تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 213 |
تعداد مقالات | 2,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,936,076 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,148,398 |
تأثیر آموزش مؤلفه های سرمایه اجتماعی بر فعالیت شغلی اعضای هیأت علمی | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، دی 1389، صفحه 59-66 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2010.313 | ||
نویسندگان | ||
حسین صفرزاده* 1؛ محمود احمدی شریف2؛ علیرضا ذاکری3 | ||
1گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسالمی تهران ،تهران،ایران | ||
2مدیریت بازرگانی | ||
3گروه بهداشت و محیط زیست، دانشکده عمران، دانشگاه تربیت دبیر دانشگاه شهید رجائی،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 خرداد 1389، تاریخ بازنگری: 10 آبان 1389، تاریخ پذیرش: 10 آبان 1389 | ||
چکیده | ||
سرمایه اجتماعی به عنوان منابع و پاداشهایی که افراد از طریق روابط اجتماعی به دست میآورند، در چند دهه گذشته مقبولیت گستردهای یافته است، ولی تحقیقات چندانی در ارتباط با تأثیر سرمایه اجتماعی بر فعالیت شغلی صورت نگرفته است. هدف از نگارش مقاله حاضر، بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر فعالیت شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی مستقر در تهران است. به این منظور با بهرهگیری از آرای صاحبنظرانی مانند «پوتنام» و «کلمن» در ابتدا به سنجش میزان سرمایه اجتماعی در میان اعضای هیأت علمی این دانشگاهها پرداخته و سپس چگونگی رابطه و تأثیر آن بر فعالیت شغلی آنان بررسی شده است. در این زمینه مؤلفههای سرمایه اجتماعی شامل کیفیت روابط (اعتمادورزی) و کمیت روابط (عضویتهای گروهی و انجمن و روابط همیارانه) مورد بررسی و سنجش قرار گرفتهاند. روش تحقیق از نوع همبستگی و به صورت پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل 160 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی مستقر در تهران در نیمه نخست سال 1388 میباشد که از بین آنان با استفاده از فرمول کوکران، 120 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. شیوه جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. ضریب آلفای کرانباخ محاسبه شده برای پرسشنامه به کار رفته در این تحقیق، برابر با 901/0 میباشد. نتایج این تحقیق نشان داد که سرمایه اجتماعی تأثیر مستقیم و معناداری بر ابعاد فعالیت شغلی اعضای هیأت علمی مورد مطالعه دارد و لذا فرضیات وجود رابطه میان سرمایه اجتماعی اعضای هیأت علمی و میزان فعالیت شغلی، کیفیت آموزش فعالیت و کیفیت پژوهش فعالیت مورد تأیید قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ اعضای هیأت علمی؛ سرمایه اجتماعی؛ دانشگاه | ||
موضوعات | ||
شایستگی حرفه ای معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Training the Components of Social Capital on Occupational Activities of Faculty Members | ||
نویسندگان [English] | ||
H. Safarzadeh1؛ M. Ahmadi2؛ A. Zakeri3 | ||
1Management Department of Islamic Azad University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Business Management | ||
3Department of Health and Environment, Faculty of Civil Engineering, Tarbiat Dabir University, Shahid Rajaei University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Social capital which is resources and rewards that people achieve through social relations has gained a wide acceptance in recent decades. However, there has been little research regarding the impact of social capital on occupational activity. The purpose of writing this paper is to study the effects of social capital on occupational activities, of public university faculty members based in Tehran. In order to do this the researcher has taken advantage Putnam and Coleman’s measure of social capital among the university faculty members and then the relationship and its impact on their business activities have been discussed. The components of social capital include the quality of relationships (trustworthiness) and quantity of relationships (membership in groups and associations and cooperative relations) were measured and assessed. This research is correlational. The participants include 160 faculty members of the public universities located in Tehran in the first half of the year 1388. Based on the Cochrane formula, 120 subjects were selected by random sampling. Information was collected through a questionnaire. The questionnaire is considered reliable with a Cranbach alpha coefficient of 0.901. The findings indicate that social capital had a positive and significant impact on the employment aspects of faculty activity. Therefore, the hypotheses of the study stating the relation between social capital and faculty members occupational activity level, quality of education and quality of work was supported. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Faculty members, Social Capital, University | ||
