تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 207 |
تعداد مقالات | 2,062 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,777,836 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,008,262 |
بررسی عوامل هستیشناختی ایجاد آرامش در نگرش لائوتزو و مولانا جلالالدین بلخی. | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 10، دوره 13، شماره 25، شهریور 1403 اصل مقاله (773.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/orj.2024.2200 | ||
نویسندگان | ||
یاسمن سلمانی* 1؛ عظیم حمزئیان2؛ سعید مهناء3 | ||
1دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان.سمنان.ایران | ||
2دانشیار دانشگاه سمنان | ||
3گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، تهران | ||
تاریخ دریافت: 07 دی 1402، تاریخ بازنگری: 12 شهریور 1403، تاریخ پذیرش: 18 شهریور 1403 | ||
چکیده | ||
بی التفاتی به بنمایه های فکری از جمله هستی شناسی شکاف تحقیقاتی پیرامون مسئله آرامش است نوشتار حاضر با ابتنا بر فرضیه مدخلیّت بنمایه های فکری در بحث آرامش، کاوشی برای یافتن عوامل هستی شناختی ایجاد آرامش در نگرش لائوتزو و مولاناست. این جستار با استمداد از روش تحلیل محتوا و به شیوه مقایسهای،کوششی برای پرکردن این شکاف تحقیقاتی است. نتایج این تامّل نشانگر همسویی دو سوی تطبیق در عوامل هستی شناختی آرامش است. این عوامل در نگرش لائوتزو عبارتنداز: وو، یو، فاعلیت تائو و وحدت نیروهای متضاد یین و یانگ، قدرت و لطف تائو، حرکت دورانی و افقی هستی، شن-جن؛ در اندیشه مولانا نیز عبارتنداز: عدم، ربوبیت و فاعلیّت معشوق ازلی به واسطه اسماء متکثر اما واحد جلال و جمال، ظهور قدرت و احسان حق، انسان کامل و نیز حرکات دورانی و افقی هستی و وحدت متضادهای هستی. دستاوردهای این پژوهش، ارائه گر بازتعریف مفهوم آرامش به مفهومی در حاقّ حقیقت وجود است. حقیقت وجود با تمام تجلیّات و مراتبش اصلیترین عامل ایجاد آرامش است و آرامش به دلیل ساختار ذومراتب عالم، مفهومی ذومراتب و دامنۀ گسترۀ آن فراتر از عالم محسوسات است. انفکاک ناپذیری و ابتنای عوامل موجد آرامش بر هستی شناسی در دو سوی تطبیق، نمایانگر نقش مهم، اما نادیده گرفته شدۀ بنمایه های فکری در پژوهش ها پیرامون آرامش است. | ||
کلیدواژهها | ||
لائوتزو؛ مولانا؛ آرامش؛ هستیشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Scrutiny of the Ontological Factors of Creating Tranquility in the Attitude of Lao Tzu and Molana Jalaluddin Balkhi | ||
نویسندگان [English] | ||
Yasaman Salmani1؛ AZIM Hamzeian2؛ Saeid Mohanna3 | ||
1Humanity faculty. University semnan.iran | ||
2semnan university | ||
3Department of Psychology Education and Counseling, Farhangian University, Tehran, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The current research is an attempt to fill the research gap around the problem of tranquility; Considering that the researches about the factors that create tranquility lack attention to intellectual foundations including ontology; The present article, paying attention to this importance and selecting Laotzu and Molana, whose passage of time is proof of the influence and peace-creating of their works, is an exploration to find the ontological factors of creating peace in their attitude.. The results of this reflection indicate the alignment of the two sides of the adaptation, despite their temporal and spatial differences. The ontological factors of tranquility on both sides of the adaptation are: multiple levels of existence, circular and horizontal movements of existence, the effect of the power of benevolence and the unity of the opposites of existence. Also, attention to the ontological factors of tranquility is the provider of redefining the concept of tranquility to a concept in connection with the truth of existence. The emphasis of Tranquility-making factors on ontological factors shows the important but neglected role of intellectual foundations in the discussion about tranquility -making factors. The only difference between the two ontologies, Molana's emphasis on the agency of love in tranquility, is evaluated against the lack of love's place in Lao Tzu's ontology. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Lao Tzu, Molana, Ontology, Tranquility | ||
