تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 200 |
تعداد مقالات | 2,008 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,680,150 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,937,353 |
تبیین مؤلفههای معماری داخلی مبتنی بر روشنایی غیربصریِ هدفمند | ||
معماری و شهرسازی پایدار | ||
مقاله 9، دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 22، اسفند 1402، صفحه 183-206 اصل مقاله (2.49 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/jsaud.2024.9959.2169 | ||
نویسندگان | ||
محیا چشمه نور1؛ سیدعباس یزدانفر2؛ فاطمه مهدیزاده سراج* 3 | ||
1معماری، دانشکده معماری، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران | ||
2دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
3معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 04 تیر 1402، تاریخ بازنگری: 26 اردیبهشت 1403، تاریخ پذیرش: 02 تیر 1403 | ||
چکیده | ||
روشنایی غیربصری موضوعی است که ریشه در مطالعات علوم پزشکی دارد و اهمیت بهرهگیری از آن در سالهای اخیر در حوزه بینالمللی معماری، مطرح و روبهرشد است. اما بررسیهای اولیه نشانگر شناخت اندک از این موضوع در مطالعات معماری داخل کشور میباشد. هدف این تحقیق تبیین مؤلفههای روشنایی غیربصری و بهرهگیری از برخی فاکتورهای آن در معماری میباشد. این تحقیق ابتدا با مطالعهای کتابخانهای و مروری محتوایی بر پیشینه موضوع و مبانی نظری موجود، فاکتورهای مؤثر طراحی بر روشنایی غیربصری را شناسایی و سپس در بین این فاکتورها، اثر رنگ سطوح داخلی را در مدل کلاس درس با شبیهسازی توسط نرمافزار آلفا (پلاگین راینو برای تحلیلهای روشنایی غیربصری) بررسی کرده است. همچنین در این پژوهش، فاکتورهای جهت دید و فاصله از پنجره در آزمایشی میدانی در یک کلاس درس با اندازه-گیری توسط دستگاه اسپکترومتر (طیفسنج) ارزیابی شدند. در پایان، اثر این فاکتورها توسط برخی از شاخصهای روشنایی غیربصری نظیر روشنایی معادل ملانوپیک ( EML)، روشنایی نور روز معادل ملانوپیک ( M-EDI) و محرک سیرکدین ( CS) اندازهگیری شدند. مرور محتوایی بر مبانی نظری نشان میدهد پارامترهای طیف، شدت، زمانبندی، مدتزمان، جهت و سابقه نور برای اثربخشی در روشنایی غیربصری بسیار متفاوت از روشنایی شناخته شده بصری میباشند. در بین این مؤلفهها، بررسی بر روی رنگ سطوح، جهت دید و فاصله ناظر از پنجره نشان میدهد رنگهای زرد و سبز با وجود تولید روشنایی بصری لازم برای 100% نقاط مورد مطالعه در فضا، در ایجاد برخی شاخصهای روشنایی غیربصریِ کافی برای تمام فضا ناکارآمدند (تأمین EML استاندارد برای 90% و 81% فضا توسط رنگ سبز و زرد). رنگ آبی نیز روشنایی بصری و EML لازم را به ترتیب برای حدوداً 72% و 96% از نقاط مورد بررسی در فضا تأمین میکند که در ایجاد روشنایی بصری کافی پائینترین عملکرد را دارد، اما در تأمین EML در نقاط منتخب مورد مطالعه نسبت به سبز و زرد قابلیت بهتری دارد. رنگ سفید با تأمین %100 روشنایی بصری و غیربصری مناسبترین انتخاب میباشد. همچنین در میزان روشنایی غیربصری عمودی دریافتی ناظر در جهت دید رو به پنجره نسبت به جهت دید رو به تخته اختلاف قابلتوجهی وجود دارد. جهت دید رو به پنجره و نزدیک به پنجره دریافت بیشتری از اثرات غیربصری نور دارند که در صورت استفاده از پنجرههای جنوبی لازم است ملاحظات خیرگی لحاظ گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
روشنایی غیربصری؛ روشنایی معادل ملانوپیک؛ سیرکادین؛ طراحی داخلی؛ کلاس درس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explanation of interior architecture factors based on targeted non-visual lighting | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahya Cheshmeh Noor1؛ Seyed-Abbas Yazdanfar2؛ Fatemeh Mehdizadeh Saradj3 | ||
1architecture, architecture, IUST, Tehran,Iran | ||
2Iran University of Science and Technology | ||
3Architectureو Architecture and Urbanism department, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Non-visual lighting is a subject that has its roots in medical studies, and in recent years the importance of benefiting from it in the international field of architecture is prominent and growing. But the preliminary studies show little knowledge of this subject in the country's architecture studies. This research purpose is to explain the factors of non-visual lighting and the applications of some of them in architecture. This research first identified the effective design factors on non-visual lighting with a library study and a content review on the subject's background and the existing theoretical foundations, and then among these factors, investigated the effect of the color of the interior surfaces in the classroom model with simulation by ALFA software (a Rhino plugin for non-visual lighting analysis). Also, in this research, the view direction and the distance from the window were evaluated in a field experiment in a classroom by measuring with a spectrometer. In the end, the effect of these factors was measured by some non-visual illuminance indices such as melanopic equivalent illuminance (EML), melanopic equivalent daylight (D65) illuminance (M-EDI), and circadian stimulus (CS). A content review of the theoretical foundations shows that the parameters of the spectrum, intensity, timing, duration, direction, and the history of light for being effective in non-visual lighting are very different from those of known visual lighting. Among these factors, the investigation of the color of the surfaces, the direction of view, and the observer's distance from the window shows that the yellow and green colors, despite producing the necessary visual illuminance for 100% of the studied points in the space, are ineffective in generating sufficient some non-visual illuminance indicators for the entire space (provide standard EML for 90% and 81% of the space by green and yellow colors). The blue color also provides necessary visual illuminance and EML for approximately 72% and 96% of the studied points in the space, respectively, which has the lowest performance in creating sufficient visual illuminance. But, in providing EML in the selected studied points compared to green and yellow colors has better performance. White color is the most appropriate choice by providing 100% visual and non-visual lighting. Also, there is a significant difference in the amount of vertical non-visual illuminance received by the observer in the view direction towards the window compared to the view direction towards the board. The direction of the view facing the window and close to the window receive more non-visual effects of light. In the case of using south windows, it is necessary to take into account glare considerations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
circadian, classroom, interior design, melanopic equivalent illuminance, non-visual lighting | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 137 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 39 |