تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,106 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,887,866 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,094,554 |
تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر انگیزه و عملکرد دانش آموزان ورزشکار | ||
مطالعات آموزش علوم ورزشی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 3، دی 1402، صفحه 9-22 اصل مقاله (683.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم نصیری راد* 1؛ فروغ فتاحی2 | ||
1کارشناسی ارشد روان شناسی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، ایران | ||
2استادیار دانشگاه یادگار امام، ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 شهریور 1402، تاریخ بازنگری: 02 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 20 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: آموختن ذهن آگاهی یکی از راههای منطقی کمک به ورزشکاران برای ورود به حالت اجرای روان و رسیدن به عملکرد اوج است. این پژوهش با هدف تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر انگیزه و عملکرد ورزشکاران انجام شد. روشها: طرح پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از جهت روش، نیمه آزمایشی و متشکل از دو گروه مقایسه همراه با جایگزینی تصادفی، پیش آزمون،پس آزمون (6 جلسه) است. جامعه آماری پژوهش ورزشکاران هنرستان ورزش رشته والیبال بودند که حجم نمونه براساس جدول استیونس و نیمه آزمایشی بودن پژوهش 30 نفر از ورزشکاران می باشند. افراد نمونه به دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. جهت گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استاندارد پرسشنامه انگیزه ورزشی(SMS-6) و پرسشنامه عملکرد ورزشکاران - چاربونیو (۲۰۰۱) استفاده شد که با روش نمونه گیری هدفمند بین افراد نمونه توزیع شد. جهت تحلیل یافته ها از نرم افزار spss22 و جهت بررسی فرضیه ها نیز از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها: نشان داد که با کنترل پیش آزمون بین سطح انگیزه ورزشکاران گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد(000/0=P ؛229/5=F).. به عبارت دیگر، آموزش ذهن آگاهی با توجه به میانگین نمره کل انگیزه ورزشکاران در گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه کنترل، موجب افزایش انگیزه ورزشکاران در گروه آزمایش شده است. میزان تأثیر یا تفاوت برابر 810/24 است. ادامه یافته ها نشان داد که با کنترل پیش آزمون بین سطح عملکرد ورزشکاران گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد(000/0=P ؛145/6=F). به عبارت دیگر، آموزش ذهن آگاهی با توجه به میانگین نمره کل عملکرد ورزشکاران در گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه کنترل، موجب افزایش عملکرد ورزشکاران در گروه آزمایش شده است. میزان تأثیر یا تفاوت برابر 321/27 است همچنین با کنترل پیش آزمون بین سطح انگیزه درونی ورزشکاران گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد(000/0=P ؛230/11=F). به عبارت دیگر، آموزش ذهن آگاهی با توجه به میانگین نمره کل انگیزه درونی ورزشکاران در گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه کنترل، موجب افزایش انگیزه درونی ورزشکاران در گروه آزمایش شده است. میزان تأثیر یا تفاوت برابر 800/37 است. همچنین با کنترل پیش آزمون بین سطح انگیزه بیرونی ورزشکاران گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد(000/0=P ؛270/30=F). نتیجهگیری: به عبارت دیگر، آموزش ذهن آگاهی با توجه به میانگین نمره کل انگیزه ورزشکاران در گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه کنترل، موجب افزایش انگیزه بیرونی ورزشکاران در گروه آزمایش شده است. میزان تأثیر یا تفاوت برابر 69/26 است | ||
کلیدواژهها | ||
ذهن آگاهی؛ انگیزه؛ عملکرد ورزشکاران؛ والیبال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of mindfulness training on the motivation and performance of student athletes | ||
نویسندگان [English] | ||
maryam nasirirad1؛ Forough Fattahi2 | ||
1Master's degree in sports psychology, Azad University, South Tehran Branch | ||
2Assistant Professor of Yadegar Imam University | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Learning mindfulness is one of the logical ways to help athletes to enter the state of smooth performance and reach peak performance. This research was conducted with the aim of the effect of mindfulness training on the motivation and performance of athletes. Methods: The design of the current research is semi-experimental and pre-test and post-test with a control group. This research is applied in terms of purpose and semi-experimental in terms of method and consists of two comparison groups with random replacement, pre-test, post-test (6 sessions). The statistical population of the research was volleyball sports conservatory athletes whose sample size is 30 athletes based on the Stevens table and the semi-experimental nature of the research. The sample people were divided into two groups of 15 people, experimental and control. In order to collect information, standard sports motivation questionnaire (SMS-6) and athletes' performance questionnaire - Charbonneau (2001) were used, which were distributed among the sample by targeted sampling method. SPSS22 software was used to analyze the findings and covariance analysis was used to check the hypotheses. Findings: It showed that with the pre-test control, there is a significant difference between the level of motivation of the athletes in the experimental group and the control group (P=0.000; F=5.229). In other words, mindfulness training has increased the motivation of athletes in the experimental group according to the average score of the total motivation of the athletes in the experimental group compared to the average of the control group. The amount of influence or difference is equal to 24/810. Further findings showed that with the pre-test control, there is a significant difference between the performance level of the athletes in the experimental group and the control group (P=0.000; F=6.145).In other words, mindfulness training has increased the performance of athletes in the experimental group according to the average score of the total performance of the athletes in the experimental group compared to the average of the control group. The effect or difference is equal to 27.321. Also, with the pre-test control, there is a significant difference between the level of internal motivation of the athletes in the experimental group and the control group (P=0.000; F=11.230). In other words, mindfulness training has increased the internal motivation of the athletes in the experimental group according to the average score of the total internal motivation of the athletes in the experimental group compared to the average of the control group. The amount of influence or difference is equal to 37/800. Also, with the pre-test control, there is a significant difference between the level of external motivation of the athletes in the experimental group and the control group (P=0.000; F=30.270). Conclusion: Mindfulness training has increased the external motivation of athletes in the experimental group according to the average score of the total motivation of the athletes in the experimental group compared to the average of the control group | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mindfulness, Motivation, Performance, Athletes, Volleyball | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 246 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 204 |