مراجع | ||
The Holy Quran Ahmadvand, M. Mental Health, Tehran: Payam Noor; 2003. Persian. Ashtiani, J. Commentary on Qaysari's introduction to Fuss-ul-Hakm, Tehran: Amir Kabir; 1991. Persian. Chai, Ch. and Chai, V. History of ancient Chinese philosophy, translator: A. Pasha'i, misplaced; 2007. Persian. Chuang Dzu. Chuang Dzu (collection of works), translated by Maryam Kamali and Masoud Shirbache, Tehran: Mitra; 2006. Persian. Chung-yuan, Ch. Tao: a new way of Thinking, Harper & Row Perrenial Library; 1997. Esmith, H. The Religions of Man, Harper& Row, London; 1965. Giles, L (T.R), Taoist teachings from the book of Liehtzu, London, Forgotten book; 2014. Golpinarli, A. Maulana Jalaluddin, translated and explained by Tawfiq Sobhani, Tehran: Research Institute of Human Sciences and Cultural Studies; 1996. Persian. Heydari, H., 2000, Similar and Tanziyeh Haq Ta'ali in Molvi's Poems, Journal of Mashhad Faculty of Theology, spring and summer 2000 - numbers 47 and 48, pages 109 - 120. Persian. Homayi, J. Molavinameh, Tehran: Sokhon Publications; 1997. Persian. Iraqi, F.E. Treatise on Lamaat and Treatise on Terminology by Fakhruddin Ibrahim Iraqi, edited by Javad Noorbakhsh, Tehran: Khanqah Nematollahi: 1974. Persian. Izutsu, T. Sufism and Taoism, translated by Mohammad Javad Gohari, Tehran: Rosenh; 2017. Persian. Jalali Moghadam, M. Ayin Zarvani, Tehran: Amir Kabir; 2005. Persian. Jung, C.G. Individual in today's society, translated by Mehdi Ghaeni, Qom: Dar al-Fekr; 2008. Persian. Lagerway, J. Taoist Ritual in Chinese Society and History, Edition illustrated, Macmillan; 1987. Lao Tsu , Translators: Feng, Gia-Fu & Jane English, Tao Te Ching, New York, Vintage; 1989. ----------- Daodeh Jing, translator: A. Pashaei, Tehran: Negah Ma'azare; 2006. Persian. Malerb, M. Man and Religions, translated by Mehran Tavakoli, Tehran: Ney Publishing; 2000. Persian. Mink, D.V; Strickman, M. and Reynolds, F. Confucian Dao and Buddha Rituals, translated by Gholamreza Sheikh Zainuddin, Tehran: Marwarid Publications; 2000. Persian. Moeller, H. The Philosophy of the Daodejing. New York, Columbia University Press; 2006. Molana, J.M. Masnavi Manavi, corrected by Nicholson, Tehran: Amir Kabir; 1992. Persian. -------------------- Fieh Ma Fieh, edited by Forozan Far, Tehran: Amir Kabir; 2005. Persian. -------------------- Kalyat Shams or Diwan Kabir, with corrections and Margins of Badi al-Zaman Forozanfar, Tehran: Amir Kabir; 2012. Persian. -------------------- Majlis Sab'a, correction and explanation of Hashempour Sobhani, Tehran: Kayhan; 2011. Persian. Nas, J.B. Comprehensive History of Religions, translated by Ali Asghar Hekmat, Tehran: Scientific and Cultural Publications; 2003. Persian. Pashaei, A. Dao: A way to think, Tehran: Cheshmeh Publishing; 1998. Persian. Qaraei, F. Far Eastern Religions, Mashhad: Ferdowsi University of Mashhad; 2006. Persian. Rajabi, M. Anthropology, Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute; 2009. Persian. Robinat, I. 2008, “Daode jing” in Encyclopedia of Taoism, Uk & U.S.A.,Vol. 1. Saatchi, M. and Zafarnavi, Kh., 2018, The meaning and concept of nature in Chinese landscape paintings based on the Tao school, Culture and Art Quarterly, second year, number 2, pages 169-192. Persian. Shahidi, J. Mashnavi commentary, Tehran: scientific and cultural; 1997. Persian. Stewart, J.M. Foundations of Taoist practice, E-published by author; 1995. Watson, B. Chuang Tzu: The Basic Writings, New York, Columbia; 1964. Welch, H. Taoism the Parting of the Way, Beacon Press; 1966. Zarinkoub, A. Serre Nei, Tehran: scientific and cultural; 1989. Persian. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 70 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5 |