تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,437 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,194 |
استفاده از رواییگویی در آموزش معماری | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، دی 1389، صفحه 37-48 اصل مقاله (1.66 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2010.311 | ||
نویسندگان | ||
سجاد نازی دیزجی* 1؛ احمدرضا کشتکار قلاتی2؛ رضا پرویزی1 | ||
1گروه معماری، دانشگاه غیر انتفاعی دیلمان لاهیجان،ایران | ||
2دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 آبان 1389، تاریخ بازنگری: 04 بهمن 1389، تاریخ پذیرش: 04 بهمن 1389 | ||
چکیده | ||
بیان روایی در آموزش مطالب؛ مبتنی بر رعایت تمام عناصر ادبیات روایی و فنون روایتپردازی، یکی از روشهای فعال تدریس میباشد. بررسی کاربرد این روش در آموزش کودکان و نوجوانان بحث جدیدی نیست، اما تحقیق در مورد کاربرد روش در شاخههای مختلف آموزش دانشگاهی از قبیل علوم مهندسی، پزشکی و ... به تازگی شروع شده است. رواییگویی یکی از پایههای ذهن آدمی برای اندیشیدن در حوزههای مختلف علمی و هنری میباشد. با توجه به نو بودن موضوع پژوهش حاضر، ابتدا مطالعات کتابخانهای انجام و سپس در جهت اثبات از روش نیمه تجربی استفاده شده است. روش کار مطالعات کتابخانهای بر اساس مقایسه مابین ساختار داستان و معماری و ارتباط و تأثیرات متقابل آنهاست. همچنین تأثیرات روانشناسانه رواییگویی بر آموزش معماری در دروس مختلف بررسی شده است. در روش نیمه تجربی، دو شیوه تدریس سخنرانی و رواییگویی روی دو گروه 29 نفری از دانشجویان آزمایش شده و پس از آزمون، نتایج به دست آمده با آزمون t مستقل توسط نرم افزار spss مقایسه گردیده است. نتیجه اینکه با استفاده از ماهیت روایتگونه معماری میتوان از روایتها در زمینه حس مکان معماری و طراحی بنا استفاده نمود و از روش رواییگویی در تدریس دروس مختلف معماری بهره جست. این روش ماندگاری مفاهیم و ارزشهای اخلاقی معماری را در ذهن دانشجو افزایش میدهد. روش نیمه تجربی تفاوت معنادار در نتایج آزمون دو گروه را نشان داده، به طوری که میانگین نمره کل کسب شده در گروه سخنرانی31/1± 7/11 و در روش روایی گویی 01/1 ±1/14 از 20 میباشد. از این روش در مقیاس وسیعتر و پیشرفتهتر، میتوان در قصه گویی دیجیتالی، تولید کتاب، فیلم و بازیهای رایانهای برای آموزش دانشگاهی، آشنایی جامعه با معماری و همچنین آمادگی کودکان برای درک مفاهیم معماری استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش معماری؛ رواییگویی؛ قصهگویی؛ آموزش مفاهیم | ||
موضوعات | ||
معماری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Application of narration in architecture education | ||
نویسندگان [English] | ||
S. Nazi1؛ A. Keshtkar Ghalati2؛ R. Parvizi1 | ||
1Department of Architecture, Deilman Lahijan Non-Profit University, Iran | ||
2Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Narration in education by using all the elements of narrative literature is one of the active teaching methods. This method has already been used in teaching children and adolescents, but research about the application of method in different branches of academic education, such as engineering, medicine etc has recently started. Narration is one of the human mind bases for thinking in different areas of science and art. Considering the research topic is new, library studies ful bfiled first and then quasi-experimental study was used to prove the research results, Library studies was used by the researchers to compare the structure of both story and architecture in order to find their interactional relationship and bilateral effects on each. The psychological impact of narration on architecture education has been investigated in different subjects. A quasi-experimental study was carried out as two-groups, post-test only in faculty of architecture of Bushehr Azad University in 2010. Two groups each including 29 architecture students and achieved results were compared using t-test by SPSS software. As a result, considering to narrative nature of architecture, narration can be used in sense of space and architecture design. It is highly recommended to use narration in architecture education. It also helps the students to keep learned architecture concepts and ethic values in their mind for a long period of time. The mean of the total scores achieved by the lecture group was 11.7±1.31 and by storytelling group was 14.1±1.05 out of the total score 20. The difference between the two groups was statistically significant. The finding of this research can be applied in digital stories and, production of pedagogical books, films and computer games, which cause a familiarity with the architect tural by society as well as prepare children to understand the architecture. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Architecture education, Narration, Storytelling, Concept education | ||
مراجع | ||
[1] N.McCloskey D., Narration in Economic, University Of Chicago Press, 1992, p.123. [2] Groves D, Victims and Villains, Ramble House, 2009. ]3 ]والی آناهیتا، قصه گویی روشی موثر در آموزش مفاهیم پیچیده پزشکی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، .961الی955 صفحههای، 1386 ،7شماره [4] Adams R., Storytelling in Engineering, American Society for Engineering Education Conference, 2007. [5] Chung S.K., Digital Storytelling in Integrated Arts Education, the International Journal of Arts Education, 2006, pp.33-50. [6] Weiyn A., Narrative Processes and Institutional Activities Story Telling in Academic Counseling Encounters, International Pragmatic Association Journal, 2006. ]7 ]افشار فریبا، قصه گویی خالق، نشریه سرمایه، 1386 ، صفحه16 [8] Pellowski A., world of storytelling, Wilson H.W, Rev Exp Su edition, 1991, p.42. [9] Nash C., Narrative in Culture: the Uses of Storytelling in the Sciences, Philosophy and Literature, Rutledge 1990, p.34. ]11 ]فالحت محمدصادق، مفهوم حس مکان و عوامل شکل دهنده آن، نشریه هنرهای زیبا، شماره 26 ،1385، صفحههای 57 الی 66 . ]11 ]آنتونیادس آنتونی سی، بوطیقای معماری راهبردهای نامحسوس به سوی خالقیت معماری،ترجمه احمدرضا آی، انتشارات سروش،1388،صفحه978. [12] Rowcliffe S., Storytelling in Science, Journal of Education for Teaching, Vol.19, No.1, 2003, pp. 71–82. [13] Hunter KM. Doctor’s stories: the Narrative Structure of Medical Knowledge, New Jersey, Princeton University Press, 1991, p.42. [14] Collins R. and Cooper P., The power of story, Teaching Trough Storytelling, Scottsdale (USA), 2end Ed, 1977, p.43. ]15 ]شافعی بیژن، آموزش معماری از ابتدا : تجربه مرکز معماری کانادا، نشریه معمار،شماره 1387،96 ،صفحه .27 ]16 ]حسینی سید باقر، آموزش معماری پایدار در ایران موانع و گرایشها، مجله فناوری آموزش سال دوم جلد .291 صفحه، 1387 بهار، 8 شماره، 2 [17] Meakin R, the Humanities in MedicineDistancing and the distance between us, MedHumanit, Vol.31, No.50, 2005. [18] Lowenthal P.R. and Dunlap J, from pixel on a screen to real person in your students’ lives: Establishing social presence using digital storytelli | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,054 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,031 |