تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,101 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,881,390 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,088,832 |
بررسی علل افت انگیزش تحصیلی از دیدگاه دانشآموزان دوره پیش دانشگاهی با توجه به جنسیت و زمینههای خانوادگی آنها | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 19، تیر 1390، صفحه 181-192 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2011.278 | ||
نویسندگان | ||
عبدالمحمد طاهری* 1؛ مهسا فیاضی2 | ||
1معاونت دانشجویی ،دانشگاه شهید رجائی تهران،تهران،ایران | ||
2مرکز علمی کاربردی دانشگاه علوم پژشکی شیراز،ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 مهر 1389، تاریخ بازنگری: 23 اسفند 1389، تاریخ پذیرش: 23 اسفند 1389 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی علل و عوامل افت انگیزشی در بین دانشآموزان دوره پیش دانشگاهی از دیدگاه خود آنان بود. آزمودنیهای مورد مطالعه 1455 دانشآموز پیش دانشگاهی (766 دختر و 683 پسر) بودند که از 8 مرکز به طور تصادفی انتخاب شده مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت سنجش نگرش دانشآموزان پیرامون افت انگیزش تحصیلی یک مقیاس 40 گونهای بر اساس طیف لیکرت تهیه گردید که عوامل انگیزشی را در چهار مقوله خانوادگی، محیط مدرسه، محیط اجتماعی و فردی اندازه میگرفت. پایایی و روایی مقیاس فوق الذکر در تحقیق حاضر مورد بررسی و تأیید قرار گرفت .یافتههای پژوهش نشان داد که: دختران در عوامل خانوادگی و فردی از سطح انگیزشی بالاتری نسبت به پسران برخوردارند. در ارتباط با عوامل انگیزشی و سطح تحصیلات پدر مشخص شد که فرزندان پدرانی که تحصیلات دبیرستانی داشتهاند در عامل خانوادگی از انگیزش بالاتری نسبت به فرزندان پدرانی که بیسواد بودند برخوردار بودهاند. در ارتباط با این عامل و سطح تحصیلات مادر نشان داده شد که در عامل مدرسه فرزندان مادرانی که تحصیلات دبیرستانی داشتهاند از انگیزش بیشتری نسبت به فرزندانی که مادرانشان بیسواد یا تحصیلات ابتدایی داشتهاند، برخوردار بودهاند. همچنین فرزندان مادران خانهدار از انگیزش تحصیلی بیشتری در بعد عامل اجتماعی، نسبت به فرزندان مادران شاغل برخوردارند در حالی که درابعاد خانوادگی و فردی تفاوت معنیداری مشاهده نشد، ولی در مجموع چهار عامل انگیزش تحصیلی تفاوت معنیداری به نفع فرزندان مادران خانهدار به دست آمد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشآموزان پیش دانشگاهی؛ انگیزش تحصیلی؛ عوامل انگیزشی | ||
موضوعات | ||
روانشناسی تربیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Gender& Family Background on the Causes of Loss of Motivation of Academic Pre-University | ||
نویسندگان [English] | ||
A.M. Taheri1؛ M. Fayyazi2 | ||
1Student Vice Chancellor, Shahid Rajaei University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Applied Science Center of Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study investigated the causes of loss and motivational factors among pre university students before they had their own points of view. Subjects studied in 1455 pre-university students (766 girls and 683 boys) was the center from 8 randomly selected were studied to Measure the attitude of students about a drop in academic motivation scale, 40 species based on spectrum Likert motivational factors that were taken in four categories of family, school environment, social environment and individual measures were. Scale reliability and validity of the mentioned study was evaluated and approved. Findings showed that the girls, in the family and individual factors, have higher level of motivation than boys do. With motivational factors and educational levels of their fathers have shown that fathers of the children who have high school education in the family factor of the motivation are higher than the children of the fathers who were illiterate and with this factor ,maternal education levels have shown that the school factor of the children whose mothers have had high school education, had more motivation than the offspring of the mothers who were illiterate or had primary education Also, the children whose mothers were housewives and they have more academic motivation in the social factor, compared to the children of the working mothers do. While from the aspect of family and individual dimensions there was no significant difference in total but four academic motivating factors there were no significantly in favor of children whose mothers were housewives, respectively. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic Motivating, Motivational Factors | ||
مراجع | ||
]1 ]جویس ویل، الگوهای تدریس 2999 .ترجمه محمدرضا بهرنگی، چاپ پنجم، تهران، انتشارات کمال تربیت، 1383 ،صفحههای 3 الی 37. [2] Clement J., Using bridging analogies and anchoring intuitions to deal with students preconceptions in physics, Journal of Research in sinence Teaching 30 , 1993 ,pp.1241-1258. [3] Shawn M Glynn., Making Science Concepts meaningful to students, teaching with analogies, 2008. ]4 ]تقیزاده بروجنی سوسن، بررسی تأثیر استفاده از آنالوگها )قیاس مستقیم( از الگوی بدیعه پردازی در بهبود برنامه درسی شیمی دبیرستان، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، 1387 ،صفحههای51 الی61. [5] Else, M. J, Clement, J should Different Types of Analogies Be Treated Differently in Instruction? Observations from a MiddleSchool life Science Curriculum. Amherst, MA proceedings of the National Association for Research in science Teaching, Philadelphia, PA, 2003 ]6 ]بازرگان عباس، ارزشیابی آموزشی، تهران، سمت، .240 الی 242 صفحههای، 1383 ]7 ]بیابانگرد اسماعیل، روشهای پژوهش در روانشناسی و علم تربیتی، تهران، نشر دوران، 1384 ، صفحههای .430 الی 180 ]8 ]حسن زاده رمضان، روشهای تحقیق در علوم رفتاری )راهنمای عملی تحقیق(، چاپ هشتم، تهران، نشر ساواالن، 1387 ،صفحههای 271 الی 285. ]0 ]سرمد زهره، بازرگان عباس و حجازی الهه، روشهای پژوهش در علوم رفتاری، تهران، نشر آگه، 1378 ، صفحه های 232الی235. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,728 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,294 |