
تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 217 |
تعداد مقالات | 2,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,130,303 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,274,216 |
تحلیل ریتورنلّو در رمان و نقاشی با توجه نظام هنرها نزد دلوز با تأکید بر هستیشناسی | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
دوره 13، شماره 26، اسفند 1403 اصل مقاله (584.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/orj.2025.2313 | ||
نویسنده | ||
فریده آفرین | ||
دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکدهی هنر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 آذر 1402، تاریخ بازنگری: 19 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 19 اسفند 1403 | ||
چکیده | ||
با مطالعه نظام هنرها در آرای دلوز معیار نگریستن به نسبت هنرها مشخص میشود. همچنین با نگاهی به آن معیار، تفاوت درجه هنرها بر اساس کارمادهشان آشکار میگردد. بدین ترتیب، با تمرکز بر آرای دلوز این پرسشها مطرح است: چگونه این فیلسوف بر اساس معیاری چون ریتورنلّو به رمان و نقاشی از منظر مسائل مشترکی مینگرد؟. چگونه این مسائل با مباحث هستیشناسی او متناظر میشوند؟. با روش توصیفی-تحلیلی و مطالعه متمرکز برخی آثار او، میتوان گفت ریتورنلّو گرچه اصطلاحی موسیقایی است وجوه آن در رمان و نقاشی تحلیل شدنی است. رمان و نقاشی اصیل ریتورنلّو میسازد. ریتورنلّو چند وجه مثل ملودی، موتیف-کنترپوآن و تم-تغییراتِ هارمونیک دارد. این چند وجه چون نقاطی تکاملی نیستند، بلکه وجوهی از پدیدهای واحد هستند. ارتباط شخصیتها و فیگورها در رمان و نقاشی بر اساس ارتعاش، ملودی تکآوا میسازد. شخصیتها و فیگورها به صورت بیرونی و درونی بامنظره و حیوان نسبت مییابند، بر اساس درکمایه و حالمایه ملودیهای چندآوا یا کنترپوآنهای قلمرویی و شخصیت ریتمیک میسازند. بر بنیادِ شدت ناب، تغییرات هارمونیک را از سرمیگذارند و به شدتِ (توان) بینهایت و بینهایت شدت گشوده میشوند. بسیاری از مسائل استتیک دلوز مانند درکمایه، حالمایه، احساس ناب، که قلمروسازی، قلمروزدایی و بازقلمروگذاری را در عرصه هنرها رقم میزنند بهعنوان مبنای توضیح ریتورنلّو با شیوه زیستن یا فرم زندگی هستندهها متناظرند. | ||
کلیدواژهها | ||
نظام هنرها؛ دلوز؛ ریتورنلّو؛ هستیشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the Ritornello in the Novel and Painting Considering the System of Arts According to Deleuze with Emphasis on Ontology | ||
نویسندگان [English] | ||
Farideh Afarin | ||
Associate professor, Department of Art Studies, Faculty of Art, Semnan University, Semnan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
By studying the system of arts in the views of a philosopher, the criteria for examining the relationships between the arts become clear. Additionally, the relationship between the arts and the differences in their degrees is defined based on their material in relation to that criterion. Accordingly, one can answer the question:How can Deleuze consider the novel and painting from the perspective of common issues? How do these issues correspond with his ontological problems? Through a descriptive-analytical method and a focused study of some of Deleuze's works, one can establish the concept of the "ritornello" as the foundation of this thinker's theory of art.In Deleuze's view, the original novel and painting create a ritornello. The ritornello has several aspects, such as melody, motif-counterpoint, and theme-harmonic variations. These aspects are not developmental points; rather, they are modes of a single phenomenon. The basis of the relationship between characters and figures in the novel and painting is vibration, which creates a monophonic melody. Characters and figures relate to the landscape and animality in both external and internal ways, forming multi-voiced melodies or territorial counterpoints and rhythmic characters based on the intensity and mood of the melodies. Based on sensing the pure intensity, they undergo harmonic changes and open themselves to infinite intensity, and the infinity of intensity.Many of Deleuze's aesthetic issues, such as intensity, affects, percepts, and pure sensation, which make territorialization, deterritorialization, and re-territorialization, seem to correspond as the basis for explaining the Ritornello with the way of life of beings. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
