تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,982 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,874 |
استفاده از بازیهای علمی در بهبود یادگیری مفاهیم مکانیک برای دانشآموزان متوسطه | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، مهر 1389، صفحه 251-260 اصل مقاله (908.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2010.317 | ||
نویسندگان | ||
سیامک خادمی* 1؛ نوشین نوری2؛ علی فرنودی3؛ هاجر حیدری4 | ||
1گروه فیزیک، دانشکده علوم پایه، دانشگاه زنجان،زنجان،ایران | ||
2آموزش فیزیک، آموزش و پرورش زنجان،زنجان،ایران | ||
3دانشکده علوم، دانشگاه زنجان،زنجان،ایران | ||
4دبیر،نجان،ایران | ||
تاریخ دریافت: 17 مرداد 1389، تاریخ بازنگری: 05 مهر 1389، تاریخ پذیرش: 05 مهر 1389 | ||
چکیده | ||
پژوهشهای اخیر نشان دادهاند که درک قوانین نیوتن و استفاده از آنها در مسائل واقعی زندگی روزمره برای بسیاری از دانشآموزان چندان ساده نیست. یکی از موضوعهای زیبا و جذاب که اکثر دانشآموزان به آن علاقه نشان میدهند، فیزیک پرواز است. در این مقاله، از فیزیک پرواز برای توجیه حرکات مختلف موشکهای کاغذی استفاده شده است و از این مثال برای آموزش مفاهیم و کاربردهای قوانین نیوتن و حرکت روی مسیر دایرهای سود بردهایم. در این پژوهش50 نفردانش آموز دختر و پسر، درسه کارگاه آموزشی، با طراحی و ساخت انواع موشکها، که نوع حرکت ویژهای را بر اساس اصول و قوانین مکانیک دارند، درگیر شدند. مقایسه نتایج ارزیابی پس آزمون این گروه با پیش آزمون آنها، نشان داد که این کارگاه بر یادگیری قوانین نیوتن و کاربردهای آن تأثیر مثبتی داشته است و در ارزیابی، پاسخهای صحیح بیشتری بودهاند. در ضمن نگرش بهتری نسبت به فیزیک و کاربرد آن پیدا کرده بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
قوانین نیوتن؛ فیزیک پرواز؛ موشکهای کاغذی؛ ارزیابی | ||
موضوعات | ||
بازی های رایانه ای آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Application of the Scientific Games For the Learning Improvement of Mechanical Concepts in High School | ||
نویسندگان [English] | ||
S. Khademi1؛ N. Nouri2؛ A. Farnoodi3؛ H. Heydari4 | ||
1Department of Physics,, Faculty of Sciences, Zanjan University, Zanjan, Iran | ||
2Physics Training, Zanjan Education, Zanjan, Iran | ||
3Faculty of Science, Zanjan University, Zanjan, Iran | ||
4Teacher,Zanjan,Iran | ||
چکیده [English] | ||
It is shown that the understanding and applications of Newton’s laws are not so easy for students on the actual problems in their life. In the other hands, the physics of flight is one of the attractive and beautiful subjects for most of them. The different motions of paper plains are learned by teaching the physics of flight. This subject is applied for teaching the concepts and applications of Newton’s laws in a circular motion. In our study 50 (boys and girls) students are participated in three separated paper plane flight workshops. They designed and made different kinds of paper planes which had special motions according to the physics’ laws. A comparison between the pre-exam and post-exam shows the increasing of the correct answers. It is shown that the workshops could have a positive influence on the understanding of the concepts and applications of Newton’s laws. So there was an enhancement on the attitude of students about physics and its applications. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Newton's Laws, Physics Flying, Rockets Paper, Assessment | ||
مراجع | ||
[1] Champagne A. B., Klopfer L. E. and Anderson J., Factors Influencing the Learning of Classical Mechanics, Am. J. Phys., Vol. 48, No.12, 1980, pp. 1074-1079. [2] Eunsoot K. and Sung Joe p., Students do not Overcome Conceptual Difficulties after Solving 1000 Traditional Problems, Am.J. Phys., Vol. 70, No. 1, 2002, pp.759-765. [3] Bowden J., Dall Alba G., Martin E., Laurillard D., Martin F., Master G., Ramsdend P., Stephanou P. and Walsh f., Displacement, Velocity, and Frames of Reference Phenomenographic Studies of Student’s Understanding and some Implications for Teaching and Assessment, Am.J. Phys., Vol. 60, No. 3, 1992, pp. 262-269. [4] Thornton R. and Sokoloff D.R., Learning Motion Concepts Using Real-Time MicrocomputerBased Laboratory Tools. Am. J. Phys. Vol. 58, No.9, 1990, pp. 858-867. [5] Halloun I. A. and Hestenes D., Common sense Concepts about Motion, Am. J. Phys., Vol. 53, 1985, pp. 1056-106. [6] Clement J., Student Preconceptions in Introductory Mechanics, Am. J. Phys., Vol. 50, No.1, 1982. [7] Halloun I. A. and Hestenes D., The Initial Knowledge State of College Physics Students, Am. J. Phys., Vol.53, 1985, pp.1043-1056. ]9 ]رزاقیزنوز نادیا، شناسایی طرح وارههای ذهنی دانشآموزان دوم دبیرستان در مکانیک نیوتنی، پایاننامه کارشناسیارشد، گروه فیزیک دانشکده علوم، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، 7391. ]8 ]آیتاللهی محبوبه، بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم انتزاعی دینامیک با به کارگیری تصویر بر یادگیری معنیدار شاگردان و ماندگاری آن و مقایسه آن با آموزش سنتی، پایاننامه کارشناسی ارشد، گروه فیزیک، دانشکده علوم، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، 7399 . [10] Thornton R. K. and Sokoloff D.R., Assessing Student Learning of Newton’s laws: The Force سیامک خادمی و همکاران 32 نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال پنجم، جلد 5 ،شماره 1 ،پاییز 1319 and Motion Conceptual Evaluation, Am.J. Phys., Vol. 66, No. 4, 1990, pp. 228-351. [11] Oliver Linton J., The Physics of Flight: I. Fixed and Rotating Wings, Physics Education, Vol. 42, No. 4, 2007, pp. 351-357. ]72 ]الکروکس رالران، مقایسه بین دیدگاههای رفتارگرایی و ساخت و سازگرایی، 7887 ،ترجمه زهرا گویا، مجله رشد آموزش ریاضی، شماره 76 ،دفتر انتشارات کتب آموزشی، 7399. [73 [النگر الن ج، یادگیری هوشیار نقدی بر نظامهای آموزشی معاصر، ترجمه عباس مخبر، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، 7311. [14] Mc Dermott L. C., Milikan Lecture 1990: What We Teach and What is Learned-Closing the Gap, Am. J. Phys., Vol. 59, No.4, 1991, pp. 301- 315. [15] Redish E.F., Implications of Cognitive Studies for Teaching Physics, Am.J. Phys., Vol. 62, 1994, pp. 796-803. [16] Redish E. F., Teaching Physics with the Physics Suite, USA: John wiley, 2003. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,001 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,472 |