تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,975 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,872 |
بررسی فرایندهای یاددهی- یادگیری در آموزش های فنی و حرفه ای | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، مهر 1389، صفحه 227-237 اصل مقاله (948.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2010.315 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا ذاکری1؛ رسول کرد نوقابی2؛ مسعود صدرالاشرافی3 | ||
1گروه بهداشت و محیط زیست، دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجائی،تهران،ایران | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا همدان،همدان ،ایران | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا همدان،همدان،ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 خرداد 1389، تاریخ بازنگری: 11 مهر 1389، تاریخ پذیرش: 11 مهر 1389 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی فرایندهای یاددهی- یادگیری در آموزشهای فنی و حرفهای در استان همدان انجام گرفت. فرایند یاد دهی- یادگیری دارای سه بخش اصلی آموزش، یادگیری، و ارزشیابی است. این سه بخش به منظور درک صحیح از فرایند یاددهی- یادگیری باید مورد بررسی قرار گیرند. در این پژوهش با عنایت به این موارد 10 سؤال پژوهشی تعریف شد که سطح کیفی آموزش، یادگیری، و ارزشیابی را به شکل کلی و با تفکیک متغیرهای جنسیت، سطح مربی، درجه مهارت شغلی کارآموز و رشته تحصیلی در آموزشگاههای فنی و حرفهای پوشش دادند. برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش دو ابزار آماده شد. یکی پرسشنامه کیفیت آموزش و دیگری فرم نظرخواهی که نقاط قوت و ضعف آموزش، یادگیری و ارزشیابی در آموزشگاههای فنی و حرفهای مورد ارزیابی قرار گرفت. مخاطبان این فرم کارآموزان، مربیان، و مدیران و مسئولین آموزشگاههای فنی و حرفه ای بودند. ابزارهای پژوهش روی 240 کارآموز، 80 مربی و 30 مدیر یا مسئول آموزشگاه فنی و حرفهای، که با استفاده از روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند، اجرا شد. علاوه بر این، معدل کل کارآموزان آموزش دیده به همراه نمره کتبی و عملی آنان دریافت شد. تجزیه و تحلیل دادههای حاصل، نتایج زیر را در مورد کیفیت فرایند یاددهی- یادگیری در آموزشگاههای فنی و حرفهای استان به دست داد: سطح کیفی آموزش در آموزشگاههای فنی و حرفهای استان به طور کلی از خوب تا بسیار خوب ارزیابی شده است. کارآموزان میزان رعایت اصول آموزشی را توسط مربیان بین زیاد تا خیلی زیاد ارزیابی کرده اند. سطح یادگیری کارآموزان آموزش دیده در آموزشگاههای فنی و حرفهای بالاتر از متوسط است. مربیان، مدیران و مسئولین نیز از وضعیت یادگیری کارآموزان ابراز رضایت کرده اند. کیفیت ارزشیابی در آموزشگاههای فنی و حرفهای حدود متوسط ارزیابی شده است. در مقایسه با سایر بخشهای فرایند یاددهی- یادگیری بخش ارزشیابی در نظر خواهیها و به خصوص در آموزشگاههای دخترانه نمره کمتری به دست آورده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فرایند یاددهی- یادگیری؛ ارزشیابی؛ آموزش های فنی و حرفه ای | ||
موضوعات | ||
آموزش فنی حرفه ای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Survey of the Instructional-Learning Processes in Vocational Education | ||
نویسندگان [English] | ||
A. Zakeri1؛ R. Kord Noughabi2؛ M. Sadrolashrafi3 | ||
1Department of Health and Environment, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University, Tehran, Iran | ||
2Department of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu Ali Sina University, Hamadan, Hamadan, Iran | ||
3Department of Educational Sciences, Bu Ali Sina University, Hamadan, Hamadan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the purpose of investigating the instructional- learning processes of vocational schools in Hamadan province. These processes have three parts: learning processes, teaching activities, and evaluation procedures. All the parts have been studied separately, as well as combined together in order to understand the processes precisely. Ten research questions were raised and two measurement instruments were made for handling all the questions. The type of study was both qualitative and statistical. The research variables include. Sex, teacher's skill level, trainee's professional ability and trainee are major of study. The study groups were selected randomly from Hamadan schools and included 240 trainees, 80 instructors, and 30 administrators. The research findings were: 1- The overall performance of Hamadan province vocational schools was judged to be between good and very good. 2- The trainees evaluated the instructors to be good in observing teaching principles. 3- The achievement of trainees was above average. 4- Instructors and administrate as showed good satisfaction from students, performances. 5- The quality and procedure of evaluation was considered to be average. 6- No differences were observed between men and women. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Administrator, Findings, Instructional, Education, Learning | ||
مراجع | ||
[1] Riddell W.C., the Impact of Education on Economic and Social Outcomes: An Overview of Recent Advances in Economics, Paper written for the workshop on An Integrated Approach to Human Capital Development sponsored by Canadian Policy Research Networks (CPRN), the School of Policy Studies at Queen’s University and Statistics Canada , 2006. [2] Bloom D., Canning D. and Chan K., Higher Education and Economic Development in Africa, World Bank (AFTHD), 2005. [3] Linn R.L. and Gronlaund N.E., Measurement and assessment in teaching (8th Ed.), Upper Saddle River, NJ: Merril/Prentice-Hall, 2000. 4 ]کرد نوقابی رسهول، آمهوزش مسهتقیم بهه همهراه نوریهها، الگوها، و راهبردههای آموزشهی، تههران، دیدار، 9096. [5] Brown G. and Atkins M., Effective teaching in higher education, London: goulledge 1991. [6] UNESCO, (1999b), UNESCO International Programmed on Technical and Vocational Education and Training (online), General Conference 30th Session, Paris. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,860 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,096 |