تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,091 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,849,613 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,064,070 |
پیامدهای شناختی و عاطفی استفاده از اسلاید در کلاس درس | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 19، تیر 1390، صفحه 193-202 اصل مقاله (1001.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2011.279 | ||
نویسنده | ||
جواد مصرآبادی* | ||
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تربیت معلم آذربایجان،ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 بهمن 1389، تاریخ بازنگری: 09 خرداد 1390، تاریخ پذیرش: 09 خرداد 1390 | ||
چکیده | ||
یکی از پرکاربردترین نرمافزارهای مورد استفاده در ارائه اطلاعات نرمافزار PowerPoint است. هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی استفاده از اسلایدهای PowerPoint بر بازدههای شناختی و عاطفی فراگیران است. شاخصهای عاطفی شامل نظرات دانشجویان در مورد اثرات این شیوهها بر بهبود یادداشت برداری، بهبود توجه و فهم و بهبود فرایند یاددهی- یادگیری بود. یادداری، درک و کاربرد مطالب آموخته شده نیز به عنوان شاخصهای شناختی در نظر گرفته شدند. برای سنجش بازدههای شناختی فراگیران، از یک آزمون پیشرفت تحصیلی روانشناسی تربیتی و برای سنجش بازدههای عاطفی فراگیران از یک مقیاس نگرش سنج استفاده شد. طرح پژوهشی مورد استفاده در این تحقیق یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و با گروه مقایسه بود. آزمودنیهای این پژوهش 73 نفر از دانشجو معلمان دانشگاه تربیت معلم آذربایجان بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. نتایج نشان داد که استفاده از نرم افزار PowerPoint تأثیر معناداری بر هیچ یک از شاخصهای شناختی ندارد و فقط روی نظرات دانشجویان در مورد بهبود یادداشتبرداری دارای اثر معناداری است. خطی بودن و محتوا محور بودن نرمافزار PowerPoint به عنوان علل اصلی ناکارآمدی آن معرفی شدند. استفاده از نرمافزارهای نقشه مفهومی که در آنها بر ساختار دانش تأکید میشود به عنوان شیوهای جایگزین معرفی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
نرمافزارهای ارائه اطلاعات؛ PowerPoint؛ پیشرفت تحصیلی؛ عاطفه تحصیلی | ||
موضوعات | ||
آموزش الکترونیکی- مجازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Cognitive and Affective Outcomes of PowerPoint Slides Usage in the Classroom | ||
نویسندگان [English] | ||
J. Mesrabadi | ||
Faculty of Educational Sciences and Psychology, Azerbaijan Teacher Training University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
One of the most widely used information presentation software is PowerPoint. This study aimed to determine the effectiveness of PowerPoint slides on the learners’ cognitive and affective outputs. Affective indicators have included the student opinions about the effects of these methods on improving note-taking, improving understanding and improving Teaching - learning process. Retention, understanding and application of the learned material were considered as well as cognitive indicators. An educational psychology achievement test was used to measure the cognitive outputs and an attitude scale was used to measure the affective outputs. Research design used in this study is a semi-experimental with pretest and posttest by compared groups. The study subjects were 73 students of teacher training Azerbaijan University who were chosen by available sampling method. Results indicated that the use of PowerPoint software hasn’t a significant impact on the cognitive parameters but that has a significant effect on the students’ opinions about improving note taking. This inefficiency due content centered and linearity nature of PowerPoint software. Using concept map software that in which the structure of knowledge is emphasized was introduced as an alternative approach. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Presentation Software, PowerPoint, academic achievement, Academic Affection, Teacher in Service | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,312 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,228 |