مراجع | ||
]1 ]شار پور محمود، ابعاد و کارکردهای سرمایه اجتماعی و پیامدهای اجتماعی حاصل از فرسایش آن، مسائل اجتماعی ایران، انجمن جامعهشناسی ایران، تهران، .1313 ]2 ]مظلوم خراسانی محمد و اصاغرپور ماساو،ه احمدرماا، سنجش میزان سرمایه اجتماعی دانشاجویان دانشاگاه علوم پزشکی مشاهد در ساال تحصایلی 34-9838 و عوامل ماؤور بار آن، مجلاه علاوم اجتمااعی دانشاکده ادبیااات و علااوم انسااانی، دانشااگاه فردوساای مشااهد، .1311 ]3 ]فاتحی ابوا،قاسم، تأویر سرمایه اجتماعی بر هویث اجتماعی دانشجویان شهر تهران در سال 9832 ، پایاننامه دکتری جامعهشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، 1313. ]1 ]ازکیا مصوفی و غفاری غالمرماا، توساعه روساتایی باا تأکید بار جامعاه روساتایی ایاران، تهاران، نشار نای، .1313 [5] Coleman J S., Social Capital in the Creation of Human Capital, American journal of Sociology, Vol. 94, Supplement, 1988, pp. 95-120. [6] Lakon C.M., Godette D.C and Hipp J.R., Network-based approaches for measuring social capital, In: I. Kawachi, S.V. Subramanian and D. Kim, Editors, Social capital and health, Springer, New York, 2008, pp. 63–81. [7] Matthijsse K., Hampshire R., Matthijsse M., Can arts projects improve young people’s wellbeing? A social capital approach, International Journal of Social Science & Medicine, Vol.70, No.9, May, 2010, pp.1367-1372. [8] Kawachi I., Commentary: social capital and health: making the connections one step at a time, International Journal of Epidemiology, Vol. 35, No.4, 2006, pp. 989–993. [9] Beaudoi C.E., Boris N.W., Brown L., Littrell M.A. and Macintyre K.C., The multilevel effects of bonding and bridging social capital on child and adolescent health and psychosocial outcomes in Malawi, International Journal of Social Science & Medicine, Vol. 70, No.9, May, 2010, pp.1547-1572 [10] Bourdieu P., The Forms of Capital,in Handbook of Theory Research for the Sociology of Education, by Richardson J.G., New York, Greenwood press,1983, pp.241-258. [11] Putnam R.D., Social Capital Measurement and Consequences, Isuma, Vol.2, No.1, 2001. [12] Paxton P., Is Social capital declining in the United States? A Multiple Indicator Assessment, American journal of Sociology, Vol.105, No 1, 1999, pp.88-127. ]13 ]کلمن جیمز، بنیاد نظریه اجتماعی، ترجمه مناوچهر صاوری، تهران، نشر نی، 1311 [14] Putnam R.D. and Alone B., American’s Declining Social Capital, Journal of Democracy, Vol.6, No.1, 1995, pp.65-78. [15] Fukuyama F., Social Capital and Civil Society, from: external /pubs / ft / seminar / reformes / fukuyama, Htm, www.imf.org/, 1999. [16] Nooteboom B. and Fredrique S., the Process in Organization, Cheltenham, UK: Elgar publishing Co, 2003. ]11 ]گیدنز آنتاونی، پیامادهای مادرنیث، ترجماه محسان والوی، تهران، نشر مرکز، 1311 ]11 ]معیاادفر سااعید و خهااانی ربااانعلی، بررساای میاازان نارمایتی شغلی معلمان و عوامل اجتماعی مؤور بار آن )موا،عه موردی: معلمان شهر نیشابور(، مجلاه جامعاه شناسی ایران، دوره ششم، شماره 9 ،1311 ]11 ]لیچ،ی بهروز و مشاکی اصغر، نقش سرمایه اجتمااعی در ایجاد سرمایه فکاری ساازمان )موا،عاه دو شارکث خودروساازی ایرانای، فصالنامه داناش مادیریث، دوره نوزدهم، شماره 9 ،زمستان1311 ]21 ]عرفانیان مهدیه، بررسی نقاش سارمایه اجتمااعی در موفقیااث کارکنااان دانشاای باارق منوقااهای فااار ، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسالمی واحاد دها ان، 1316 ]21 ]حقیقیان منصور و تربتی فریدون، بررسی عوامل ماؤور بر کاارایی دبیاران مقوا متوساوه شاهر فالورجاان، فصاالنامه علماای- پژوهشاای دانشااگاه آزاد اسااالمی آشتیان، شماره98 ،بهار و تابستان1312 ]22 ]حقیقیان منصور، سرمایه اجتماعی: تعاریخ و ابهامات، فصلنامه علمی- پژوهشی دانشگاه آزاد اساالمی واحاد شوشتر، سال اول، شماره 9 ،1311 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,951 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,292 |