تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,171 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,084,975 |
بهنجارسازی و اعتباریابی پرسش نامه سبک های زبان آموزی | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، مهر 1389، صفحه 267-275 اصل مقاله (983.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2010.319 | ||
نویسنده | ||
رضا نجاتی* | ||
گروه زبان انگلیسی،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 بهمن 1388، تاریخ بازنگری: 10 اردیبهشت 1389، تاریخ پذیرش: 10 اردیبهشت 1389 | ||
چکیده | ||
تهیه وتدوین ابزاری مقبول یعنی پایا و معتبر برای برآورد سبکهای زبانآموزی (زبان خارجی) مهم است. این تحقیق نتیجه اجرای گونه اصلاح شده پرسشنامه «نشانگر سبکهای یادگیری» را گزارش و بحث میکند. این پرسشنامه را وینترگرست و دی کاپیوا در سال 2002 برای زبان آموزان (زبان دوم) تدوین کردهاند. پرسشنامه مذکور 3 عامل یعنی، تمایل به « فعالیت گروهی»، «فعالیت انفرادی» و «کارهای عملی» دارد. محقق پرسشنامه جدید را با افزودن دو عامل« استقرا» و «استنتاج» به پرسشنامه پیشینساخته و آن را «پرسشنامه سبکهای زبانآموزی» نامیده است. پرسشنامه به پانصد دانشجو داده شد. صد و سیهفت پرسشنامه مخدوش کنار گذاشته شدند و سیصد و شصت و سه پرسشنامه باقی مانده با استفاده از تحلیل عامل تأییدی وآلفای کرانباخ بررسی شدند. نتایج نشان میدهد که ریشه مجذور میانگین خطای برآورد 06/0 است و با 90% اطمینان بین 05/0 تا 07/0 خواهد بود و نزدیکی برازش آن در حد 005/. است؛ یعنی، پرسشنامه روایی دارد. ضمناً آلفای کرانباخ آن 71/0 است. بنابراین، میتوان گفت پرسشنامه پایایی دارد. خلاصه، پرسشنامه جدید ابزار مناسبی برای برآورد سبکهای زبانآموزان ایرانی است. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای یادگیری؛ یادگیری زباندوم؛ یادگیری زبانخارجی؛ پایایی؛ روایی | ||
موضوعات | ||
آموزش زبان انگلیسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Validating and Establishing Norms of the Language Learning Styles | ||
نویسندگان [English] | ||
R. Nejati | ||
Department of English Language, Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
A key issue in assessing the learning styles of English as foreign language (EFL) students is the development of a valid and reliable instrument. This paper reports and discusses the results of administering one learning styles questionnaire, which is a further development of Wintergerst , DeCapua (2002) Learning Styles Indicator (LSI) originally developed for the ESL learners. The questionnaire has three constructs, namely, group activity orientation (GAO), individual activity orientation (IAO), and project orientation (PO). The new questionnaire has two more constructs, namely, induction (INDUC) and deduction (DEDUC). Five hundred Iranian students were given the questionnaire. However, three hundred sixty three questionnaires were returned. The results, investigated through confirmatory factor analysis and Cronbach’s alpha, revealed that the questionnaire would be a valid and reliable measure of the learning styles of the Iranian students of English. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Second Language Acquisition, Foreign Language Learning, Learning Styles, Reliability, Construct Validity | ||
مراجع | ||
[1] Jonassen D.H. and Grabowski B.L., Handbook of individual differences, learning, and instruction, Hillsdale, NJ, Lawrence Erlbaum Associates, 1993. [2] Itzen R., The dimensionality of learning structures in the Reid perceptual learning style preference questionnaire, Available from University of Illinois at Chicago, Illinois, 1995. [3] Baddeley A., Short-term and working memory. In E. Tulving and F.I.M. Craik Eds, The Oxford handbook of memory, 2000, pp. 75–92. [4] Gardner H., Multiple Intelligences: The Theory in Practice, Basic Books, NY, 1993. [5] Riding R. and Rayner S., Cognitive styles and learning strategies: understanding style differences in learning behavior, London, David Fulton Publishers Ltd, 1998. [6] Reid J., The perceptual learning style preferences of ESL students. TESOL Quarterly Vol.21, 1987, pp. 87–111. [7] Wintergerst A. and DeCapua A., An analysis of one learning styles instrument for language students. TESL Canada Journal/Revue TESL du Canada, Vol.20, 2002, pp. 16–37. [8] Nejati R., The relationship between the Iranian students' learning styles, field of study and language proficiency, unpublished doctoral dissertation, University of Tehran, 2008. [9] Cornett C.E., What you should know about teaching and learning styles, Bloomington, in: Phi Delta Kappa Educational Foundation, 1983. [10] Hunt D.E., Learning style and student needs: An introduction to conceptual level, In J. W. Keefe (Ed), Student learning styles: Diagnosing and prescribing programs, Reston, VA: National Association of Secondary School Principals, 1979, pp. 27-38. [11] Dunn R. and Griggs S.A., Learning styles: a quiet revolution in American secondary schools, Reston, VA: National Association of Secondary School Principals, 1988. [12] Oxford R. and Anderson N., A crosscultural view of learning styles, Language Teaching, Vol.28, 1995, pp. 201–215. [13] Brown M.W. and Cudeck R., Alternative ways Off assessing model fit, In: Bollen, K. A. and Long J. S. (Eds.), Testing Structural Equation Models, Beverly Hills, CA: Sage, 1993, pp. 136- 162. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,819 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 811 |