تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,501 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,304 |
بستار علّی فیزیکی و فاعلیت الهی از منظر ابنسینا | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 9، دوره 13، شماره 25، شهریور 1403 اصل مقاله (570.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/orj.2024.2155 | ||
نویسندگان | ||
حسین غلام آزاد* 1؛ محمد کریمی لاسکی2 | ||
1دانشآموخته سطوح عالی حوزه علمیه، عضو بنیاد ملی نخبگان و مدرس سطح مقدمات | ||
2استاد حوزه و دانشگاه، دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فلسفه دین | ||
تاریخ دریافت: 11 بهمن 1402، تاریخ بازنگری: 12 مرداد 1403، تاریخ پذیرش: 12 مرداد 1403 | ||
چکیده | ||
بر اساس دیدگاه مبتنی بر بستار فیزیکی، جهان طبیعی از جهت تاثیر و تأثرِ علّی، خودبسنده است. از اینرو هرگونه دخالت و تأثیر خارجی و جزئی در جهان مستلزم نقض این اصل فیزیکی است، که با تکیه بر این نگاه باورپذیر نیست. از منظر ابنسینا این اصل، نمیتواند منافی فاعلیت الهی باشد؛ زیرا در نظام علّیِ مد نظر او و نیز مطابق با قاعده علیت الحادث که حاکم بر عالم طبیعت است؛ فاعلیت الهی در جهان بنحو سازگار برقرار است. در این نگاه برای توجیه معجزه و استجابت دعا نیازی به تقسیم فعل الهی به عام و خاص نیست. ما با توضیح مبانی فلسفی ابنسینا و بررسی دیدگاه او از نظام علّی در هستی، نشان میدهیم که او با پذیرش نفس و جایگاه آن در سلسله علل و کیفیت ارتباط علّی بین مراتب موجودات، توضیح سازواری از نسبت جهان و فاعلیت الهی ارائه میدهد. از اینرو در دستگاه فلسفی ابنسینا پذیرش دوئالیسم در رابطه ذهن و بدن پایه امکان دخالت فرافیزیکی در جهان فیزیکی است. | ||
کلیدواژهها | ||
بستار علّی؛ علت؛ علیت حادث؛ ابنسینا؛ نفس؛ فاعلیت الهی؛ معجزه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Physical Causal Closure And Divine Action in Avicenna's view | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Gholam Azad1؛ Mohammad Karimi Lasaki2 | ||
1Daru-Al-Salam Seminary Iran Tehran | ||
2PhD in Philosophy of Religion Tehran, University | ||
چکیده [English] | ||
According to the view based on physical closure, the natural world is self-sufficient in terms of causal interaction. Therefore, any external and partial interference in the world entails the violation of this physical principle, which is not believable based on this view. From Avicenna's point of view, this principle cannot contradict divine agency; Because in the causal system he considers and also in accordance with the rule of the causality of the incident which governs the world of nature; Divine activity is established in the world in a consistent manner. In this view, there is no need to divide divine action into general and specific to justify miracles and answering prayers. By explaining Avicenna's philosophical foundations and examining his view of the causal system in existence, we show that by accepting the mind() and its place in the chain of causes and the quality of the causal relationship between the levels of extants, he presents a systematic explanation of the relationship between the world and divine effectiveness. Therefore, in Avicenna's philosophical system, the acceptance of dualism in the relationship between mind and body is the basis of the possibility of metaphysical intervention in the physical world. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Physical Causal Closure", "occurrence`s Causality", "Avicenna", "Mind(Nafs)", "Divine Action" | ||
مراجع | ||
Avicenna, Al-esharat va Al-tanbihat, Qom: Bustaneketab.2017 . Arabic. Avicenna,Elahiat men Ketab Al-Shafa, research by hasan, hasanzadeh Amoly, Qom: Bustaneketab.2019. Arabic. Avicenna, Al-Talighat. A. Qom: Maktoal al-Alam al-Islami. 1984.Arabic. Avicenna,Al-Hekmat ol-Mashreghiah, Qom: Mehr Amir al_mominin.2021.Arabic. Avicenna, Al-hodood, Cairo: General Egyptian Book Organization.1989.Arabic. Avicenna, Al-Elahiat. B. Qom: Marashi Najafi.1984.Arabic. Avicenna, Al-Mobahesat. Qom: Bidar. 1992.Arabic. Avicenna,Al-Nejat Men Al-gharagh fi bahr Al-zalalat,Tehran, university of Tehran Press Publication.2018.Arabic. Avicenna, Al-Nafs men katab Al-shafa. research by hasan, hasanzadeh Amoly, Qom: Bustaneketab. 2020.Arabic. Ayji- Mir Seyed Sharif, Sharh Al-Mavaghef, Qom: Al-Sharif Al-Razi.1907.Arabic. Mulla Sadra,Sadr al-Mutalahin's Commentary on the Theology of Healing. Tehran: Sadra Islamic Wisdom Foundatio.2003. Arabic. Sobhani Tabrizi, Jafar, Theology on the guidance of the book and the sunnah and the reason. Qom: Institute of Imam Sadiq.2005.Arabic. Nasir al-Din al-Tusi, Sharh Al-Esharat , Al-Tanbihat, Qom: Publication Al-Balaghah,1996,Arabic. Avicenna, Collection of Letters, Translate by Mahmoud shahabi, Qom: ayateeshraq, 2012,Persian. Avicenna, Knowledge for Ala al-Dawla, Tehran: Mola,2015,Persian.
R.Bishop, The hidden premiss in the causal argument for physicalism. Analysis 66:2006: 44–52.
D, Hume . An Enquiry concerning Human Understanding. Oxford University press.New York:2007.
https://plato.stanford.edu/archives/spr2024/entries/physicalism/>./URL=< Dimitrijević, D.R. Causal closure of the physical, mental causation, and physics. Euro Jnl Phil Sci 10, 1: 2020. https://doi.org/10.1007/s13194-019-0267-3
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 145 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 65 |