,Tehran,Iran | ||
3Faculty of Electrical and Computer Engineering, Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The focus of this study was to clarify the degree of relationship between field Transfer of Learning by means of application in the modern physics (laser) and common field. To achieve this goal an intact group of 85 students in introductory level college in Shahreray zone in Tehran in Iran participated in test. The major objectives of the test were to investigate students’ transfer of physics learning from their experiences of watching laser applications to the provided physical models, from one model to the other and from the models to the modern physics (laser) problems. To find the degree of relationship between tow variables point- biserial correlation coefficient was used. To compare the mean scores of the tow variables the independent T-test technique was used. The result of the statistical analyses revealed that in the knowledge domain that was significant difference between the control and the experimental groups. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Modern Physics, Industrial and Medical Application, Conceptual Understanding, academic achievement | ||
مراجع | ||
[1] McDermott L.C. and Redish E.F., Resource letter: Per-1: Physics education research, American Journal of Physics, Vol.67, No.9, 1999, pp.755-767. ]2 ]فتحی واجارگاه کورش ، اصول برنامه ریزی درسی، انتشارات ایران زمین ، چاپ پنجم،6831. ]3 ]صدراالشرافی مسعود،کاوشگری علمی برای ساخت دانش، نشریه فن آوری و آموزش دانشگاه شهید رجایی تهران ، سال اول چاپ اول، بهار 9390. [4] Transfer of learning with ، Aryal, Bijaya an application to the physics of positron emission tomography, 2007. [5] Zollman D.A., Modern miracle medical machines: A course in contemporary physics for future physician. Paper presented at the GIREP, Lund, Sweden, 2002. [6] Prather E.E. and Harrington R.R., Student understanding of ionizing radiation and radioactivity, Journal of College Science teaching, Vol.31, 2002, pp. 89-93. [7] Aubrecht G. and Torick D., Radioactivity: A study of student’s ideas and development of curriculum based on the findings. Paper presented at the Seventh Inter American Conference in Physics Education, Porto Alegre, Brasil, 2000. [8] Prather E.E, Students' beliefs about the role of atoms in radioactive decay and half-life. Journal of Geosciences Education, Vol.53, No.4, 2005, pp.345-354. [9] Gentner D., Structure mapping: A theoretical framework for analogy, Cognitive Science, Vol. 7, 1983, pp.155-170. یادگیری مفاهیم انتزاعی فیزیک ... نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال پنجم ، جلد 5 ،شماره 1 ،پاییز 1831 25 [10] Steinberg R.N., Oberem G. E. and McDermott L.C., Development of a computer-based tutorial on the photoelectric effect, American Journal of Physics, Vol.64, 1996, pp.1370-1379. [11] Fischler H. and Lichtfeld M., Modern physics and student’s conceptions, International Journal of Science Education, Vol.14, 1992, pp.181- 190. [12] Ireson G., The quantum understanding of preuniversity physics students, Physics Education, Vol.35,No.1, 2000, pp. 15-21. [13] Amador S., Teaching medical physics to general audiences, Biophysical Journal, Vol.66, 1994, pp.2217-2221. [14] Zollman D.A., Modern miracle medical machines: Research-based curriculum enhancements for the pre-med physics course: NSF Grant #0427645, 2004-2008. [15] Ronen M. and Ganiel U., Physics in medical diagnosis-an optional unit for high school, Physics education, Vol.19, 1984, pp.281-291. [16] Ambrose B.S., Shaffer P.S., Steinberg R.N. and McDermott L.C., An investigation of student understanding of two-source interference and single-slit diffraction. American Journal of Physics, Vol.67, 1999, pp. 146-155. [17] Yeo S., Loss R., Zadnik M., Harrison A. and Treagust D., What do students really learn from interactive multimedia? A physics case study, American Journal of Physics, Vol.72, No.10, 2004, pp. 1351-1358. [99 [گای آر لفرانسوا و فرجامی هادی، روانشناسی برای معلمان، مشهد، آستان قدس رضوی ، 9394. . [91 [نادری عزت اهلل و سیف نراقی مریم، روشهای تحقیق در علوم انسانی با تأکید بر علوم تربیتی، تهران، انتشارات بدر، 9379. [14 [بازرگان عباس، سرمد زهره و حجازی الهه، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، نشر آگه، 9395. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,040 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 329 |