تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,092 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,861,501 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,073,501 |
یادگیری فیزیک با نظام آموزش فردی و مقایسه آن با نظام آموزش سنتی | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 21، دی 1390، صفحه 33-40 اصل مقاله (881.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2011.214 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه احمدی* 1؛ طوبی صفری همت آبادی2؛ اشرف السادات شکر باغانی3؛ رسول کردنوقابی4 | ||
1دانشکده علوم پایه،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایران | ||
2آموزش فیزیک،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایران | ||
3مؤسسه پژوهشی برنامهریزی آموزشی و نوآوریهای درسی،تهران،ایران | ||
4دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلیسینا همدان،همدان،ایران | ||
تاریخ دریافت: 09 خرداد 1390، تاریخ بازنگری: 28 مهر 1390، تاریخ پذیرش: 28 مهر 1390 | ||
چکیده | ||
به منظور بهبود فرآیند یادگیری و تثبیت آموختهها، توجه به تفاوتهای فردی فراگیران الزامی است. نظام آموزش فردی (PSI) یکی از روشهای آموزشی است که به روشنی تفاوتهای فردی یاد گیرنده را لحاظ مینماید. در این پژوهش کیفیت یادگیری فیزیک را با نظام آموزش فردی و نظام آموزش سنتی مورد مقایسه قراردادیم. بدین منظور، طرح درس مبتنی بر PSI برای مبحث انتخابی از کتاب درسی فیزیک پایه دوم متوسطه طراحی شد. برای نمونه آماری این پژوهش، دو کلاس به شیوه تصادفی ساده از کلاسهای دوم متوسطه دخترانه انتخاب شد. درکلاس اول روش PSI و در کلاس دیگر روش آموزش سنتی به اجرا در آمد. این پژوهش از نظر نحوه گردآوری دادهها و روش کار در رده تحقیقات نیمه آزمایشی است. نتایج نشان میدهد، روش PSI به مراتب بهتر از روش آموزش سنتی است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش فردی (PSI)؛ آموزش سنتی؛ یادگیری فیزیک | ||
موضوعات | ||
فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Learning Physics through Personalized System of Instruction (PSI) and Traditional Method | ||
نویسندگان [English] | ||
F. Ahmadi1؛ T. Safari Hemmat Abadi2؛ A.S. Shekarbaghani3؛ R. kord Noghabi4 | ||
1Faculty of Sciences, Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
2Physics Education , Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
3Department of Organization for Educational Research& Planning and Education,Tehran,Iran | ||
4Faculty of Economics and Social Sciences, Bu Ali Sina University, Hamadan, Hamadan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
To improve the learning process and consolide learning, paying attention to individual differences among learners is necessary. Personalized System of Instruction (PSI) is an educational method that clearly takes individual differences into account. In this research, learning physics through PSI, in a physics course for secondary school students, is compared with learning physics through a traditional method the lesson plan for this course has been designed based on PSI and two groups of high school students were randomly selected. One of the groups was taught through Personalized System of Instruction (PSI) and the other group through traditional method. This study is a semi-experimental research and the results show that Personalized System of Instruction (PSI) is much more effective than traditional method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Personalized System of Instruction (PSI), Physics Learning, Traditional Method | ||
مراجع | ||
]1 ]داود اف ردیـش، آمـوزش فیزیـک، ترجمـه و تــألیف: احمدی فاطمه، احمدی محمد، تهران، دانشگاه تربیـت دبیر شهید رجائی، 1322. ]2 ]آقا زاده محرم، راهنمایی روشهای نـوین تـدریس )بـر پایه پژوهشهای مغز محـور، سـاخت گرایـی از طریـق همیاری، فراشناخت و ... (، تهران، نشر آییش، 1324. [3] Kulik J, Kulik C.L.C and Cohen P.A.A, Metaanalysis of Outcome Studies of Keller’s Personalized System of Instruction, American Psychologist, Vol.34, 1979, pp.307-318. [4] Slavin R.E, When does cooperative learning increase student achievement?, Psychological Bulletin, Vol. 94, 1984, pp.429-445. ]5 ]بلوم بنیامین اس، اصول علمی طبقهبندی هدفهای تربیتی، ترجمه: رضوی مسعود، دانشسرای عالی سابق تهران، 1346. ]6 ]بلوم بنیامین اس و دیگران، ارزشیابی تکوینی و ارزشیابی مجموعی از آموختههای دانشآموزان، ترجمه: عظیمی ابراهیم، تهران، انتشارات دانشگاه تربیت معلم، 1355. [7] Keller F.S., Goodbye Teacher, Journal of Applied Behavior Analysis, No.1, 1968, pp.79- 89. [8] Willem-Paul B., Rae A. and Kumar Y., WebBased Implementation of Instruction: A Case Study of Teaching Mathematics in an Online Learning Environment, International Journal of Web-Based Learning and Teaching Technologies, Vol.2, No.1, 2007. [9] Grant K.L. and Spencer E.R., The Personalized System of Instruction: Review and application to distance education, International Review of Research in Open and Distance Learning ,Vol.4, No.2, 2003. ]19 ]دفتر تألیف و برنامهریزی درسی، کتاب کار و راهنمای مطالعه دانشآموز- سال دوم آموزش متوسطه، تهران، مؤسسه فرهنگی فاطمی، 1320 . ]11 ]واحد پژوهش و برنامهریزی کتابهای میکرو طبقهبندی، فیزیک پایه )شامل مباحث فیزیک 3و2و1 ،) تهران، انتشارات بینالمللی گاج، 1320. ]12 ]محتشم محمد، پرسشهای چهار گزینهای فیزیک )2 ،)تهران، انتشارات اندیشه سازان، 1321 . ]13 ]سیف علیاکبر، اندازهگیری و سنجش در علوم تربیتی، چاپ هفدهم، تهران، نشر دانشگاه پیام نور، .1324 ]14 ]سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی، خودآموز فیزیک )2 )و آزمایشگاه- سال دوم متوسطه، تهران، دانشپژوه، 1324. ]15 ]دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسـی، آزمـایشهـای فیزیک )2 )سال سوم نظـام جدیـد آمـوزش متوسـطه، تهران، شرکت چاپ و نشر ایران، 1304. [16] Bangert-Drowns R.L, and Kulik C.L.C., Effectiveness of Computer-Base Education in Secondary Schools, Journal of Computer-Based Instruction, Vol.12, 1983, pp.59-68. [17] Bloom Benjamin S, the 2 Sigma Problem: The Search for Methods of Group Instruction as Effective as One- to- One Tutoring, Educational Researcher, Vol.13, 1982. [18] Conrad H.J., Holt B.J. and Hatten J.D., Journal of Curriculum and Instruction (JOCI), Vol.2, No.2, 2008. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,806 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,020 |