System of Arts, Deleuze, Ritornello, Ontology | ||
مراجع | ||
Afarin, F., & Mosaveiler, A., “ Deleuze on ontology of rhythm in painting and aesthetics”. Knowledge. 2015. (1) 8, 7-30. Persian. Afarin, F., “The Comparison of Ontology of Martin Heidegger and Gilles Deleuze from the Social Dimension: Fugue against Ritornello”. Journal of Philosophical Investigations. 2024. 18(49), 155-176. doi: 10.22034/jpiut.2024.60234.3687. Persian. Batteux, Ch., The Fine Arts Reduced to a Single Principle, Translated with an introduction and notes by: James O. Young, Oxford University Press; 2015. English Bogue, R., Deleuze on Music, Painting and The Arts, London, Routledge, 2003. English. Carroll, N., An Introduction to the Philosophy of Art, Translated by S.Tabatabai, Tehran: Farhanesane Honar. 2013. Persian. Cross, D. J. S., Deleuze and the Problem of Affect. Edinburgh University Press,. http://www.jstor.org/stable/10.3366/j.ctv21ptsh6 . 2021. English. Deleuze, G., (Cours du 1981/03/31). Sur la peinture, Cours Vincennes - St Denis, transcription: Cécile Lathuillère et Szarzynski Eva , available at: https://www.webdeleuze.com/textes/250, [Accessed 11th March 2023]. French. Deleuze, G., & Guattari, F., Mille plateaux: Capitalisme et schizophrénie, II. Paris: Minuit, 1980. Translated by Brian Massumi under the title A Thousand Plateaus ,Minneapolis: University of Minnesota Press, 1987. English. -------------, What is Philosophy?, Translated by G. Bruchel and H. Tomlinson, London and NewYork, verso, 1994. English. Deleuze, G., et Parnet, C., L'Abécédaire de Gilles Deleuze, avec Claire Parnet. Direc: Pirre-André Boutang, paris editions montanass,www.longlabwayan.edu, 1996. French. Deleuze, G. Francis Bacon: The Logic of Sensation, Translated by H., Aliaghaei, Tehran, Herfehhonarmand pub, 2011. Persian. ----------., Spinoza's World, Gilles Deleuze's discourses about Spinoza, 1978-1981, Translated by H. Movahedi, Ney Pub. 2022. Persian. Garcin -Marrou, F., “Gilles Deleuze, Félix Guattari : entre théâtre et philosophie. Pour un théâtre de l'à venir”. Translated by Sh. Vakili, 2020. Access date: 20/1/2025. Available at: https://www.soshians.ir/fa. Persian. Guter, E., Aesthetics A-Z, Translated by M.R Abolghassemi, Tehran: Mahi, 2016. Persian. Kord Noghani, M. & Salmani, A., “The Genesis of Fine Arts: A reassessment of Kristeller's "Modern system of Fine arts”. Journal of Philosophical Investigations. 2020. 13(29), 361-388. doi: 10.22034/jpiut.2020.8219. Persian. Mashayekhi, A., “The Logic of the genesis of time in Deleuze's Difference and Repetition”. The Monthly Book of Philosophy. 2014. Issue 81, June, pp. 50-61. Persian. Maugham, W.S., The moon and sixpence. Translated by P. Daryoush, Fourth Edition. Tehran: Asatir, 2015. Persian. Truran, W, J. , “Affect theory” in Routledge Companion to Literature and Emotion, Routledge, 2022. English. Sauvanet, P., éléments esthétique Translated by M.R Abolghassemi, Tehran: Mahi, 2009. Persian. Smith, D. W., Philosophy of Deleuze, Translated by S. J. Seyedi, Elmi Va Farhangi Pub. 2021 . Persian. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 108 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 36 |